دوشنبه ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Monday, 06 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۴۵۵
تاریخ انتشار : ۰۷ : ۰۸ - ۰۴ آبان ۱۳۹۴
شصتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد شامگاه یکشنبه (سوم آبان) با شعار "اگر کتاب نبود چی می‌شد" با حضور رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان و برپایی غرفه ایران آغاز شد.

دیباچه : 

این نمایشگاه با مشارکت 483 ناشر به طور مستقیم و 440 ناشر از طرف موسسه‌های چاپخانه‌ای و دیگر مراکز ادبی و فرهنگی و نیز با 158 هزار و 128 عنوان کتاب منتشرشده برگزار شده است.

در آیین گشایش این رویداد فرهنگی با حضور جمع زیادی از مقامات و چهره‌های شاخص فرهنگی، ادبی و هنری صرب و همچنین شماری از نمایندگان سیاسی و فرهنگی خارجی مقیم بلگراد، ناتالیا ناروچینسکای، هنرمند و نویسنده روسی که کشورش به عنوان میهمان ویژه در این دوره از نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد حضور دارد، و همچنین امیر کوستوریتسا (کاستاریکا)، فیلمساز، کارگردان و نویسنده صربستانی سخنرانی کردند.

ایسنا نوشت بنا بر اعلام، غرفه ایران در این نمایشگاه با ارائه بیش از یکصد اثر نفیس فارسی که به زبان صربی ترجمه شده‌اند، گوشه‌هایی از فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را به همراه آثاری مانند صنایع دستی، بروشورهای فرهنگی، نقشه و فیلم در معرض دید علاقه‌مندان و مخاطبان قرار داده است.

نمایشگاه کتاب بلگراد


غرفه رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در شصتمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد با همکاری موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی ایران وابسته به معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برپا شده است. کتاب‌های نفیس نهج‌البلاغه، صحیفه سجادیه، مثنوی معنوی ( به دوزبان صربی و مقدونیه‌ای )، بوستان سعدی، منطق‌الطیر عطار نیشابوری، دیوان پروین اعتصامی، رباعیات خیام نیشابوری، داستان راستان از استاد مطهری و افسانه‌های فارسی از مهدی آذریزدی از جمله آثار انتشارات رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان به شمار می‌روند که به زبان صربی ترجمه شده‌اند.

از نکات قابل اهمیت در این نمایشگاه، انتخاب جمهوری اسلامی ایران به عنوان میهمان ویژه شصت و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد برای سال آینده میلادی است که از سوی ولادان ووکوساولیویچ معاون فرهنگی شهردار بلگراد ( عالی‌ترین مقام مسئول نمایشگاه )، در جریان آخرین کنفرانس خبری وی که در آستانه برگزاری نمایشگاه بلگراد برگزار شده بود، رسما اعلام شد. این مقام مسئول در سخنانی که به همین مناسبت ایراد می‌کرد، ایران را از جمله کشورهایی که دانست که دارای قدیمی‌ترین تمدن و غنی‌ترین فرهنگ بشری است.

در سال آینده با همکاری رایزنی فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی ایران در بلگراد و نیز همیاری و همراهی معاونت فرهنگی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و همچنین معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و موسسه نمایشگاه‌های فرهنگی، ایران به عنوان میهمان ویژه در شصت و یکمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد حضور خواهد یافت.

در مراسم افتتاحیه نمایشگاه بین‌المللی کتاب بلگراد، مجید فهیم‌پور، سفیر و محمود شالویی، رایزن فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در صربستان نیز حضور داشتند.

امیر کوستوریتسا (کاستاریکا) که پیشتر برنده مدال نخل طلایی در جشنواره فیلم کن و برنده شیر طلایی در جشنواره فیلم ونیز شده و هم‌اکنون نیز سفیر ملی یونیسف در کشورش است در افتتاحیه این نمایشگاه گفت: کتاب برای من مقدس است. اگرچه آمار انتشار کتاب در گستره جهانی رشد قابل توجهی یافته و چاپ و عرضه کتاب به بالاترین سطح خود رسیده است اما متأسفانه باید اذعان کرد با وجود این موفقیت، تعداد خوانندگان در شرایط کنونی همچنان رو به کاهش است و در مقابل، بی‌سوادی افزایش چشمگیری یافته است.

در شصتمین نمایشگاه بین المللی بلگراد ناشرانی از کشورهای ایران، روسیه، آنگولا، استرالیا، بلاروس، بوسنی و هرزگوین، انگلیس، ایتالیا، یونان، کرواسی، هند، فرانسه، هلند، مقدونیه، آلمان، اتریش، اسپانیا، ژاپن، چین، برزیل، بلغارستان، رومانی، اسلوونی، مونته نگرو و لهستان حضور دارند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳