يکشنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 28 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۳۲۷۱
تاریخ انتشار : ۵۵ : ۱۶ - ۲۳ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: سیروس الوند کارگردان باتجربه سینمای ایران که توانست با فیلم «یک‌بار برای همیشه» سیمرغ بهترین کارگردانی جشنواره فیلم فجر را ببرد و توانایی‌اش را اثبات کند، پس از «این سیب هم برای تو» که با استقبال منتقدان و مخاطبان هم همراه نبود، تصمیم به ساخت فیلم تازه‌اش گرفته است: «آن‌جا، همان ساعت»...

روایت سیروس الوند از «آن‌جا، همان‌ ساعت» را در ادامه می‌خوانید.

دیباچه-سیروس الوند

سیروس الوند درباره «آن‌جا، همان ساعت» به خبرنگار سینمایی دیباچه می‌گوید: «زمانی در تهران، جنوب شهر و شمال شهر کاملا متفاوت بودند: گویش مردم، پوشش مردم، وضعیت اقتصادی آدم‌ها و... حتی به لحاظ فرهنگی، آدم‌های جنوب و شمال شهر تهران کاملا متفاوت و متمایز از یک‌دیگر بودند.

در حال حاضر _ به‌خصوص از لحاظ ظاهری _ مردم شمال و جنوب شبیه به هم شده‌اند و گویش آدم‌ها و ادبیات محاوره‌ای تقریبا یکی شده است. امروزِ روز توی جنوب شهر، عده‌ای چه مشروع و یا حتی غیرمشروع پول‌دار شده‌اند و دیگر تفاوتی که سال‌های دور وجود داشت از بین رفته است.

چراییِ اتفاقی که در طول سالیان رخ داده، دلیل‌های مفصل خود را دارد و مسائلی مثل اقتصاد تاثیر بسزایی در این میانه داشته که در حال حاضر‌ند که موضوع مورد نظر ما نیست اما نکته دیگر: شهر تهران در این سال‌ها از غرب و شرق ورم کرده و بزرگ شده است. مهاجرت‌های بی‌هدف به تهران دلیل اصلی این اتفاق است. تهران صاحب یک قشر بی‌هویت شده است که در مناطق غربی و شرقی تهران زندگی می‌کنند. مهاجرانی که یا در خانه‌‌های کوچک ساکن شده‌اند و یا خودسرانه خانه ساخته‌اند و به اصطلاح زورآبادی یک محله کوچک را پس از درگیری‌های بسیار با شهرداری و اماکن شکل داده‌اند.

تحقیق‌ها نشان می‌دهد که آدم‌های که به تهران مهاجرت کرده‌اند، شغل مشخصی ندارند. خیلی‌هاشان خلافکار می‌شوند و عده‌ای‌شان در خوشبینانه‌ترین حالت، دستفروشی می‌کنند.»

سیروس الوند که اوایل دهه هشتاد هم با فیلم «برگ برنده» سراغ این قشر رفته بود، می‌گوید: «همیشه دوست داشتم به این قشر که سال‌های زیادی از سکونت‌شان در تهران نمی‌گذرد، بپردازم. در فیلم «برگ برنده» به این فضا نزدیک شدم و سعی کردم به روابط و مناسبات مردم این مناطق نزدیک شوم.

«آن‌جا، همان ساعت» هم در همان حال و هواست: قصه زن و شوهری جوان و بی‌پول که پس از مهاجرت به تهران، نمی‌توانند در شهر ساکن شوند. آن‌ها اجبارا به حاشیه شهر نقل مکان کنند و در محله‌ای کهنه‌ساخت بین تهران و کرج ساکن می‌‌شوند...»

کارگردان شصت‌وهفت ساله سینمای ایران صحبت‌های‌اش را این‌گونه به پایان می‌رساند: «هنوز برای پروانه ساخت اقدام نکرده‌ا‌م، اما به زودی این کار را انجام می‌دهم «آن‌جا، همان ساعت» را برای جشنواره فیلم فجر امسال آماده می‌کنم.»

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳