جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۵۹۷۲
تاریخ انتشار : ۱۵ : ۱۰ - ۰۸ شهريور ۱۳۹۵
دیباچه:شب گذشته عادل بزدوده سازنده عروسک‌های خاطره‌انگیز مجموعه «شهر موشها»، «تا به تا»، «خونه مادربزرگه» و ... به عنوان مهمان در برنامه «خندوانه» حاضر شد. این در حالی است که مهمانان متعددی از 12 استان کشور در برنامه حضور داشتند که در ساخت عروسک‌های بومی فعالیت داشتند. رامبد جوان شادی این قسمت از برنامه را به عروسک‌سازهای بومی و طرفدارانشان تقدیم کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه؛پیش از حضور عادل بزدوده مجری برنامه «خندوانه» در قسمتی کوتاه که روز گذشته ضبط شده بود درگذشت داوود رشیدی را تسلیت گفت و اظهار داشت: برنامه‌ای که امشب می‌بینید دو هفته پیش ضبط شده و مربوط به زمانی می‌شود که داوود رشیدی در قید حیات بوده و در کنار خانواده‌اش زندگی می‌کرده. در برنامه امشب عادل بزدوده مهمان برنامه است که اتفاقاً باجناق مرحوم داوود رشیدی است و اگر در این گفتگو اشاره‌ای به درگذشت این هنرمند بزرگ نمی‌شود به همین دلیل است.

عادل بزدوده در ابتدای حضورش در برنامه رامبد جوان را غافلگیر کرد و اظهار داشت: سال 1370 رامبد جوان صدای یکی از عروسک‌ها در یک نمایش را ایفا می‌کرد که من هنوز صدای ضبط شده آن تمرینات را دارم و در برنامه‌ای دیگر آن صداها را برای رامبد جوان خواهم آورد. شاکله همه کارهای هنری رفاقت، دوستی و در کنار هم بودن است و از این رو ما باید یک خانواده باشیم.

دیباچه-خندوانه

بزدوده در ادامه خاطرنشان کرد: ساخت عروسک مخمل حس و حال عجیبی داشت و نمی‌توانم بگویم که به تنهایی این عروسک را ساختم چرا که مرضیه برومند و بهرام شاه‌محمدلو در ساخت این عروسک نقش بسزایی داشتند.

وی افزود: یکی دیگر از عروسک‌هایی که ساخته‌ام و خیلی به آن علاقه داشتم عروسک محبوب برنامه «تا به تا» بود. نکته جالب در انتخاب نام این عروسک است که برای پیدا کردن نام آن پوستمان کنده شد. زمان زیادی صرف پیدا کردن نام زیزی گولو کردیم و قصد ما بر این بود نامی انتخاب شود که آوا و آهنگ داشته باشد و بچه‌ها بتوانند به راحتی نام آن را ادا کنند.

این عروسک‌ساز اظهار داشت: یکی دیگر از عروسک‌های مورد علاقه من کپل در «شهر موشها» بود. سر این شخصیت را در ششم اردیبهشت ماه سال 1363 با گل درست کردم.

بزدوده در پاسخ به این پرسش که چه چیزی او را عصبانی می‌کند گفت: بد قولی من را بسیار عصبانی می‌کند. در 60 سال سنی که دارم هیچگاه بد قولی نکردم. وقتی حالم بد می‌شود بیرون رفته و قدم می‌زنم، در بسیاری از مواقع سعی می‌کنم ایراد را در خودم ببینم.

وی درباره یکی از بهترین کتابهایی که خوانده گفت: «شازده کوچولو» را بارها خوانده‌ام. نمی‌دانم چه کسی می‌تواند اینقدر خالص بنویسد. این کتاب اثری استثنایی است. پیشنهاد می‌کنم همه این کتاب را به خاطر صداقت و دوستی‌اش بخوانند.

در ادامه این برنامه عادل بزدوده در پاسخ به این پرسش که اگر قرار بود در تهران زندگی نکند در کدام شهر زندگی می‌کرد گفت: دنیای من با آذربایجان عجین شده است و منطقه مغان و سرین را خیلی دوست دارم.

وی درباره ویژگی آذری‌ها گفت: اگر غیرت آذری‌ها را که نکته اصلی در شخصیت‌شان است کنار بگذاریم جدی بودن در کار یکی از نکته‌های مثبت در شخصیت مردم آذربایجان است. آنها اگر از عهده کاری بر بیایند کوچکترین کم کاری نمی‌کنند.

بزدوده در ادامه از فیلم سینمایی «خانه دوست کجاست؟» یاد کرد و گفت: این فیلم را چندین بار دیده‌ام. «خانه دوست کجاست؟» مثل «شازده کوچولو» خالص است.

این عروسک‌ساز درباره عروسک‌سازان بومی اظهار داشت: عروسک‌سازی جزئی از هستی این افراد شده. تاریخ عروسک‌سازی شاید کم باشد اما اشیایی که پیکره آنها ساخته می‌شود قدمت زیادی دارد. ما می‌توانیم از عروسک‌ها بسیار بیاموزیم، آموختن تنها در کتاب خواندن نیست. عشایر ما عروسک‌هایی می‌سازند که عروسک‌سازی در کنار ادبیات غنی ما می‌تواند جانبخشی داشته باشد. این‌ها جزو پازل‌های گمشده فرهنگ ما هستند و خارج از ایران چنین خصیصه‌هایی کمتر دیده ‌می‌شود. فرهنگ غنی ما با عروسک‌سازی غنی‌تر می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳