پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 02 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۳۳۲۳
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۰ - ۲۴ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: کورش تهامی گفت: مشکل مالی که به کلیت آثار ضربه زده در مجموعه‌هایی که می‌بینیم کاملاً به چشم می‌خورد و اگر بودجه خوب در کار نباشد اولین لطمه به فیلمنامه وارد می‌شود که پایه و اساس هر فیلم یا سریالی است.

دیباچه_کوروش تهامی

کورش تهامی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه اظهار داشت: در مجموعه «دیوار شیشه‌ای» به کارگردانی راما قویدل در یک اپیزود بازی کرده‌ام. راما قویدل علاقه داشت که من در این مجموعه حضور داشته باشم و نقش را مناسب من می‌دید، من نیز به همین دلیل در این نقش ظاهر شدم.

تهامی خاطرنشان کرد: نقش شخصیتی را بازی می‌کنم که مثل بسیاری از انسانها می‌خواهد به زندگی‌اش بهبود ببخشد و به شخصی اعتماد می‌کند و حاصل این اعتماد اتفاقات خوبی نیست که اتفاقات بد ناشی از این اعتماد قصه این اپیزود را تشکیل می‌دهد.

این بازیگر در ادامه افزود: در حال حاضر مشغول خواندن فیلمنامه هستم که به احتمال زیاد برای بازی در یک اثر قرارداد خواهم بست اما از آنجا که هنوز به قطعیت نرسیده نمی‌توانم راجع به آن صحبتی داشته باشم. پیشنهادات دیگری نیز در تلویزیون بود که به دو دلیل عمده آن‌ها را نپذیرفتم و در آن آثار حضور پیدا نکردم.

وی در ادامه این بحث اظهار داشت: یکی از این دلایل ضعیف بودن فیلمنامه بود چرا که اثر من را جذب نمی‌کرد. من در پذیرش یک فیلمنامه به شدت سختگیرم و خیلی کم پیش می‌آید که فیلمنامه‌ای سلیقه من را برآورده کند. وقتی نگاهی به کارنامه خود می‌اندازم نیز به این نتیجه می‌رسم که هر کاری که در تلویزیون کرده‌ام اثری مثال زدنی بوده و مردم و منتقدان از نقش‌هایم راضی بوده‌اند. همه آن سریال‌ها آثاری بودند که با تعصب خاص ساخته شدند و متأسفانه امروز فیلمسازان فقط به این مسأله فکر می‌کنند که اثری بسازند که فقط کار کرده باشند و نیت دیگر تأثیرگذاری نیست.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «زیر تیغ» خاطرنشان کرد: به عنوان مثال سریال «ملکوت» که برای پخش در ماه رمضان ساخته می‌شد کل گروه در زمان کمی که داشتند مجموعه‌ای قابل قبول را تولید کردند و بعد از «ملکوت» چندین سریال در شکل و شمایل آن ساخته شد.

تهامی ادامه داد: نکته دوم که باعث می‌شود گزیده کار یا کم کار باشم به مسائل مالی برمی‌گردد. اتفاقاتی که در تلویزیون رخ داد اوضاع را به هم ریخت و وضعیت دستمزدها بسیار بد شد و نکته بدتر این است که همان دستمزد کم را هم در زمان خود پرداخت نمی‌کنند. به عنوان مثال ممکن است یک بازیگر نصف یا دو سوم سال را به یک کار اختصاص دهد و دو یا سه سال هم برای گرفتن دستمزدش تلاش کند که این مسأله واقعاً روحیه یک بازیگر را خراب می‌کند.

وی افزود: در شخصیت یک هنرمند نیست که مدام بخواهد با تهیه‌کننده ارتباط برقرار کرده و پولش را درخواست کند. طبیعتاً وقتی ما در یک مجموعه تلویزیونی بازی می‌کنیم به پول آن هم فکر کرده و روی آن حساب می‌کنیم اما این بدقولی‌ها همه برنامه ما را در زندگی به هم می‌ریزد.

این بازیگر در ادامه اظهار داشت: کم و بیش مجموعه‌های تلویزیون را دنبال می‌کنم و اکثر آثاری که شاهد آنها هستم آثاری ضعیف و غیر قابل قبول هستند. نمی‌توان همه آثار را اینگونه دید اما در واقع باید پذیرفت که اکثر آثار ما ضعیف هستند. وقتی در سینما یا تلویزیون فعالیت می‌کنید با دیدن یک اثر می‌توانید بفهمید که اشکالات آن نشأت گرفته از ضعف فیلمنامه‌نویس، کارگردان و یا تهیه‌کننده است. مشکل مالی در مجموعه‌هایی که می‌بینیم کاملاً به چشم می‌خورد و اگر بودجه خوب در کار نباشد اولین لطمه به فیلمنامه وارد می‌شود که پایه و اساس هر فیلم یا سریالی است.

بازیگر مجموعه تلویزیونی «یه تیکه زمین» خاطرنشان کرد: وقتی بازی در اثری به من پیشنهاد می‌شود اولین سؤالی که می‌پرسم این است که نویسنده یا کارگردان اثر چه کسی است چرا که این دو سمت در ساخت یک اثر بسیار مهم هستند. وقتی مشکلات مالی گریبانگیر فیلمنامه نویس‌ها هم می‌شود مجبور می‌شوند دو یا سه فیلمنامه را به طور همزمان بنویسند که این کار تمرکز را کاملاً از آنها می‌گیرد. به همین دلیل وقتی سریال یا فیلمی را در تلویزیون می‌بینید به راحتی می‌توانید بفهمید که برخی شخصیت‌ها اضافه‌اند و یا پرورش خوبی روی شخصیت‌ها صورت نگرفته است.

تهامی در ادامه افزود: امیدوارم که از شعار دادن کناره‌گیری کنیم و اگر قرار است در بخش تهاجم فرهنگی کاری انجام دهیم مردم را با تلویزیون که رسانه ملی ما است و مهم‌ترین رسانه هر کشور محسوب می‌شود آشتی دهیم. باید فکری اساسی شود و آدم‌های کاملاً متخصص وارد اتاق‌های فکر شوند.

وی تصریح کرد: به عنوان مثال در برنامه‌های مهمان محور شاهد هیچ اتفاق نو نیستیم و فقط یک سری مجری و مهمان را می‌بینیم که همان حرف‌های تکراری همیشگی را می‌زنند و متأسفانه به تازگی جسارت توهین نیز پیدا کرده‌اند و از واژه‌هایی در خطاب به افراد استفاده می‌کنند که مطرح کردن آنها اصلاً درست نیست. فرهنگ ما به شدت در خطر است و در فضای مجازی شاهد رفتارهایی هستیم که شایسته مردم ما نیست و ما که اینقدر ادعای مردانگی، جوانمردی و گذشت در فرهنگمان داریم و به گذشته‌مان می‌بالیم اینگونه رفتارها همه چیز ما را زیر سؤال می‌برد.

بازیگر فیلم سینمایی «به رنگ ارغوان» در پایان اظهار داشت: در آخر به این نکته نیز می‌خواهم اشاره کنم که در مراسم‌های مختلف وقتی یک هنرمند همراه با همسر و یا خانواده‌اش حاضر می‌شود و عکاس‌ها از زوایای مختلف از آنها عکس می‌گیرند به عمد سعی دارند بدترین عکس را که شاید می‌تواند مشکل ساز باشد را منتشر می‌کنند و یا در رنگ و لعاب عکس دستکاری کرده و عکس را مشکل‌ساز می‌کنند که این مسأله برای من بسیار تعجب‌آور است.

گفتنی است کورش تهامی در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی متعددی از جمله مجموعه‌های تلویزیونی «شمس‌العماره»، «شوق پرواز» و «تبریز در مه» و فیلم‌های سینمایی «برف روی شیروانی داغ»، «بی خداحافظی» و «گناهکاران» ایفای نقش کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار