جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۶۷۴
تاریخ انتشار : ۰۳ : ۰۵ - ۱۲ آبان ۱۳۹۴
معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها که صبح امروز، 11 آبان‌ ماه برگزار شد از 730 رسانه متقاضی برای شرکت در این رویداد رسانه‌ای خبر داد و در عین حال اعلام کرد که تقاضای برخی از این رسانه‌ها به دلایل مختلف از جمله نداشتن مجوز پذیرفته نشده است.

دیباچه :


به گفته وی در نمایشگاه امسال 130 رسانه جدید حضور دارند که در دو سال اخیر مجوزشان را کسب کرده‌اند.

نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات ایران با حضور حسین انتظامی - معاون امور مطبوعاتی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی - ساعت 11 امروز آغاز شد و تا ظهر به طول انجامید.

در ابتدای این نشست انتظامی گزارش مختصری از بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات که با حضور موسسات مطبوعاتی، نشریات، خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی از 16 الی 24 آبان‌ ماه در مصلای بزرگ تهران برگزار می‌شود، ارائه داد.

دیباچه - انتظامی

معاون مطبوعاتی با بیان اینکه این نمایشگاه برای خود رسانه‌ای‌ها بزرگترین تجمع محسوب می‌شود، اظهار کرد:‌ این نمایشگاه بزرگترین جمع‌آوری اهالی رسانه است که با نشاطی که روزنامه‌نگاران و خبرنگاران ما دارند، شاهد یک پدیده فعال خواهیم بود.


انتظامی با تأکید بر اینکه نمایشگاه مطبوعات با کمک و طراحی خود اهالی رسانه انجام شده است،‌ افزود: نمایشگاه مطبوعات و تمام فعالیت‌های رسانه باید توسط خود اهالی رسانه صورت بگیرد و دولت تنها باید به تحقق این پدیده‌ها کمک کند. همان‌طور که می‌دانید ما سال گذشته نیز شعارمان همین بود که برگزاری نمایشگاه و تمام رویدادهای رسانه‌ای باید توسط خود اصناف صورت بگیرد.

او ادامه داد: به همین جهت شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه از میان تشکل‌های صنفی مدیریتی مطبوعات تشکیل شده است که همین جا از همکاری و تلاش آن‌ها تشکر می‌کنم و امیدوارم که در جهت نشاط بیشتر نمایشگاه و کار تشکل‌های صنفی، تشکل‌های دیگری نیز به این دایره بپیوندند.

معاون وزیر ارشاد در حوزه مطبوعات و رسانه‌ها با بیان اینکه در حال حاضر پنج تشکل مدیریتی مطبوعات داریم که جمع آن‌ها شورای هماهنگی نمایشگاه مطبوعات را تشکیل می‌دهد، خاطرنشان کرد: شرکت تعاونی مطبوعات،‌ انجمن صنفی روزنامه‌های غیردولتی، انجمن مدیران مسوول نشریات کشور،‌ انجمن صنفی مدیران رسانه‌ای استان تهران و انجمن نشریات کشاورزی به همراه قائم مقام ستاد نمایشگاه و مدیر کل دفتر مطالعات و برنامه‌ریزی رسانه‌ها، شورای سیاست‌گذاری نمایشگاه را تشکیل می‌دهند که از چند ماه پیش فعالیت‌هایشان را آغاز کردند و هم اکنون تحولات و اتفاقات مثبتی که شاهد آن هستیم ثمره تلاش آن‌هاست.


حرکت در مسیر دولت الکترونیک


او با اشاره به فرایند ثبت نام و جانمایی رسانه‌ها در نمایشگاه به شکل الکترونیک بیان کرد:‌ ما معتقدیم حرکت در مسیر دولت الکترونیک به عدالت بیشتر، تسریع و تسهیل بیشتر در امور مطبوعاتی کمک می‌کند. سال گذشته این حرکت آغاز و امسال به شکل کامل اجرا شد.

تقسیم‌بندی موضوعی نمایشگاه


انتظامی با بیان اینکه امسال هم همانند سال گذشته در نمایشگاه مطبوعات تقسیم‌بندی‌های موضوعی داریم، گفت: برآورد همکاران رسانه‌ای ما در سال گذشته این گونه بود که تقسیم‌بندی موضوعی به بهتر دیده شدن رسانه‌ها کمک می‌کند ولی این تقسیم‌بندی شامل خبرگزاری‌ها،‌ روزنامه‌ها، موسسه‌های مطبوعاتی و نشریات استانی نمی‌شود که بر اساس شکل تقسیم‌بندی شده‌اند.

معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اعلام کرد: گروه دین و اندیشه با 27 ، فرهنگی و هنری 57، سیاسی و اقتصادی 79، آموزشی و تخصصی 71، عمومی و خانواده 44 و کودک و نوجوان با 7 شرکت‌کننده در نمایشگاه مطبوعات حضور پیدا کرده‌اند.

او با بیان اینکه سایر بخش‌های حاضر در نمایشگاه مطبوعات موضوعی هستند و به همین منظور موسسات مطبوعاتی 22 شرکت‌کننده دارند، اظهار کرد: یکی از سیاست‌هایی که وزارت فرهنگ و ارشاد دنبال می‌کند، تشویق رسانه‌ها برای فعالیت‌های موسسه‌ای است؛ چرا که به این شکل هم فعالیت‌های آن‌ها تجمیع می‌شود و هم اثربخشی فعالیت‌هایشان بیشتر خواهد شد.

انتظامی تعداد نشریات استانی، منطقه‌ای و محلی را 33 اعلام و در ادامه خاطرنشان کرد:‌ این نشریات شامل سایت‌های خبری نیز می‌شوند. ما در حال حاضر در کشور بالغ بر 1000 سایت خبری قانونی دارای مجوز داریم و در همین راستا یکی دیگر از سیاست‌هایی که امور مطبوعاتی به شکل جدی دنبال می‌کند، این است که سایت‌های خبری بتوانند به شکل قانونی فعالیت کنند و مجوز بگیرند. لذا با تمهیداتی که در هیات نظارت مطبوعات وجود دارد در یکی، دو سال گذشته توجه زیادی به مجوز دادن به سایت‌های خبری شکل گرفته است.

معاون امور مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه امسال هم همچون سال‌های گذشته نشریات دانشجویی در نمایشگاه مطبوعات حضور دارند آن‌ها را در سه حوزه تقسیم‌بندی کرد و گفت:‌ این نشریات دانشجویی در سه حوزه وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاه آزاد اسلامی به عنوان فعالیت‌های آماتوری در نمایشگاه مطبوعات امسال شرکت می‌کنند که حضور آن‌ها به نشاط فعالیت‌های رسانه‌ای کمک می‌کند و حضور آن‌ها باعث می‌شود تا مقدمه پیوستن آن‌ها به فعالیت‌های حرفه‌ای باشد.



انتظامی با اشاره به حضور نشریات آماتوری در این نمایشگاه بیان کرد: حضور این رسانه‌های غیرحرفه‌ای می‌تواند به هم‌افزایی بیشتر در نمایشگاه مطبوعات کمک کند و به همین خاطر نشریات آماتور مربوط به کانون‌های مساجد در این نمایشگاه حضور پیدا کرده‌اند.


او در ادامه متذکر شد: کسب و کارهای مرتبط هم همانند سال گذشته در نمایشگاه حضور دارند؛ چرا که یکی از تعاریف نمایشگاه مطبوعات این است که صنوف مرتبط با رسانه حضور داشته باشند. این بهترین فرصت برای آن‌هاست تا بتوانند با مخاطبان ارتباط بگیرند. برای نمونه صنایع کاغذ، ‌صنایع شرکت‌های توزیع و انفورماتیک و مقولاتی دیگر از این دست که به نحوی به رسانه مربوط می‌شود در نمایشگاه مطبوعات امسال حضور پیدا کرده‌اند.

معاون مطبوعاتی با اشاره به پیش ثبت‌نام نمایشگاه مطبوعات اعلام کرد:‌ در ابتدا حدود 730 متقاضی اعلام حضور کردند که بخشی از آن‌ها به دلایلی قبول نشدند؛ برای مثال یا رسانه‌هایی بودند که مجوز نداشتند و یا در تقسیم‌بندی‌هایی که پیش‌تر عرض کردم، حضور نداشتند؛ البته بعضی‌ها هم اشکالاتی در سامانه جامع رسانه‌ها داشتند.


او در ادامه اظهار کرد:‌ از این 730 متقاضی، 130 رسانه در دو سال اخیر مجوزشان را کسب کرده بودند و به نوعی از همکاران جدید رسانه‌ای ما محسوب می‌شوند و 28 درصد از رسانه‌های حاضر در نمایشگاه مطبوعات را به خودشان اختصاص داده‌اند.

ایسنا نوشت انتظامی با بیان اینکه 340 رسانه بخش خصوصی در نمایشگاه حضور دارند، گفت:‌ یکی از سیاست‌های امور مطبوعاتی توجه به رسانه‌های بخش خصوصی است و به همین منظور دولت نباید خودش را رقیب بخش خصوصی بداند. همچنین بعضی از نشریات با وجود اینکه در ابتدا ثبت‌نام کرده بودند به شکل تجمعی مجوز گرفتند؛ مثل نشریات کشاورزی و نشریات مربوط به ستاد کل نیروهای مسلح که در یک سال گذشته فعالیت‌های خوبی داشته‌اند.


معاون امور مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی دیگر از سیاست‌های این معاونت را حمایت از نشریات محلی دانست و خاطرنشان کرد: همان‌طور که می‌دانید در جدولی که اعلام شد، شرایط رسانه‌های محلی متفاوت از سایر رسانه‌ها بود؛ چرا که ما معتقدیم از این رسانه‌ها حمایت و کمک بیشتری به آن‌ها شود تا بهتر دیده شوند.

انتظامی که در جمع نمایندگان رسانه‌ها سخن می‌گفت، با بیان اینکه اطلاعات من و شما درباره‌ی نمایشگاه مطبوعات یکسان است، گفت: یکی از برنامه‌هایی که به طور جدی پیگیری می‌کنیم، قانون دسترسی مخاطبان به اطلاعات است و به همین خاطر اطلاعاتی که من در حال حاضر در این نشست عنوان می‌کنم، پیش‌تر در سایت معاونت مطبوعاتی اعلام شده و موجود است.

او خاطرنشان کرد: همه دستگاه‌ها باید اطلاعات‌شان را در عین سرعت درست بر سایت‌هایشان قرار بدهند تا دیگر تفاوتی میان میزان اطلاعات مدیران و شهروندان نباشد. ما نیز همین کار را کردیم و تمامی اطلاعات مربوط به نمایشگاه مطبوعات را بر روی سایت معاونت مطبوعاتی قرار دادیم.


 انتظامی در این نشست اعلام کرد: 600 رسانه در قالب 567 غرفه اعم از تشکل‌ها و موسسات، در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات حضور دارند.


وی با اشاره به اینکه نمایشگاه مطبوعات برای خود رسانه‌ها رویداد مهمی تلقی می‌شود‌، یادآور شد: خوشبختانه بیست ویکمین نمایشگاه مطبوعات نیز با همکاری،‌ کمک و طراحی‌های خود رسانه‌ها انجام شد.

وی در این راستا از رسانه‌ها و انجمن‌هایی که فعالیت‌های جنبی نمایشگاه را برعهده دارند تشکر کرد و گفت: در نمایشگاه امسال به عنوان مثال مسوولیت اداره غرفه رسانه و مقاومت را انجمن روزنامه نگاران دفاع مقدس برعهده گرفته است و یا برگزاری نمایشگاه عکس توافق هسته‌ای را انجمن عکاسان مطبوعاتی برعهده دارد و همچنین کارگاه کاریکاتور را نیز یکی از مطبوعات برعهده گرفته است و در عین حال کارگاه حماسه را رسانه دفاع مقدس برعهده دارد.

انتظامی سپس ادامه داد: دولت باید تلاش کند به نفع صنوف عقب‌نشینی کند اینکه خودمان بگوییم عقل کل هستیم برداشت غلطی است وقتی خود اهالی حوزه رسانه می‌آیند و با دلسوزی و اثربخشی حضور دارند‌، دولت باید تلاش کند به نفع صنوف عقب نشینی کند.


معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره تدابیری که درخصوص نشست‌ها و برنامه‌های حاشیه‌ای نمایشگاه اندیشیده‌ شده است، توضیح داد: این برنامه‌ها حداکثر تا روز چهارشنبه اعلام خواهند شد و امیدواریم بروشوری که تهیه می‌شود بروشور با ارزشی باشد که هر فردی وقتی وارد نمایشگاه می‌شود و به آن مراجعه می‌کند بتواند علائق خود را دنبال کند.

انتظامی از حضور غرفه جدید با عنوان چهره‌ها و تجربه‌ها در نمایشگاه مطبوعات امسال خبر داد و گفت: این غرفه با حضور پیشکسوتان رسانه‌ای در راستای قدردانی و استفاده از تجربیات آنها بنا شده است.


او در ادامه‌ی این نشست از راه‌اندازی غرفه جدیدی با عنوان موزه مطبوعات خبر داد و گفت: این موزه قرار است پیشینه مطبوعات را به تصویر بکشد.


انتظامی از اعلام هزینه‌های نمایشگاه مطبوعات پس از پایان نمایشگاه خبر داد و گفت: در راستای شفافیت که مورد تاکید ماست تا دو هفته بعد از پایان نمایشگاه مطبوعات، هزینه‌های آن را اعلام خواهیم کرد. سیاست‌گذاری‌ها‌، نرخ‌گذاری‌ها‌ و شعار بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات توسط شورای سیاستگذاری انجام شده است.



معاون مطبوعاتی معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره شعار نمایشگاه مطبوعات بیست و یکم نیز توضیحاتی را ارائه داد و گفت: سال گذشته همه نسبت به شعار نمایشگاه مطبوعات عکس‌العمل خوبی داشتند و امسال نیز این شعار به نحوی در راستا و مکمل آن شعار است.


وی گفت: مرادمان از نقد، نقد تخریب‌گر نیست، بلکه نقدی است که روشمند باشد. در واقع نقدی که روشمند نباشد را نقد نمی‌نامیم. امیدواریم در نمایشگاه امسال نیز این شعار عملی شود و با یک فاصله‌گذاری از نقدهای تخریبی پیش برویم. در عین حال اگر نقد یک‌طرفه باشد حتی منصفانه‌اش هم حاصلی نخواهد داشت. بنابراین وقتی می‌گوییم «پاسخ مسئولانه»، اولا این حق را به رسمیت می‌شناسیم که وقتی کسی را نقد می‌کنیم طرف مقابل پاسخ بدهد و دوما علاوه بر اینکه این حق را دارد تشویق می‌کنیم که طرف مقابل نقد را پاسخ دهد و سوما این نقد پاسخی عملگرایانه داشته باشد. به این شکل می‌توانیم مسئولیت پذیری‌مان را در سطوح مختلف افزایش دهیم.

وی سپس در راستای این شعار، به قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات گریزی زد و گفت: اگر این اتفاق بیفتد پاسخ‌های مسئولانه خود به خود در اختیار رسانه‌ها قرار می‌گیرند.

انتظامی درباره بولتن‌های نمایشگاه مطبوعات نیز توضیح داد: امسال بولتن‌های نمایشگاه مطبوعات را خود روزنامه‌ها منتشر خواهند کرد و هر روز یکی از روزنامه‌ها بولتن رسمی نمایشگاه مطبوعات را در‌می‌آورد. امیدواریم با این اقدام بتوانیم در حوزه‌های دیگر نیز از کمک رسانه‌های تخصصی بهره ببریم و این مسئولیت‌ها را به رسانه‌هایی که متخصص هستند بسپاریم و به این شکل تجمع خانوادگی رسانه‌ها شکل بگیرد.


معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین از طرح رتبه‌بندی روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها که نتایج آن پیش از آغاز نمایشگاه مطبوعات اعلام خواهد شد، خبر داد و گفت: 80 روزنامه در این طرح شرکت کرده‌اند و نتایج آن ظرف روزهای آینده پیش از آغاز نمایشگاه مطبوعات اعلام خواهد شد. همین مسیر را در قبال خبرگزاری‌ها هم خواهیم داشت و نتیجه آن را اعلام خواهیم کرد.


او گفت: قرار است هر شش ماه یک بار طبق شاخص‌ها، رتبه‌بندی‌های جدید در رسانه‌ها اعلام شود.

انتظامی با اشاره به اینکه دولت قصد رسانه‌سازی ندارد، گفت: بر اساس همین سیاست در دولت یازدهم یارانه نشریات دولتی و رسانه‌های دولتی قطع شد و کمک و یارانه به بخش خصوصی و نشریات محلی و استانی بیشتر شد.


وی با اشاره به اجرای قانون دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: قانون انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات سال ۸۸ تصویب شد اما اجرای آن تا امسال متوقف بود. امسال دولت سه آیین‌نامه تصویب کرد و اجرایی شدن آن را در دستور کار قرار داد. همه ما و دستگاه‌های مختلف باید کمک کنیم تا اطلاعات خود را بر اساس این قانون در سایت‌ها و پایگاه‌های خود به‌روزرسانی کنیم.

انتظامی در بخش دیگری از نشست صبح امروز با اهالی رسانه، اعلام کرد که بهترین رسانه در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها اعلام خواهد شد و در جزئیات این خبر توضیح داد، در حاشیه نمایشگاه به واسطه تفاهم‌نامه‌ای که با فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی داشته‌ایم قرار است بهترین رسانه اعلام شود و این عامل تشویق و کمک به زبان و ادبیات فارسی خواهد بود؛ به ویژه اینکه رسانه‌ها نقش مهی در ساخت زبان فارسی و توسعه درست آن دارند.


وی گفت: امسال در اختتامیه نمایشگاه مطبوعات بهترین روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها اعلام خواهند شد.

انتظامی از معرفی غرفه برتر در نمایشگاه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها خبر داد و گفت: شاخص‌های غرفه برتر‌ در هیات داوری و شیوه سنجش برای انتخاب غرفه برتر نیز اعلام خواهد شد


وی گفت: غرفه برتر در 16 بخش نهایی مورد سنجش قرار گرفته و اعلام خواهد شد و در این راستا منهای عنوان بهترین غرفه، امکاناتی در اختیار آن رسانه‌ها می‌گذاریم که تعرفه ورودی آنها در نمایشگاه نصف شود.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در عین حال از تفاهم‌نامه جدید با سازمان تامین اجتماعی خبر داد و گفت: این تفاهم‌نامه طی روزهای آینده نهایی می‌شود و در آن ان‌شاء‌الله مشکلات مربوط به مقرراتی که در حوزه سازمان تامین اجتماعی و روزنامه‌نگاران است را به شکل مبنایی حل می‌کنیم.


انتظامی از سازمان صداوسیما که خود را برادر بزرگتر رسانه‌ها می‌داند تشکر کرد و گفت: صداوسیما خود را برادر بزرگتر رسانه‌ها می‌داند و با انعکاس فعالیت رسانه‌ها در این نمایشگاه هم‌افزایی بیشتری ایجاد خواهد کرد.


وی در عین حال درباره‌ی جزئیات مراسم افتتاحیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات توضیح داد: جزئیات مراسم افتتاحیه هنوز قطعی نشده است.

انتظامی در بخش دیگری از این نشست در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه در نمایشگاه امسال چه تعداد از مطبوعات به لحاظ گرایش سیاسی اصلاح طلب و چه تعداد اصولگرا خواهند بود‌، توضیح داد: نمایشگاه جنبه حرفه‌ای دارد و خیلی نمی‌پسندم که این تقسیم‌بندی‌ها صورت بگیرد اما به طور کلی همه گرایش‌های فکری در نمایشگاه حضور دارند و اسامی آنها پیشتر اعلام شده است.


او همچنین درباره رشد کمی مطبوعات نسبت به سال گذشته نیز اعلام کرد: سال گذشته 520 رسانه داشتیم و امسال نیز 600 رسانه که تقریبا کمی رشد کمی داشته است.

انتظامی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه چه تمهیداتی برای جلوگیری از لوازم صوتی آزاردهنده در نمایشگاه مطبوعات اندیشیده شده است؟ توضیح داد: این بخش از نمایشگاه جزو نشاط نمایشگاه محسوب می‌شود اما امسال با تدابیری که اندیشیده شده است و به ویژه با کاهش سقف متراژ‌های رسانه‌های بزرگ از جمله خبرگزاری‌ها که به 96 متر کاهش پیدا کرده است،‌ دو، سه محل در نمایشگاه تعبیه شده است که گفت‌وگوها در آنجا انجام شود. تالارهایی هم طراحی شده که اگر رسانه‌ای مهمان ویژه‌ای داشت به جای اینکه مزاحم تردد دیگران باشد با یک هماهنگی در این تالارها برنامه خود را اجرا کند.


وی همچنین یادآور شد: مطابق آیین‌نامه نمایشگاه مطبوعات بیش از 10 وات صدا از بلندگو ممنوع اعلام شده است.

انتظامی در پاسخ به این پرسش که چرا برخی رسانه‌ها و خبرگزاری‌ها در نمایشگاه امسال مطبوعات شرکت نکرده‌اند‌، توضیح داد: علت این عدم حضور را باید از خودشان بپرسید. برخی رسانه‌ها طی روزهای گذشته با تعاملاتی که داشتیم مطرح کردند مشکل مالی داشتند و برخی رسانه‌ها نیز معذوریت‌های دیگری داشتند که همه اینها به خواست و نظر خودشان برمی‌گردد و ما هیچ دخالتی در حضور و عدم حضور این رسانه‌ها نداشتیم.


او در پاسخ به پرسشی دیگر درباره اینکه آیا برخی رسانه‌ها نمایشگاه مطبوعات امسال را تحریم کرده‌اند؟ صراحتا پاسخ داد: دوره تحریم‌ها تمام شده است.

معاون مطبوعاتی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دربخشی از این نشست با انتقادهایی از سوی برخی رسانه‌ها مبنی بر الکترونیکی شدن جانمایی غرفه‌ها روبه‌رو شد که در پاسخ گفت: روش الکترونیک در راستای نزدیک بودن به عدالت عملی شد. اما به لحاظ فنی می‌تواند مشکلاتی داشته باشد که در نهایت این اقدام به لحاظ فنی خوب جواب داد.


او در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نبود جانمایی غرفه‌ها در نمایشگاه مطبوعات براساس گرید (رتبه) رسانه‌ها و براساس دیزاین غرفه‌ آنها انجام می‌شد؟ توضیح داد: این پیشنهاد در جهت تکمیل شدن خواهد بود و ما امیدواریم در سال‌های آینده از این پیشنهادات استفاده کنیم، اما جانمایی غرفه‌ها براساس رتبه‌بندی رسانه‌ها شیوه خوبی است اما در حال حاضر رتبه‌ی خبرگزاری‌ها، روزنامه‌ها و سایت‌ها را نداریم.

انتظامی تاکید کرد: از سال بعد تلاش می‌کنیم اولویت‌ها را براساس رتبه‌بندی‌ها انجام دهیم. جانمایی غرفه‌ها نیز از جمله این برنامه‌ها می‌تواند در دستور کار قرار بگیرد.

وی سپس درباره مشکلاتی که در لحظه ثبت‌نام الکترونیکی جانمایی غرفه‌ها پیش آمد و مورد انتقاد بوده است، توضیح داد: بر اساس لاگ‌هایی که در سایت معاونت منتشر شد، بعید می‌دانم اشکالی پیش آمده باشد. در یک ساعت اول ثبت نام حتی تعداد قابل توجهی از رسانه‌ها آمدند و جانمایی شدند.

او درباره اجاره بهای نمایشگاه مطبوعات و اینکه اجاره بهای تجمیعی غرفه‌ها به چه شکل تقسیم خواهد شد‌، توضیح داد: دو هفته پس از پایان نمایشگاه بیلان مالی درآمدها و هزینه‌ها را منتشر می‌کنیم.


او سپس گفت: هزینه اجاره نمایشگاه نیز اعلام خواهد شد.

انتظامی در این نشست از حضور رسانه‌های خارجی در بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها خبر داد و گفت: این رسانه‌ها به همت اداره کل رسانه‌های خارجی در نمایشگاه حضور خواهند داشت. به نوعی که رسانه‌هایی که در تهران فعالیت دارند، خودشان را به اداره کل رسانه‌های خارجی معرفی می‌کنند و در نمایشگاه حضور خواهند داشت.


وی با بیان اینکه حضور رسانه‌های خارجی جهت انتقال تجربه‌ها، فعالیت‌ها و بازدید از رسانه‌های ما و همچنین معرفی رسانه‌هایمان به آنان موثر خواهد بود، ادامه داد: در حاشیه نمایشگاه، مهمانان خارجی از رسانه‌ها داریم که زمان سخنرانی‌شان اعلام خواهد شد.

معاون مطبوعاتی در ادامه این نشست از 35 رسانه که در لیست انتظار جانمایی برای غرفه‌هایشان هستند خبر داد و گفت: به دلیل فضایی که وجود دارد‌ و با توجه به وضعیت نقشه و محدودیت جا و با انصراف‌هایی که ممکن است صورت بگیرد‌، جانمایی این رسانه‌ها هرچه سریع‌تر انجام می‌شود.


انتظامی همچنین در پاسخ به این پرسش که چه تمهیداتی برای ورود و خروج خبرنگاران به نمایشگاه اندیشیده شده است؟ توضیح داد: مکاتبه‌ای با نیروی انتظامی انجام شده است‌ و این خواهش را کرده‌ایم که محدوده زوج و فرد در طول برگزاری نمایشگاه برداشته شود و نیروی انتظامی با توجه به دید مثبتی که به این نمایشگاه دارند،‌ این تسهیلات را عملی خواهند کرد.


انتظامی در عین حال از شب نقد معاونت مطبوعاتی در نمایشگاه مطبوعات خبر داد و گفت: در حاشیه نمایشگاه مطبوعات قرار است نشست‌هایی با صاحب‌نظران و اهالی رسانه درباره سیاست‌های معاونت مطبوعاتی شکل بگیرد و صاحب‌نظران دیدگاه‌های خودشان را در این نشست‌ها ارائه دهند.


انتظامی درباره‌ی برگزاری یا عدم برگزاری جشنواره مطبوعات نیز توضیح داد: امسال بعید است که جشنواره مطبوعات برگزار شود زیرا ما بعد از گفت‌و‌گوهایی که با کار‌شناسان انجام دادیم و همچنین اساتید ارتباطات به این نتیجه رسیدیم که باید در ساختار جشنواره مطبوعات تغییراتی صورت بگیرد.


وی ادامه داد: درباره‌ی جشنواره مطبوعات دو مساله اساسی وجود دارد؛ اینکه آیا باید به شکل سابق برگزار شود یعنی ما بهترین‌های رشته‌های مختلف همچون گزارش، خبر، مصاحبه و... را معرفی کنیم و یا اینکه به مسائل دیگری در بحث رسانه همچون اخلاق حرفه‌ای که گمگشته‌ی این حرفه است توجه شود.

او افزود: بعد از این تصمیم‌گیری، درباره شکل برگزاری جشنواره و برگزار شدن ‌آن تصمیم‌گیری می‌کنیم اما تلاش داریم که برگزاری جشنواره مطبوعات به صنف مطبوعات واگذار شود.

انتظامی در پایان گفت: همواره انتقادهایی به نحوه برگزاری جشنواره مطبوعات وارد بوده است ‌و عمده‌ترین اشکالات جشنواره این بوده است که ضرورتا برترین یادداشت و گفت‌وگو در مطبوعات مربوط به همان دوره جشنواره بوده است و نه دوره‌های دیگر؛ اگرچه ما سعی کرده‌ایم در نیمه دوم سال 92 جامعیت حرفه‌ای این مساله را حل کنیم اما همچنان این اشکال وجود دارد.

بیست ویکمین نمایشگاه مطبوعات و خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های خبری از 16 تا 22 آبان ماه با شعار نقد منصفانه ‌، پاسخ مسئولانه در محل مصلی امام خمینی برگزار می‌شود.

جریان نشست خبری بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات به طور کامل از شبکه خبر پخش شد که اتفاق کم‌سابقه‌ای در این حوزه محسوب می‌شود.




نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار