جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۰۹۰۳
تاریخ انتشار : ۲۶ : ۱۴ - ۱۰ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه:فرامرز روشنایی که در سریال «معمای شاه» در نقش جمشید آموزگار ظاهر شده با انتقاد از فضای بازیگری گفت:در ده سال اخیر تنها 50 بازیگرند که مشغول به کار هستند و با توجه به اینکه در انجمن بازیگران 500 عضو داریم حداقل 450 بازیگر بیکار هستند و به دلیل آبروداری این مسئله را مطرح نمی کنند.

فرامرز روشنایی بازیگر سینما و تلویزیون در گفتگو با خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه اظهار داشت: در مجموعه «معمای شاه» نقش جمشید آموزگار را ایفا کرده ام. وی اولین دبیرکل حزب رستاخیز و پس از هویدا نخست وزیر کشور بود.

روشنایی خاطرنشان کرد: آموزگار شخصیتی است که از تاریخ معاصر می آید و شخصیتی کاملاً مستند است. وقتی قرار است که چنین نقشی را یک بازیگر ایفا کند نمی تواند خودسر شخصیتی دیگر را بسازد و با توجه به اینکه تصویربرداری صحنه ها در لوکیشن های واقعی بود فضای مستند به کار افزوده شده و من باید به عنوان بازیگر با این شخصیت آشنایی کامل پیدا می کردم.

این بازیگر در ادامه افزود: بازی در هر نقش تاریخی و مستند ویژگی های خاصی دارد و اگر آن شخصیت به تاریخ معاصر مربوط شود حساسیت بالاتر می رود. مطمئناً جمشید آموزگار را افراد بسیاری دیده و می شناسند به همین دلیل بازی در این نقش سخت می شود و نمی توان رویاپردازانه به آن پرداخت.

6


وی اظهار داشت: زمانی که آموزگار دبیرکل و نخست وزیر شد را به یاد دارم و زمانی که این نقش به من پیشنهاد شد به تاریخ معاصر نگاهی داشتم که از جمله کتابهایی که خواندم یادداشت های اعلم، نگاهی به شاه (نوشته عباس میلانی) و معمای هویدا (نوشته عباس میلانی) بود. این کتاب ها کمک بسیاری به من کرد و من را مستقیماً با فضای دربار و شخصیت آموزگار آشنا کرد.

بازیگر فیلم سینمایی «نارنجی پوش» در ادامه اظهار داشت: هر داستان، قصه، سریال و فیلم سینمایی درباره تاریخ معاصر که به صراحت تاریخ را بیان کند برای نسل امروز می تواند ارزشمند باشد اما متأسفانه تابویی وجود دارد که ترس برای پرداختن به این موضوعات را به وجود آورده است. با وجود اینکه همیشه هجمه ای در برابر این موضوعات وجود دارد محمدرضا ورزی کار جسورانه ای انجام داده و برای ساخت یک مجموعه دست روی این مسئله حساس گذاشته است.

روشنایی افزود: «معمای شاه» دو بخش دارد که البته بخش داستانی آن به قدرت بخشی که به دربار می پردازد نیست. در بخش درباری «معمای شاه» با استناد به مدارکی که وجود دارد فضای قابل قبولی به وجود آمده اما بخش داستانی به این قدرت نیست و خانواده ای که برای روایت این موضوع انتخاب شده اند دقت کافی وجود نداشته و بخش داستانی و تاریخی با هم هماهنگی لازم را ندارند و حتی در انتخاب بازیگران دقت کافی وجود نداشته است.

وی اظهار داشت: بازی در مجموعه ای دیگر را نیز به تازگی به پایان رسانده ام که «در قصه ها زندگی می کنند» به کارگردانی داوود بیدل نام دارد.

این بازیگر در ادامه تصریح کرد: اگر دقت کنید در سینما و تلویزیون در ده سال اخیر تنها 50 بازیگرند که مشغول به کار هستند و با توجه به اینکه در انجمن بازیگران 500 عضو داریم حداقل 450 بازیگر بیکار هستند و به دلیل آبروداری این مسئله را مطرح نمی کنند. از دست تهیه کننده ها و مدیران کاری برنمی آید چرا که آنها کار خود را انجام می دهند و باید تمهیدی اندیشیده شود که برای ساخت هر فیلم یا سریالی از اعضای صنف بازیگران استفاده شود.

روشنایی در پایان گفت: متأسفانه همه شعار می دهند، حرف می زنند و نمی خواهند کاری انجام دهند. این اتفاق بسیار غم انگیز است و باید برای رفع این مشکلات فکری شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳