جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۵۷۲۸
تاریخ انتشار : ۳۴ : ۰۹ - ۰۷ شهريور ۱۳۹۵
دیباچهمراسم تشییع پیکر داوود رشیدی، بازیگر سینما و تلویزیون کشورمان باحضور مردم و هنرمندان از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینما و تئاتر دیباچه، مراسم تشییع پیکر داوود رشیدی که صبح روز جمعه 5 شهریور ماه بر اثر ایست قلبی دار فانی را وداع گفت، صبح امروز با حضور گسترده مردم، سینماگران و مسئولان از مقابل تالار وحدت برگزار شد.

دیباچه-تشییع داوود رشیدی


امین تارخ رییس انجمن بازیگران نخستین سخنران مراسم تشییع است که با حضر بر روی جایگاه به ادای احترام به زنده یاد داوود رشیدی پرداخت.نقل قول او در ارتباط با انتخاب جمله برای سنگ قبرش را تکرار کرد.
او در ادامه سخنان خود با قرائت یادداشتی اظهار داشت: به راستی زندگی ترکیبی از جشن و عزاست. جشن جایزه گرفتن و عزای رفتن امثال کیارستمی و رشیدی. در هیچ مقطعی از تاریخ سینمای ایران؛ این حجم اتفاقات خوش و ناخوش وجود نداشته اما تا شیرینی جشن را نفهمیم تلخی عزا را درک نمی‌کنیم. داود رشیدی رفت و غم از دست دادنش سخت و جانگداز بود. او همه چیز را خوب دید و غمی در دل داشت و طنین صدایش همیشه هست و بازیگران صدای سینمای ایران خود را مدیون رشیدی می‌دانند.
تارخ در پایان صحبت هایش به احترام برومند و خانواده رشیدی تسلیت گفت و بیان کرد: این خانواده خوشبخت بودند و بخش زیادی از این خوشبختی مرهون زحمات احترام برومند است.

دومین سخنران این مراسم استاد علی نصیریان است که در سخنرانی خود ضمن تمجید از اخلاق حرفه ای مرحوم رشیدی از خاطرات همکاری مشترک با او سخن گفت.

نصیریان در حالی که بسیار متاثر بود،گفت: داوود رشیدی یکی از ستون های استوار تئاتر جدید ایران است،منظور از این تئاتر جدید که می گویم دانش و نهضتی است که از هنرستان هنرپیشگی در اواسط دهه 30 شروع و در واسط دهه 40 به ثمر رسید و با تئاتر نوشین و لاله زار متفاوت بود.در واقع داوود، بکت و یونسکو را به تئاتر ایران شناساند.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، داریوش فرهنگ سخنران بعدی مراسم است که در سخنانش با اشاره به هموار کردن مسیر ورودش به تئاتر توسط مرحوم رشیدی اظهار داشت: زمانی که دانشجو بودم مرحوم رشیدی مارا پذیرفت و توانستیم وارد عرصه تئاتر شویم.

وی در سخنانش اظهار داشت: زمانی که داود رشیدی در قید حیات بود کسی از من نخواست که درباره استادم حرف بزنم. من اولین تئاتر حرفه ای را در 1347 با او شروع کردم.همه داود رشیدی را به خاطر بلند نظری‌اش دوست داشتند.  رشیدی در فیلم ها، دیکتاتور مابانه ولی خوشرو و مهربان بود. او هیچ چیزی را از کسی نمی‌خواست ولی خیلی چیزها به آدم ها داد.

حجت الله ایوبی با حضور در جایگاه گفت: همه کسانی که امروز حضور دارید و همه هنرمندان ما قدر شما را می‌دانیم زیرا معتقدیم شما ایران را بزرگ کردید. آقای رشیدی هر جوانی که در ایران می‌درخشد مرهون شما هستیم و امروز همه ایران داغدار شماست. اگر هنرمدان نبودند ما نمی‌دانیم که از ایران و فرهنگ ایران چه باقی می‌ماند. ما امروز با غم و درد؛ داود رشیدی را به خاک می‌سپاریم.

جمشید مشایخی که از دوستان نزدیک داوود رشیدی بود، ضمن گلایه از رفتار برخی پس از درگذشت وی گفت: چرا قبل از مرگ او و هنگام بیماری از او یادی نکردند. تنها احترام برومند همسرش بود که همواره یاور او بودند.
مرادخانی پس از آن به سخنرانی کوتاهی پرداخت.

احترام برومند همسر داوود رشیدی در مراسم وداع با این هنرمند فقید گفت:واقعیتش من قصد صحبت نداشتم. همه مردم به ما لطف کردند چه دولتی چه غیر دولتی. از یزد، پسته، از کرمان، خرما و از رشت برای ما برنج می فرستادند...شما آنقدر مردم خوب هستید که دولتمردان ما تحت تاثیر شما قرار می گیرند. مردم ما را دوست داشته دارند و به همین دلیل دولتمردان هم مجبور می شوند ما را دوست داشته باشند. من بدون داوود هیچ هستم. همه به ما تسلیت گفتند از رییس جمهور تا هنرمندان، اما آقای سید محمد خاتمی به منزل ما آمدند و پیام بسیار زیبایی دادند و به خاطر اینکه پیامشان جایی چاپ نشد از همین جا از ایشان تشکر کنم.
سپس لیلی رشیدی به روی سن آمد و پیام تسلیت سید محمد خاتمی را قرائت کرد که با تشویق حاضرین مواجه شد.

پس از ورود پیکر داوود رشیدی یه محوطه تالار وحدت و اقامه نماز توسط حجت الاسلام دعایی، پیکراین هنرمند فقید عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون برای خاکسپاری به سمت قطعه هنرمندان بهشت زهرا برده شد.

حسین فریدون برادر رییس جمهور ،حجت الله ایوبی رییس سازمان سینمایی، علي نصيريان، رضا كيانيان، مريلا زارعي، ماني حقيقي ، امين تارخ، داريوش فرهنگ، جعفر پناهي،پوري بنايي،رضا بابک، اکبر زنجانپور، عبدالحسین مختاباد، سياوش طهمورث، مختاباد،عبد الله اسكندري ، سيروس الوند، تا به اين لحظه در محل مراسم تشيع پيكر استاد داود رشيدي حضور پيدا كرده اند.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار