دیباچه: محمدرضا اصلانی یکی از مستندسازهای بهنام سینمای ایران در گفتوگو باخبرنگار سینمایی
دیباچه؛ از فعالیتهای اخیر خود در حوزه ادبیات، ضعف فیلمسازی کارگردانهای جوان و فضای تنگ مدیریتی در سالهای گذشته سخن گفت.
محمدرضا اصلانی در مورد چرایی دور شدن فیلمسازهای جوان از سینمای سالها پیش که فیلمهای ماندگاری مثل «گاو» و «ناخدا خورشید» _ هر دو فیلم اقتباس بودهاند _ درآن تولید شده ، میگوید: «استفاده از آثار ادبی به سواد فیلمساز برمیگردد. متاسفانه فیلمسازهای امروز، فیلمسازی را کاملا تجربی آموختهاند و از بدنه فرهنگی وارد سینما نشدهاند. از طرف دیگر ما در دورهای چند ساله با انقطاع فرهنگی مواجه بودهایم و پس از آن، ایدئولوژی جای فرهنگ مینشیند. این ایدئولوژی نسل درخشانی از فیلمسازان را از بین برد. از طرفی فیلمسازهای جدید هیچ شناختی از ادبیات ندارند.
محمدرضا اصلانی در مواجه با این سوال: آیا نسل گذشته سینما در پرورش نسل جدید سینماگران سهیم بودهاند؟ به
دیباچه میگوید: «به هیچوجه نمیتوانم قبول کنم که فیلمسازهای همسنوسال من در پرورش ضعیف نسلهای بعدی مقصر بودهاند زیرا ما را دور نگاه داشته بودند و هرگز اجازه ورود و فعالیت آزادانه به ما داده نشد. بگذاریید اینطور بگویم: زنده بودن ما خار چشم بعضی از مدیران بخش فرهنگیست. در دورههایی به من و همنسلان سینماییام فحش داده میشد. با این حال ما باز هم تلاش کردیم تا در این سینما بمانیم و فعالیت کنیم، اما فضای مدیریتی نگاه کاملا متفاوت دارد.
این فیلمساز باتجذبه در آخر از فعالیت این روزهایش به
دیباچه گفت: «مشغول کار روی کتابی هستم که بررسی ادبیات، نقاشی و معماری ایران از دوران کلاسیک تا امروز هستم. این مجموعه چندجلدی پژوهش بسیار مفصلیست مه امیدوارم هرچه زودتر بتوانم آمادهاش کنم.»