چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 01 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۳۸۱۳
تاریخ انتشار : ۴۰ : ۱۴ - ۲۶ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: نشست خبری شانزدهمین دوره جشنواره بین‌المللی عروسکی در تئاتر شهر برگزار شد.

به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه؛ نشست خبری جشنواره بین‌المللی عروسکی با بیش از یک ساعت تاخیر آغاز شد تا سنت همیشگی مراسم‌های این‌چنینی پابرجا بماند.

در این نشست، مرضیه برومند (دبیر جشنواره) و پیمان شریعتی (دبیر اجرایی جشنواره) رودرروی خبرنگارها قرار گرفتند و پس از توضیح بایدها و نبایدهای شانزدهمین دوره از جشنواره به سوال‌های خبرنگارها پاسخ دادند.

دیباچه-نشست خبری جشنواره تاتر عروسکی

قبل از سخنرانی دبیر جشنواره و دبیر اجرایی، ویدیویی نمایش داده شد: تصاویری از اتفاق‌هایی که قبل از شروع جشنواره و در مراحل انتخاب آثار رخ داده بود و تلاش‌های گروه‌‌هایی که برای حضور در جشنواره تلاش کردند و عده‌ای به مرحله نهایی رسیدند و عده‌ای نتوانستند در جشنواره حاضر باشند.

مرضیه برومند صحبت‌هایش را با انتقاد از نمایش ضعیف و بی‌کیفیت این ویدیو آغاز کرد و گفت: «از تیزری که پخش شد، ناراحتم. زحمت‌های زیادی برای این تیزر کشیده شد اما نمایش بد و بی‌کیفیت آن زحمت‌های بچه‌ها را هدر داد. اتفاقی که در این دوره از جشنواره افتاده است که بی‌سابقه بوده: نزیک شدن به بچه‌ها پس از اعلام فرخوان بود و مشاوره دادن به آن‌ها تا جایی که توان داشتیم. تلاش جشنواره بر این بود تا تمام گروه های تهرانی و شهرستانی بتوانند ازحمایت های ملی و مشاوره های اساتید بهره‌مند شوند.

مشکلاتی که در تئاتر وجود دارد در شهرستان‌ها چند برابر است و متافیم که نتوانستیم بیشتر از این بچه‌های شهرستان را حمایت کنیم. از زمانی که خصوصی‌سازی اتفاق افتاده بسیاری از بچه‌‌های تئاتر برای اجاره سالن‌های تمرین با مشکل مواجه‌اند و همیشه با این جواب روبه‌رو می‌شوند که سالن‌ها تا چند ماه کرایه داده شده است. ما توانایی آن را نداریم که جور سازمان جوانان و سازمان آموزش و پرورش را هم بکشیم.

جشنواره عروسکی امسال با کارناوال یا شادپیمایی خیابانی آغاز می‌شود و امیداریم مردم از این اتفاق استقبال کنند.»

 

در ادامه نشست پیمان شریعتی گفت: « تمام تلاشمان این است تا بتوانیم شرایط را برای گروه‌هایی که به جشنواره راه پیدا نکرده‌اند هموار کنیم. نگاه ویژه مرضیه برومند به موضوع کودک و نوجوان جدی‌تر از همیشه پیگیری خواهد شد و ما سعی کرده‌ایم بیشتر به تولید آثار کودک و خانواده محور بپردازیم.

ما امسال سه کار بین‌المللی را برای اجرای محیطی دعوت کرده‌ایم تا مردم بتوانند به راحتی از جشنواره دیدن کنند.

این دوره از جشنواره کیفیت بسیار بالایی خواهد داشت و شانزدهیم دوره تئاتر عروسکی با حضور آثار بین‌المللی از اعتبار بالایی هم برخوردار خواهد بود.

 

در انتهای مراسم برومند در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر این‌که کیفیت این دوره از جشنواره با دوره‌های گذشته چه تفاوتی خواهد داشت؛ گفت: «همیشه همیشه هست. حاضرین در جشنواره‌‌ها تفاوت را ایجاد می‌کنند. من تمام تلاشم را کرده‌ام از روی عادت کارها را انجام ندهم و به اصطلاح بادی به هر جهت نباشم. با تمام بچه‌های تئاتر عروسکی جلسه‌‌ها فروانی برگزار کردم؛ بحث کردیم... دعوا کردیم... زمان گذاشتیم تا به نتیجه مطلوبی برسیم. نمی‌‎توانم بگویم همه‌‎چیز درت پیش رفته است اما این‌طور بگویم: هیچ‌چیز از روی عادت انجام نشده و همه‌چیز از نو برنامه‌ریزی شده است.»

برومند در مواجهه با سوال خبرنگاری در مورد بودجه جشنواره هم گفت:  «بودجه از سال گذشته بیشتر نشده است و امیدوارم کمتر هم نشده باشد. تلاش کردیم تا با هزینه کم اما با سلیقه کار کنیم. با احترام برای تمام کارمندهای عزیز که خودم هم زمانی جزوشان بودم، هیچ‌کدام از کسانی که برای این جشنواره زحمت کشیدند، کارمندی کار نکرده‌اند و با تمام وجود تلاش کرند.

رایزنی‌های زیادی کردیم تا گروه‌‌های خارجی‌ای را دعوت کنیم که شرایط ما را درک می‌کردند و به هیچ وجه حاضر نشدیم با هزینه‌های بالا گروه‌ها را به جشنواره بیاوریم.

با سفارت‌ها مذاکره کردیم تا بدون محاسبه هزینه‌های روادید هنرمندان را راهی ایران کنند. خلاصه که تمام این صرفه‌جویی‌ها را کردیم تا جشنواره به خوبی برگزار شود.»

برومند درآخر هم از پاتوق‌هایی صحبت کرد که قرار است در پارک هنرمندان و تالار وحدت راه‌اندازی شود تا در روزهای جشنواره محلی برای گپ‌وگفت هنرمندان و علاقه‌مندان به تئاتر عروسکی باشد: «سال 1359 کل محوطه تئاتر شهر را غرفه‌بندی کرده بودند و به بچه‌های علاقه‌مند عروسک‌سازی یاد می‌دادند.

آن روزها در نمایش رضا بابک در محوطه تئاتر شهر بازی می‌کردم. کارهایی مثل «پرده خونیِ» اردشیر کشاورز و «زنگ آخرِ» مهدی هاشمی اجزا شد و فضای بسیار خوبی شکل گرفته بود. تلاش می‌کنیم به آن فضا نزدیک شویم و روزهای خوبی را رقم بزنیم و جشنواره خاطره‌انگیزی را برگزار کنیم.

 

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار