چهارشنبه ۱۲ شهريور ۱۴۰۴  |  Wednesday, 03 September 2025
کد خبر: ۲۱۹۱۵
تاریخ انتشار : ۵۵ : ۱۳ - ۱۶ مرداد ۱۳۹۵
در گفتگو با دیباچه عنوان شد؛

روایت کارگردان «روزی روزگاری» از همکاری با مسن‌ترین بازیگر سینما و تلویزیون ایران

دیباچه: امرالله احمدجو گفت پرویز شاهین‌خو بازیگری بود که در نقش‌هایی که با فیزیک و شخصیت او همخوان بود فوق‌العاده ظاهر می‌شد و با وجود سن بالایش حافظه‌ای آماده داشت.

1431974191661_Mehdi Ghasemi-25

امرالله احمدجو کارگردان سینما و تلویزیون به بهانه درگذشت پرویز شاهین‌خو در گفتگو با خبرنگار دیباچه اظهار داشت: پرویز شاهین‌خو بازیگری بود که در نقش‌هایی که با فیزیک و شخصیت او همخوان بود فوق‌العاده ظاهر می‌شد و با وجود سن بالایش حافظه‌ای آماده داشت.

احمدجو خاطرنشان کرد: من در یک همکاری که با بهروز افخمی در سریال «کوچک جنگلی» داشتم با پرویز شاهین‌خو آشنا شدم و از وی برای حضور در اولین اثر سینمایی‌ام که «شاخه‌های بید» نام داشت دعوت کردم و ایشان نیز نقشش را به خوبی ایفا کرد که سپس برای بازی در مجموعه «روزی روزگاری» از این بازیگر دعوت کردم که بازی دلنشینی را از خود به جا گذاشت و در همکاری آخرمان متأسفانه توان سابق را نداشت و با این حال با تمام وجود جلوی دوربین حاضر می‌شد.

این کارگردان در ادامه افزود: سلامتی جسمانی وی در سن بالا به وی کمک کرد که عمری طولانی داشته باشد. شاهین‌خو به هیچ وجه آلوده به سیگار و مسائلی اینچنین نبود. او واقعاً شاهین‌خو و تندخو بود، قصد ندارم از او کلیشه‌ای تعریف کنم اما همیشه از کار کردن با این بازیگر لذت می‌بردم و اخلاقی حرفه‌ای از او به یاد دارم که دلبستگی زیادی نیز به حرفه بازیگری داشت.

وی در ادامه این بحث اظهار داشت: نمی‌دانم ولی شاید اقتضای سنش بود که در همه موارد بسیار توقع داشت و ناملایماتی از او می‌دیدم که در همه کارها بیتابی ایشان نسبت به دیگران بسیار شدت داشت. اگر کار دیگری در دست ساخت داشتم حتماً برای همکاری دوباره به سراغ وی می‌رفتم.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «روزی روزگاری» خاطرنشان کرد: در ساخت مجموعه «تفنگ سرپر» برای کاری مرخصی گرفت و به تهران رفت و در یخبندان سر خورده، عینکش شکسته و شیشه عینک به چشمش آسیب زده بود و هنگامی که برای کار به سر صحنه برگشت به دلیل اینکه قسمت‌هایی از سکانس تیراندازی با روس‌ها را گرفته بودیم مجبور شدیم به شکلی تصویربرداری کنیم که با دست جلوی چشم آسیب دیده‌اش را بگیرد و ما تا آخر تصویربرداری با این مشکل همراه بودیم.

احمدجو افزود: زمان تصویربرداری مجموعه «تفنگ سرپر» همسر وی ناآرام بود و ایشان می‌خواست که به تهران برگردد و من در اصفهان خانه‌ای بزرگ در اختیار داشتم که از اتاق‌هایش استفاده نمی‌کردم و از این بازیگر و همسرش خواستم که تا آخر تصویربرداری با همسرش در یکی از اتاق‌های این خانه ساکن شوند و شب‌ها پس از تصویربرداری شاهد بحث‌های شیرین این زوج بودم که با صدای بلند صحبت می‌کردند و حتی من به آنها گفتم که صدایشان را می‌شنوم و شاهین‌خو می‌گفت که عیبی ندارد صدای ما را بشنو.

وی اظهار داشت: پرویز شاهین‌خو نسبت به سن و سالش فردی سالم بود و رفتاری بسیار سنتی داشت و هیچوقت نمازش را ترک نمی‌کرد. دلبستگی زیادی در او نسبت به بازیگری دیده می‌شد و مثل کودکی که در بازی بودن برایش مهم بود حاضر بود که جلوی دوربین باشد و اصلاً توجهی نداشت که این حضور در چه اثری است و مثل کودکی که برایش مهم نیست فوتبال یا والیبال بازی می‌کند همبازی بودن برایش اهمیت داشت.

این کارگردان خاطرنشان کرد: از کسانی که می توانم با پرویز شاهین‌خو مقایسه کنم فاضل فاضلی‌پارسا بود که در همه آثار من حضور داشت و با وجود سن زیادی که داشت همانند که کودک بازی کردن و مقابل دوربین قرار گرفتن برایش اهمیت بسیاری داشت.

کارگردان مجموعه تلویزیونی «پشت کوه‌های بلند» اظهار داشت: متأسفانه معمولاً کسانی که چهره هستند و از دنیا می‌روند در مناسبت‌های مختلف یاد می‌شوند و بازیگران توانمند و ارزشمند بسیاری هستند که از آنها متأسفانه کمتر یاد می‌شود. به عنوان مثال انوشیروان ارجمند بازیگری کم‌نظیر، عاشق و خلاقی بود که متأسفانه خیلی زود از جمع ما رفت. بهروز مسروری نیز یکی از استثنایی‌ترین بازیگران بود که در هر کاری شرکت نمی‌کرد و در سه اثر من حضور داشت که توانایی بالایی داشت.

احمدجو در ادامه این بحث افزود: بهمن زرین‌پور بازیگر توانمندی بود که من مصاحبت‌ زیادی با وی داشتم و از همکاری با این بازیگر لذت می‌بردم و متأسفانه توجه زیادی به او نشد و بازیگران مطرح دیگری چون حسین پناهی و جمشید اسماعیل‌خانی هستند که از آنها کمتر یاد می‌شود و امیدوارم در جمع‌های رسمی هنرمندان از هنرمندان مطرحی چون پرویز شاهین‌خو نیز همیشه یاد شود.

وی در پایان اظهار داشت: در آخر می‌خواهم از فرصت استفاده کنم و این مسئله را مطرح کنم که هفته پیش در اصفهان شاهد یک نمایش تئاتر بودم که جوانی آن را ایفا کرد و کاری فوق‌العاده با عنوان «هملت» بود که این اثر را ایرانیزه کرده و در آن نقالی و تعزیه نیز آورده و فرم خاصی به آن بخشیده بود. این اثر که در جشنواره فجر مورد توجه قرار گرفته بود در اصفهان در سالنی نامناسب اجرا می‌شود و مظلوم واقع شده است.
مطالب برگزیده
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴