يکشنبه ۳۰ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 19 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۱۵۰۹
تاریخ انتشار : ۳۵ : ۱۳ - ۱۳ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: نصیر حیدریان در توضیحی جالب درباره سمفونی شوبرت اظهار کرد: بر خلاف آنچه در همه دنیا شایع شده است سمفونی شماره هشت شوبرت وجود خارجی ندارد و سمفونی ناتمام شوبرت سمفونی شماره هفت است و در کشورهای دیگر هم این اشتباه را می‌کنند.



نصیر حیدریان، رهبر یکی از اجراهای ارکستر سمفونیک تهران با ارکستر جوانان جهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسیقی دیباچه گفت: اینکه بچه‌های ارکستر سمفونیک قراردادهایشان را گرفته‌اند واقعا من را خوشحال کرد و فکر می‌کنم مهم‌ترین اتفاق 30 سال گذشته بوده است. من همچنان امیدوار هستم آنقدر وضعیت مزایا و تامین مالی‌شان مطلوب شود که فقط در ارکستر شاغل باشند.

حیدریان درباره قطعاتی که قرار است در کنسرت مشترک اجرا کنند توضیح داد: قطعاتی که قرار است اجرا کنیم واقعا آموزشی هستند و بسیار کمک می‌کنند که سطح نوازندگان ارتقا پیدا کند چرا که لیتراتور(ادبی) هستند.

دیباچه-نشست خبری ارکستر سمفونیک تهران

 

رهبر مهمان ارکستر سمفونیک تهران در پاسخ به این سوال که چه فرد یا افرادی قطعات را انتخاب کرده‌اند و ارتباط ارگانیک میان قطعاتی که در این فستیوال اجرای مشترک روی صحنه می‌روند چیست خاطرنشان کرد: هرکدام از سه رهبر یعنی من، مایسترو لوریس چکناواریان و مایسترو جورانو قطعاتی که اجرا می‌کنیم را خودمان انتخاب کرده‌ایم یعنی قطعات شب سوم را خودم انتخاب کرده‌ام، شب دوم را چکناواریان، و شب نخست را جورانو برگزیده‌اند.

او ادامه داد: به خصوص در شب سوم 3 قطعه از بلینی، شوبرت و شومان گنجانده‌ام که هم از لحاظ تکنیکی و هم از نظر فرم موسیقی شباهت‌های زیادی دارند و اما فصل مشترک همه قطعات این سه شب، این است که از نظر انسانی بسیار درونی بوده‌اند به همین دلیل است که امیدواریم این قطعات از استقبال بسیار خوبی برخوردار شوند. از نظر فرم و حتی سازها قطعات هیچ تغییری نمی‌کنند و تنها در اوورتور یک تغییر کوچک وجود دارد و ساز هارپ (چنگ) داریم که در دیگر قطعات این ساز نیست.

نصیر حیدریان در توضیحی جالب درباره سمفونی شوبرت اظهار کرد: بر خلاف آنچه در همه دنیا شایع شده است سمفونی شماره هشت شوبرت وجود خارجی ندارد و سمفونی ناتمام شوبرت سمفونی شماره هفت است و در کشورهای دیگر هم این اشتباه را می‌کنند که آن را با عنوان شماره هشت اجرا می‌کنند در حالی که اینچنین نیست.

این نوازنده و آهنگساز ایرانی ساکن اتریش درباره دیگر قطعه‌ای که قرار است اجرا کنند توضیح داد: این برای اولین بار است که قرار است در ایران سمفونی شماره 4 شومان اجرا شود و نواختن آن بسیار دشوار است و نواختن این سمفونی برای نوازندگان کمرشکن است و آمادگی بسیار بالایی می‌طلبد. خواهید دید که ارکستر در اجرای این قطعه بسیار عالی عمل خواهد کرد.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
تهیه کننده برنامه رادیویی " استودیو هشت" به دیباچه گفت

سعی کردیم در ماجرای لغو کنسرت امید حاجیلی، مشکل را رفع کنیم

۱۷:۱۴  -  ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو اختصاصی دیباچه با انسیه خزعلی، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده

وظیفه داریم تا از اصالت و هویت حقیقی و فطری خانواده حفاظت کنیم / حمایت دولت از هرگونه طرح آموزشی و تأسیس مرکزهایی که بتواند خانواده را ساماندهی کند

۱۲:۳۰  -  ۲۶ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

برای کسب سهمیه ناامید نیستیم/برادران عالمیان شایستگی حضور در المپیک را دارند

۱۰:۴۹  -  ۱۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفت و گو دیباچه با علی بخشی زاده، معاون صدای رسانه ملی

امسال ما شاهد درخشش ۹۹ شبکه رادیویی بودیم

۱۵:۱۹  -  ۱۷ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در گفتگو با دیباچه :

اولویت‌ طرح‌های ملی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «هویت ملی» و «سبک زندگی ایرانیان» است

۱۶:۵۹  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
رئیس فدراسیون ورزش جانبازان و توان یابان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ورزشکاران جانباز و توان‌یاب، تابستان در مسابقات پارالمپیک پاریس شرکت می‌کنند/ کسب نتایج درخشان از اهداف مهم فدراسیون

۱۵:۲۵  -  ۲۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی فوتسال در گفتگو «دیباچه» مطرح کرد؛

تیم‌ملی فوتسال لایق قهرمانی بود/ این تیم پتانسیل موفقیت در جام جهانی را دارد

۱۶:۴۱  -  ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار