دیباچه: سیدمصطفی ابطحی (دبیر کل ستاد صیانت از آثار سینمایی) از رسالت این ستاد و نحوه شناسایی قاچاقچیان آثار سینمایی که به بدنه سینما ضربه مهلکی را وارد میکنند، سخن گفت.
سیدمصطفی ابطحی در گفتوگو با خبرنگار سینمایی
دیباچه گفت: «رسالت ما، صیانت از محیط فرهنگی و مقابله با پدیده شوم قاچاق محصولات فرهنگی است. حالا در حاشیه اتفاقهایی میافتد که مسئولین دیگر در سازمان سینمایی باید فکری به حال آن بکنند. ما تمام تلاشمان را میکنیم تا از کپی آثار سینمایی غیر قانونی جلوگیری شود. اصولا وظیفه ستاد همین است. اولین هدف ما جلوگیری از ضرر سینماست. تهیهکنندگانی که به سختی و مصیبت فیلمی را میسازند و هزینهها را پرداخت میکنند نباید آسیب ببینند و ما میخواهیم از آنها در مقابل قاچاق محافظت کنیم.»
قاچاق محصولات فرهنگی مصداق روشنی از بازار کاذب است
سیدمصطفی ابطحی در گفتوگو با خبرنگار سینمایی دیباچه؛ در مورد رابطه مستقیم اقتصاد ناکارآمد و گرایش افراد به انجام کارهای غیرقانونی مثل قاچاق محصولات فرهنگی گفت: « از ورود آدمها به حوزه قاچاق محصولات فرهنگی متعجب هستیم، اما همه میدانیم که بازار قاچاق مصحولات فرهنگی، سودآور و امن است. متاسفانه به دلیل نبود اقتصاد پویا در کشور و ناکارآمدی بازار اشتغال در سالهای اخیر، موازی با اقتصاد رسمی کشور، بازارهای کاذبی شکل گرفته است که ضربه مهلکی به اقتصاد کشور خواهد زد. قاچاق محصولات فرهنگی مصداق روشنی از بازار کاذب است.»
بعضی از افراد موجه در این امر غیرقانونی شریک هستند
ابطحی در مورد زمزمههای ورود افرادی از خانواده سینما به این بازار غیرقانونی گفت: « به تازگی متوجه شدهایم که در این صنعت هنجارشکنانه، بعضی از افراد موجه هم فعالیت دارند و به نوعی در این امر غیراخلاقی و غیرقانونی شریک هستند. افرادی که به نوعی از نزدیکان و بستگان آدمهایی هستند که سالهای سال است در سینما فعالیت میکنند و یا به نوعی با این افراد در ارتباط هستند. البته باید بگویم که از سینماگران خوشنام و خانوادههاشان درخواست کردهایم که محصولات غیر مجاز را خریداری نکنند.»
مخاطب اصلی آن طبقه متوسط جامعه است
دبیر کل ستاد صیانت از آثار سینمایی در مورد قشر متوسط جامعه و گرایش آنها به سینما و البته خری محصولات غیرقانونی نیز به دیباچه گفت: «سینما محصولیست که مخاطب اصلی آن طبقه متوسط جامعه است. طبقه متوسط جامعه باید برای رفتار اقتصادی خود، شان و منزلت قائل بشود و رفتار اقتصادیای متناسب با منزلت خود داشته باشد. اگر محصول سینمایی ارزان و رایگان هم در اختیار مردم و خصوصا قشر متوسط جامعه قرار بگیرد، نباید بپذیرند همانطور که در کشورهای دیگر دنیا هم این رفتار در قشر متوسط جامعه دیده نمیشود. متاسفانه در جامعه ما آموزشهای لازم به مردم داده نشده که شاهد چنین اتفاقهایی هستیم. هرچند یکی از دلایل شکلگیری ستاد همین مورد است و آموزش به اقشار مختلف جامعه و تلاش برای فرهنگسازی یکی از اهداف ماست. ما با استفاده از تمام ظرفیتهای اطلاعرسانی کشور در حال جلوگیری از این وضعیت هستیم تا مردم به خرید محصولات اورجینال آثار فرهنگی روی بیاورند.
فیلمهای خارجی را بازبینی میکنیم
ابطحی در مورد محصولات فرهنگی اورجینال خارجی و نمایششان در سینماهای کشور گفت: « در مرحله اول، همکاران ما در ستاد فیلمهای اورجینال خارجی که وارد کشور میشوند را بازبینی میکنند اما مسئلهای وجود دارد: آیا این اتفاق به نفع سینمای ایران هست؟ آیا به اکران فیلمهای داخلی لطمه وارد نمیکند؟ این موضع فقط به اکران فیلمها روی پرده سینما مربوط نمیشود و در بحث VOD نیز ما در حال بررسی این پدیده هستیم و مطمئن باشید تصمصمی که گرفته خواهد شد به نفع سینمای ایران خواهد بود.»
ستاد با پردیسهای سینمایی در ارتباط نیست
مصطفی ابطحی در مورد تعامل پردیسهایی که فیلمهای خارجی را نمایش میدهند با ستاد صیانت از آثار سینمایی گفت: «جواب این سوال به معاونت ارزشیابی سازمان سینمایی مربوط میشود و من دبیر ستاد مبارزه با قاچاق محصولات فرهنگی هستم. نمیدانم این فیلمها مجور دارند و اگر مجوز دارند چگونه مجوزشان صادر شده است که در دسترس همه قرار گرفته است. در هر صورت اگر مجوز نداشته باشند حتما قاچاق محسوب میشوند.
هدف تبلیغات است
ابطحی افزود: «فیلم «ماهی و گربه»ی شهرام مکری و فیلمهای دیگری که به ما اطلاع داده میشود که قاچاق شدهاند را پیگیری کردهایم.. بعضی از موارد درست است اما در مواقعی هم حقیقت چیز دیگریست. نمیخواهم از تهیهکنندهای اسم بیاورم اما گاها پیش آمده که تهیهکننده فیلم برای جوسازی و بازارگرمی فیلم و حتی فروش بالاتر دست به روشهای مختلفی میزند که طرح مسئله قاچاق یکی از همین روشهاست. اخیرا در فضای مجازی خبری منتشر شده که فیلم یکی از کارگردانهای مطرح قاچاق شده است و با پیگیریهای ستاد متوجه شدیم که این موضوع صحت ندارد و هدف تبلیغات بوده است.
دوستان نگران هستند که مبادا این اتفاق بیافتد. درضمن اگر هم نسخهای که قاچاق شده است را ببینید متوجه میشوید که فیلم دارای زیرنویس انگلیسی است و این نشان از آن دارد که فیلم در یکی از جشنوارههای بینالمللی نمایش داده شده و با کیفیت پردهای از فیلم، فیلمبرداری شده و سپس در اختیار باند قاچاق قرار گرفته است.
چیزی که ما در حال رصد آن هستیم، بسیار کلی است و اتفاقی که برای یک فیلم افتاده باشد را بررسی میکنیم. در آخر هم باید در مورد فیلم «اژدها وارد میشود» ما بررسی کردهایم و متوجه شدهایم که تا همین لحظه که در حال گفتوگو هستیم، این اتفاق رخ نداده و واقعیت ندارد.
رسالت ما مقابله با پدیده شوم قاچاق است
ابطحی در آخر از رسالت ستاد صیانت از آثار سینمایی گفت: «رسالت ما، صیانت از محیط فرهنگی و مقابله با پدیده شوم قاچاق محصولات فرهنگی است. حالا در حاشیه اتفاقهایی میافتد که مسئولین دیگر در سازمان سینمایی باید فکری به حال آن بکنند. ما تمام تلاشمان را میکنیم تا از کپی آثار سینمایی غیر قانونی جلوگیری شود. اصولا وظیفه ستاد همین است. اولین هدف ما جلوگیری از ضرر سینماست. تهیهکنندگانی که به سختی و مصیبت فیلمی را میسازند و هزینهها را پرداخت میکنند نباید آسیب ببینند و ما میخواهیم از آنها در مقابل قاچاق محافظت کنیم.
از طرف دیگر فیلمهای خارجیای هم هستند که با فرهنگ ملی، دینی و بومی ما مغایرت دارند؛ این فیلمها نباید بدون در نظر گرفتن نظام فرهنگی ما در اختیار عموم مردم قرار بگیرد. باید همهچیز را رصد کنیم و فلتیرینگ هوشمندی داشته باشیم اما باز هم میگویم که رسالت ستاد صیانت این است و موارد دیگر در حوزه اختیارات ما نیست.»