جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۲۹۰۸
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۱۱ - ۲۱ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: با گذشت دو سال از اولین زمزمه های حضور جیپسی کینگز در ایران به نظر می رسد این بار همه چیز برای اجرای بخشی از این گروه در تالار وحدت تهران فراهم شده است.



دیباچه-جیپسی کینگز

به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه گروه موسیقی جیپسی کینگز فامیلی با سرپرستی نوازنده چپ دست و افسانه ای جیپسی کینگز پل (پابلو) ریز قرار است سرانجام در تالار وحدت تهران 23 و 24 مردادماه جاری روی صحنه برود. این اتفاق گذشته از اینکه این گروه مورد علاقه چندین نسل از ایرانیان است و بسیاری از ما، از «شاه کولی ها» خاطره داریم، اتفاق جدیدی هم در موسیقی ما محسوب می شود. از پس از انقلاب تا کنون، هیچ گروه موسیقی با کلام در ایران کنسرت اجرا نکرده است.

ماجرای این کنسرت به حدود یک سال و نیم قبل باز می گردد یعنی زمانی که دکتر پیروز ارجمند مدیر کل پیشین دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی  در مصاحبه ای که با سایت موسیقی ما انجام داده بود، تاکید کرد که «از حدود پنج ماه پیش برای درخواست مجوزها از اداره اماکن اقدام شده است و هنوز اجرای این کنسرت قطعی نیست و ما منتظر دریافت مجوز از دیگر نهادها هستیم تا مجوز نهایی را صادر کنیم.» و در قسمتی دیگر از این مصاحبه، وی ضمن خودداری از اعلام نام سرمایه گذاران این کنسرت و تاکید بر مورد تایید بودن این افراد، از شرکت «نوفه» به عنوان برگزار کننده کنسرت گروه «جیپسی کینگز» نام برد.

اما پس از گفتگوی روزنامه شرق با مدیر برنامه گروه جیپسی کینگ و تکذیب خبر آمدنشان به ایران از سوی او ،معین فرزاد، مدیر شرکت موسیقی «نوفه»، درباره روند برگزاری کنسرت «جیپسی کینگز» به خبرنگار صبا گفت: آقای ارجمند بسیار با ما همکاری کرد و مجوز های مربوط به وزارت ارشاد را اخذ کرده ایم. اکنون در حال نامه نگاری با پلیس امنیت، دایره اماکن ناجا هستیم تا مجوز این نهاد را نیز کسب کنیم و پس از آن، نسبت به فروش بلیت اقدام کنیم. البته خبرهای خوبی در این زمینه به ما رسیده است و به زودی فروش بلیط های این کنسرت در سایت های اینترنتی آغاز می شود.

وی در مورد مکان برگزاری این کنسرت، اعلام کرد: ما تالار بزرگ وزارت کشور را از 26 لغایت 30 اردیبهشت ماه رزرو کرده بودیم اما اگر پروسه گرفتن مجوز بیشتر از این طول بکشد، مکان برگزاری کنسرت را به استادیوم 12 هزار نفری آزادی، تغییر می دهیم و در این صورت، این گروه دو شب در ایران برنامه اجرا می کنند.

با این همه این تنها یک سال و نیم بعد و با عوض شدن اسپانسر های برنامه بود که سرانجام همه چیز شفاف و قابل لمس شد. شاهرخ بحرالعلومی مدیر شرکت پرشیا فیلم که یکی از برگزار کنندگان این کنسرت است، در گفت‌وگو با خبرنگار موسیقی دیباچه اظهار داشت: با همکاری پرشیا فیلم و موسسه فرهنگی،هنری و تبلیغاتی اکسیر نوین برای اولین بار کنسرت پل ریز خواننده افسانه‌ای گروه جیپسی کینگ در ایران برگزار خواهد شد.

برگزار کننده دیگر این کنسرت یعنی محمدرضا خانزاده مدیر شرکت اکسیر نوین نیز در این باره به سایت موسیقی ما گفت: تمام مجوزهای لازم برای اجرای این گروه پرطرفدار و خاطره‌ساز در تهران اخذ شده و یک برنامه فوق‌العاده برای علاقه مندان این موسیقی که تعدادشان هم بسیار زیاد است، در نظر گرفته شده است.» خانزاده اعلام کرد که اطلاعات تکمیلی درباره این اجرا به زودی از طریق موسیقی ما به مخاطبان ارائه خواهد شد.

به این ترتیب به نظر می رسد در کشاکش تعویض اسپانسر سرانجام اتفاق نهایی در شرف روی دادن است و انتظار طرفداران ایرانی «سلطان کولی ها» این هفته به پایان خواهد رسید.

دیباچه-جیپسی کینگز2

یک گروه خانوادگی

مهمترین ویژگی جیپسی کینگز یا همان سلطان های کولی، خانوادگی بودن گروه است. «پاکو»، «تونینو» و «دیه گو بالیاردو»، پسر دایی های برادران ریز یعنی «نیکلاس»، «فرانکو»، «پابلو» و «پاچای» هستند. این گروه از سال 1980 و در جنوب فرانسه شکل گرفت. اعضا در ابتدای فعالیت خود همانند کولی ها به این سو و آن سوی فرانسه می رفتند و از نواختن و خواندن در جشن ها و عروسی ها آغاز کردند و بعد از مدتی هم پای آنها به محافل اشرافی فرانسه باز شد.

به غیر از دو آلبوم اول جیپسی کینگز، سایر آثار آنها تاکنون با استقبال جهانی مواجه شده است. آخرین آلبوم شان به نام Savor Flamenco در سپتامبر 2013 روانه بازار شد که جایزه گِرَمی در شاخه ورلد موزیک را تصاحب کرد.

شاید جالب باشد بدانید که به گفته اعضای این گروه، آنها از دانش آکادمیک موسیقی بی اطلاع هستند. «خوزه ریز»، خواننده مشهور فلامنکو و پدر برادران ریز بود و به نوعی می توان گفت که موسیقی در ژن این خانواده وجوددارد.

اما در مقابل نیکلاس ریز درباره اختلاف موسیقی جیپسی کینگز با فلامنکو می گوید: «در جنوب اسپانیا فلامنکو یک نوازنده گیتار دارد، یک رقصنده و یک آوازخوان. از جایگاه شنیده و دیده می شود و مردم فقط تماشاگر یک اجرا هستند در حالی که موسیقی ما یک اجرا و با فعالیت مردم توأم است. مردم ساکن نمی مانند. ریتم ها سریع است و همه می رقصند و از حضور خود لذت می برند. آنها از این موسیقی در جشن ها و مهمانی های، عروسی ها و ... استفاده می کنند. این تفاوت بزرگ است.»

 

همه کنسرت های برگزار نشده

تا کنون توسط مسولان ارشاد و تهیه کننده ها، از ده ها چهره مطرح بین المللی عرصه موسیقی، به عنوان افرادی که قرار بود در ایران کنسرت داشته باشند، نام برده اند اما بسیاری از این اجراها، تنها در حد حرف باقی ماندند و مخاطبان این هنرمندان را دلگیر، باقی گذاشتند. از جمله این افراد، می توان از کریس دی برگ، ریچارد کلایدرمن، مورات ککیلی، یانی و ... نام برد که هر یک به دلیلی برگزار نشدند. نگاهی به گاهشمار گنسرت های برگزار نشده می اندازیم:

خرداد ماه سال 1387، محسن رجب پور به عنوان مدیر برنامه گروه «آریان»، از حضور کریس دی برگ، هنرمند سرشناس ایرلندی در ایران و اجرای کنسرت با گروه «آریان» خبر داد. اما همانطور که به یاد دارید، کریس دی برگ، به اجرای یک تک آهنگ همراه با گروه «آریان» بسنده کرد و پس از گذشت حدود هفت سال، هیچ توضیحی درباره دلایل برگزار نشدن این کنسرت از سوی هیچ شخص یا نهادی، داده نشده است.

27 شهریور ماه سال 1390 دفتر موسیقی ارشاد مجوز اجرای «ریچارد کلایدرمن» پیانیست مشهور فرانسوی را برای اجرا در برج میلاد تهران در تاریخ های 9 تا 13 آبان صادر کرد اما مسول روابط عمومی برنامه در تاریخ 19 مهر ماه درباره دلایل لغو این برنامه توضیح داد: «تا همین لحظه منتظر کسب مجوز برای برگزاری نشست سخنرانی نماینده ریچارد کلایدرمن در ایران بودیم که متاسفانه این مجوز صادر نشد.»

12 اردیبهشت ماه 1391 خبری مبنی بر برگزاری کنسرت «همین امشب» با خوانندگی «مورات ککیلی» ترک تبار و «کامران رسول زاده» در سالن میلاد تهران منتشر شد. قرار بود این کنسرت 22 اردیبهشت ماه برگزار شود اما در 19 اردیبهشت ماه دست اندرکاران اجرا اعلام کردند: «کنسرت مشترک کامران رسول زاده و مورات ککیلی، خواننده مسلمان ترک در سالن میلاد تهران به تعویق افتاد.» و این تعویق، تا امروز ادامه دارد. شاید بتوان کنسرت «همین امشب» را نزدیک ترین اتفاق به کنسرت «جیپسی کینگز» دانست چرا که مورات ککیلی، هیچگونه اظهار نظری درباره حضور خود در ایران نکرده بود!

در مهر ماه 1393،«علی چراغعلی» برگزارکننده کنسرت کیتارو، اعلام کرد که به زودی کنسرت یانی را در تهران برگزار خواهد کرد. او هیچ گاه در مصاحبه های خود تاریخ دقیقی را درباره این موضوع عنوان نکرد و همین امر موجب شده است که تا امروز، مخاطبان منتظر برگزاری این کنسرت باشند.

اگر کنسرت جیپسی کینگز آن طور که گفته شده بدون اشکال و با مجوز های کامل روی صحنه برود می توان گفت اولین کنسرت در نوع خودش خواهد بود که توانسته است همه موانع را پشت سر بگذارد و علاقه مندان موسیقی را ناامید نکند.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار