جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۲۵۰۶
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۱۰ - ۱۹ مرداد ۱۳۹۵
گزارش دیباچه از نشست خبری جشن خانه سینما
دیباچه: کمال تبریزی در نشست خبری هجدهمین جشن خانه سینما به اعتراض‌های وارد شده به آیین‌نامه جشن خانه سینما جواب داد و آرزو کرد حواشیِ ناراحت‌کننده پیش‌آمده برای جشن حافظ، بار دیگر گریبان اهالی سینما را نگیرد.



به گزارش خبرنگار سینمایی دیباچه، عصر دوشنبه (18 مرداد) اولین نشست مطبوعاتی هجدهمین جشن خانه سینما در سالن سیف‌الله داد واقع در خانه سینما و با حضور کمال تبریزی دبیر این جشن، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) و بیژن میرباقری مدیر اجرایی جشن و خبرنگارهای رسانه‌های مختلف _ خبرنگارهایی که به مناسبت روز خبرنگار مورد تقدیر ویژه قرار گرفتند _ برگزار شد.

کمال تبریزی (دبیر هجدهمین جشن سینمای ایران) در این نشست، روبه‌روی خبرنگارها نشست و صحبت‌هایش را این‌گونه آغاز کرد: «مهم‌ترین تغییر در داوری این دوره بر خلاف دوره‌های قبل، نحوه داوری‌هاست. قرار شده است با 300 داور آثار را بررسی کنند و در ادامه 170 داور به ما اضافه شوند و در مجموع 470 داور به بررسی آثار سینمایی ‌ای که در یک‌سال گذشته ساخته شده‌اند می‌‌پرازند.

داوری‌ها در ۱۲ رشته انجام می‌شود که هر رشته ۲۵ داور دارد و قرار است در هر رشته ۵ کاندید را انتخاب شود که این آثار در دور بعد با ۴۷۰ داور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

همچنین داوری آثار در این دوره به صورت آکادمی و کاملا ایرانی و بومی انجام می‌شود. هرچند گاهی درباره داوری‌ها به اسکار و بفتا اشاره می‌شود اما باید بگویم که ما به خاطر نوع سینمایی که داریم نباید مانند مراسم‌های خارجی جشن را برگزار کنیم بلکه باید داوری‌ها کاملا ایرانی داشته باشد.»دیباچه-نشست خبری جشن سینمای ایران کامران ملکی-کمال تبریزی

قدم اول: آکادمی

تبریزی در جواب به سوال یکی از خبرنگارها مبنی بر استفاده از الگوی آکادمی اسکار برای جشن خانه سینما گفت: «نوع داوری‌ها قدم اول در آکادمی شدن است و در تلاش هستیم داوری‌ها با حضور نخبگان سینما _ چه در داخل و چه در خارج از خانه سینما _ انجام شود و به سوی یک نظرسنجی کلی برویم که در چنین شرایطی برآیند نظر نخبگان را خواهیم داشت. هیچ کدام از داوران را مجبور به دیدن فیلم‌ها نمی‌کنیم و این بستگی به وجدان آن‌ها دارد. حتی قرار نیست در این زمینه حضور و غیاب انجام شود. به داوران توصیه می‌کنم تا از حق ۵ رای خود در رشته مورد نظر استفاده کنند و تعداد رای‌های خود را کم نکنند.»

بلایی سر جشن حافظ نیامد!

تبریزی در ادامه به سوال خبرنگاری مبنی بر اتفاق‌های تلخ جشنواره حافظ و اظهارات تند یکی از روزنامه‌ها و توهین به سینماگران گفت: «بلای زیادی سر جشن حافظ نیامد! تجربه اولیه‌ای بود که از آن عبور کردیم و امیدوارم برای جشن ما اتفاق نیافتد. البته برای ما نحوه برگزاری جشن بیشتر اهمیت دارد و می‌دانم آن‌قدر شعور و همراهی در اهالی سینما هست که ما را دچار چنین دردسری نکند.»

زمانی که آن حاشیه‌ها به وجود آمد احساسم این بود که نباید خیلی به آن واکنش نشان دهیم و معتقدم با دقت و همفکری می‌توانیم به مسائل جدی سینما فکر کنیم زیرا آن حاشیه‌ها مسائل جدی سینما نبود. کار ما این است که به فکر تولید و رونق چرخه‌ سینما باشیم.»

 

تعداد کم اعضای شورای صیانت برای لو نرفتن برنده‌ها

تبریزی در بخش دیگری از این نشست، درباره لو رفتن برندگان جشن خانه سینما پیش از برگزاری مراسم در سال گذشته گفت: «یکی از راه‌های لو نرفتن نتایج این است که تعداد اعضای شورای صیانت کم باشد، به همین دلیل سه نفر اعضای این شورا را تشکیل می‌دهند. هرچند بعضی از دوستان معتقد بودند که امسال تعداد این اعضا را افزایش دهیم اما ما مخالف بودیم.»دیباچه-نشست خبری جشن سینمای ایران بیژن میرباقری

به سالنی با گنجایش بیش از 2 هزار نفر نیاز داریم

سپس نوبت به میرباقری رسید و او نیز صحبت‌هایش را این‌گونه آغاز کرد: «تمام سیانس‌های نمایش به تهیه‌کنندگان و داوران اطلاع داده می‌شود و قرار است فیلم‌ها در سینما کانون که از نظر فنی تایید شده است از 21 مرداد ماه نمایش داده شوند.»

او در مورد مکان برگزاری جشن نیز گفت: «هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم اما به هر حال به سالنی با گنجایش بیش از 2 هزار نفر نیاز داریم.»

 دیباچه-نشست خبری جشن سینمای ایران منوچهر شاهسواری

خدا کند GEM مراسم را پخش نکند

میرباقری در سوال خبرنگار دیگر مبنی بر پوشش ضعیف صداوسیما و پخش آنلاین از طریق سایت‌ها و شبکه‌‌های مجازی جشن گفت: «بعضی از سایت‌ها این درخواست را داشته‌اند اما از آن‌جا که ممکن است آورده مالی برای خانه سینما داشته باشد، نپذیرفته‌ایم.»

در این هنگام، منوچهر شاهسواری (مدیرعامل خانه سینما) که ته سالن ایستاده بود، گفت: «با مسئولان «فیلم‌نت» گفت‌وگو کرده‌ایم و قرار بر این شده است از طریق شبکه VOD مراسم را پخش کنند.»

کمال تبریز هم صحبت‌های شاهسواری را بی‌پاسخ نگذاشت و گفت: «خدا کند GEM مراسم را پخش نکند.»

امسال پنج جشن داریم

صحبت‌های میرباقری اولین نشست خبری هجدهمین جشن خانه سینما را به پایان رساند: «امسال نیز همچون سال‌های گذشته 5 جشن داریم و در کنار جشن بزرگ سینمای ایران، آیین بزرگداشت‌ها، جشن انجمن مستندسازان، جشن فیلم کوتاه و جشن انیمیشن را هم خواهیم داشت. البته تولیدهای فیلم‌های انیمیشن امسال کافی نبوده و بنابراین شورای سیاست‌گذاری تصمیم جدی در این‌باره خواهد گرفت.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳