جمعه ۳۰ شهريور ۱۴۰۳  |  Friday, 20 September 2024

دیباچه

کد خبر: ۲۰۲۰۹
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۵ - ۰۵ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: شهرام حقیقت‌دوست در نشست خبری نمایش «همسایه آقا» اعلام کرد که به همراه مهدی پاکدل به شدت در پی ساختن فیلم «همسایه آقا» هستند و حتی اگر لازم باشد خانه‌اش را می‌فروشد و این نمایش را به فیلم تبدیل می‌کند

دیباچه- نشست خبری نمایش همسایه آقا (7)

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ سه‌شنبه، پنجم مردادماه نشست خبری نمایش «همسایه آقا» اثر حسین کیانی با حضور فریده سپاه‌منصور، علیرضا آرا، حبیب دهقان‌نسب، رویا میرعلمی، شهرام حقیقت‌دوست، خاطره اسدی، امیررضا دلاوری و مهدی پاکدل در تئاتر باران برگزار شد.

در ابتدای این نشست، حسین کیانی متن یادداشت خود بر نمایش «همسایه آق» را خواند، دلایل خود از اجرای مجدد این نمایش را برشمرد و گفت: باز هم قرار بود نمایش «قتل در حمام بنفش» که تقریبا هم‌زمان با نمایشنامه «همسایه آقا» نوشته شده است اجرا شود که باز هم این نمایشنامه مورد حذف کامل قرار گرفت و قرار بر این شد تا دوباره، پس از 10 سال نمایش «همسایه آقا» را اجرا کنم.

دیباچه- نشست خبری نمایش همسایه آقا (9)

کارگردان نمایش «مضحکه‌ای شبیه قتل» درمورد آینده نمایش «مرگ در حمام بنفش» گفت: این نمایش برای من مسکوت باقی مانده است اما تمام نشده است. برای دومین بار اجرای این نمایش میسر نشد. وقتی یک اثر هنری تولید می‌شود، باید شکوفا شود و در معرض دید عموم قرار گیرد. مطمئن هستم نمی‌شود جلوی یک اثر هنری را گرف و آن اثر، در مدیوم‌های دیگر راه خود را پیدا می‌کند.

نویسنده و کارگردان «در شوره‌زار» در پاسخ به این سوال که چرا «مرگ در حمام بنفش» به اجرا نمی‌رسد، گفت: چرایی این مساله به سخت‌گیری، بدبینی و بی‌اعتمادی‌ای است که در این دوره بیش از هر زمان دیگری نسبت به هنرهای نمایشی وجود دارد. مدیریت میانی هنر و فرهنگ در این زمینه تقصیری ندارند؛ مدیران و تصمیم‌سازان کلان در این حوزه ورود کرده‌اند. آنها مدیران میانی را وادار می‌کنند با بدبینی و سخت‌گیری بی‌مورد درباره هنر تصمیم بگیرند. در گذشته نیز این مسائل وجود داشت اما در آن زمان آثار دچار جرح و تعدیل و ممیزی مطلق نشدند و آثار را کاملا از صحنه روزگار محو می‌کنند. این اقدام مدیران سبب می‌شود تئاتر از نمایشنامه‌های اجتماعی ایرانی خالی شود و جای آنها را اجراهای پر کند که از لحاظ محتوا، طراحی میزانسن‌ها و ... ربطی به ایران و شرایط اجتماعی آن نداشته باشند.

کیانی درمورد تغییرات اعمال شده بر این نمایش در دوره جدید اجرای آن، گفت: طبیعتا پس از 10 سال نمی‌شود یک نمایش را کاملا به شیوه قبلی اجرا کرد چون هر کدام از ما 10 سال بزرگ‌تر شده‌ایم و طبیعتا به تجربیات ما افزوده شده است. اصولا اجرای دوباره نعل به نعل یک نمایش، لطفی ندارد و هر بزرگی نیست. اصلاحات و تغییرات لازم است.

وی در ادامه افزود: ادامه زندگی «همسایه آقا» به اینجا رسید که 20 درصد در شکل روایت تغییرا داشته باشیم. به عنوان مثال نقش غایب پررنگ اجرای قبلی، حاضر شد و خاطره اسدی آن نقش را ایفا می‌کند. اما درمورد بازیگران، 10 سال پیش درست‌ترین انتخابم را انجام دادم و. سعی کردم در اجرای جدید، دوباره به همان بازیگران رجوع کنم. پنج دوست از آن گره بازیگران، آمدند و دو بازیگر دیگر به دلیل مشغله‌هایی که داشتند، نتوانستند گروه اجرایی را همراهی کنند.

در ادامه این نشست، هر یک از بازیگران درباره مسائلی که لغو شدن اجرای تئاتر می‌تواند بای هنرمندان به وجود آورد و دغدغه‌های خود صحبت کردند.

 

پاکدل: باید ثابت کنیم معاند نیستیم

مهدی پاکدل در ابتدای نشست با لحنی طنز از اجرا نشدن نمایش «مرگ در حمام بنفش» ابراز خرسندی کرد و گفت: این اتفاق سبب شد من بار دیگر با حسین کیانی کار کنم! اما خارج از شوخی، این اتفاقات در تئاتر ما را همچون کرگدن پوست کلفت کرده است. برای ما بسیار عادی است که صبح‌ها به گلادیاتور تبدیل شویم و تا شب بجنگیم. تا سن 70 سالگی‌مان هم باید خودمان را ثابت کنیم، باید ثابت کنیم که معاند نیستیم! این اتفاق‌ها تلخ هستند اما کنار آمده‌ایم.

دیباچه- مهدی پاکدل

حقیقت‌دوست: بازیگران دلسرد می‌شوند

شهرام حقیقت‌دوست نیز در مورد مسائلی که یک بازیگر پس از به اجرا نرسیدن نمایشش با آن درگیر می‌شود، گفت: این شرایط باعث می‌شود بازیگران احساس امنیت نکنند و دلسرد شوند و فقط در آثار بی‌بو و بی‌خاصیت کار کنند. حس ناخوشایندی است که وقتی کاری را شروع می‌کنیم، هر لحظه منتظر رد شدن آن باشیم و همین حس ناخوشایند باعث می‌شود با تمام انرژی و انگیزه‌مان سراغ کار نرویم. اجرای نمایش«مرگ در حمام بنفش» اتفاق پیچیده‌ای نیست و بسیار تلخ است که یکسری افراد با سلیقه‌های خاص خودشان کارها را می‌بینند و چون نمی‌توانند شرایط را مدیریت کنند با رد کردن کامل یک نمایشنامه زمان و زحمات یک گروه را هدر می‌دهند.

وی در پایان صحبت‌هایش از تبدیل شدن «همسایه آقا» به فیلم خبر داد و گفت: سه الی چهار سال است که به همراه مهدی پاکدل با حسین کیانی صحبت می‌کنیم تا فیلمنامه این اثر را بنویسد تا «همسایه آقا» را به فیلم تبدیل کنیم و مطمئن باشیبد روزی این کار را خواهم کرد حتی اگر برای این منظور لازم باشد خانه‌ام را بفروشم، فیلم «همسایه آقا» را می‌سازم.

علیرضا آرا دیگر بازیگر نمایش نیز خاطرنشان کرد: هر بازیگری برای رسیدن به نقش نیازمند دست‌کم 25 روز تمرین است اما در شرایط فعلی، ناچاریم 10 روزه این مسیر را طی کنیم و حاشیه‌های کار آنقدر بازیگر را درگیر می‌کند که تمرکز و انگیزه‌اش را از دست می‌دهد.

دیباچه- نشست خبری نمایش همسایه آقا (5)

میرعلمی: «همسایه آقا» در دور قبل تنها 17 اجرا را تجربه کرد

رویا میرعلمی با اعلام این مطلب که 18 سال است در کنار حسین کیانی حضور دارد، گفت: تمام زحماتی را که برای نگارش یک متن می‌کشد، می‌بینم. متأسفم امروزه کارهای تئاتر ما بسیار بی‌بو و بی‌خاصیت شده که هیچ ربطی به جامعه ما ندارد. به جز دوره اصلاحات گروه ما همیشه دچار مشکل ممیزی شده است و همین نمایش «همسایه آقا» در اولین اجرای خود فقط 17 شب اجرا شد زیرا از سوی برخی رسانه‌ها برایش حاشیه بوجود آمد.

میرعلمی در ادامه افزود: اما حسین کیانی با حجب و حیایی که دارد، هرگز دوست ندارد موج‌سواری و سوءاستفاده کند. هر چند این روزها افراد سربه‌زیر بیشتر با این برخوردها روبرو می‌شوند. یک گروه حرفه‌ای بعد از رد شدن کارش فقط دو هفته فرصت دارد تا کار دیگری را آماده اجرا کند اما تماشاگری که از این شرایط بی‌خبر است، انتظار یک کار درخشان دارد و همه این‌ها فشار زیادی را به آن گروه تحمیل می‌کند.

دلاوری: مشکل بودجه تئاتری‌ها را به تلویزیون کشانده است

امیررضا دلاوری که پس از پنج سال به تئاتر بازگشته است، نیز درمورد این مساله که گریبان بسیاری از اهالی تئاتر را گرفته است، گفت: تلاش می‌کنم وقتی نقشی را می‌پذیرم، سراغ کارهای دیگر نروم و تمرکزم را برای خلق آن شخصیت بگذارم و با رد شدن آن نمایش تمام تلاش و تمرکز ما هدر می‌رود. دوست دارم بیش از این تئاتر کار کنم اما مشکل کمبود بودجه ما را وا می‌دارد به سمت تلویزیون برویم و از علاقه اصلی‌مان دور شویم.

دیباچه- نشست خبری نمایش همسایه آقا (8)

دهقان‌نسب: به اجرا نرسیدن تئاتر، زندگی هنرمند را مختل می‌کند

حبیب دهقان‌نسب در این زمینه گفت: دنده‌مان پهن شده است. ما دراین جامعه زندگی می‌کنیم و از این مسائل آگاه هستیم؛ از لغو شدن یک کنسرت در دقیقه نود، از مجوز اکران نگرفتن فیلمی که مجوز ساخت دارد، از اکران پایین آمدن فیلمی که با مجوز ساخته و اکران شده است و از اجرا نرفتن نمایشنامه‌ای که مدت‌ها تمرین شده است.این اتفاق‌ها تنها زندگی هنری افراد را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد بلکه سبب می‌شود زندگی هنرمندان مختل شود چون آن مدت زمانی که برای خلق شخصیت صرف کرده‌ایم و در کار دیگری حضور نیافته‌ایم به دلیل اجرا نشدن اثر به زندگی ما باز نمی‌گردد.

سپاه‌منصور: عاشقانی که کاری نمی‌کنند

فریده سپاه‌منصور، درباره مشکلات امروزی هنرمندان تئاتر گفت: بازیگر تئاتر همیشه مشکل دارد. همه عاشق تئاتر هستند، مسئولان هم عاشق تئاترند اما هیچ‌وقت امکاناتی به ما نمی‌دهند. حتی مردمی هم که ادعا دارند عاشق تئاتر هستند، دنبال بلیت مهمان هستند و نمی‌خواهند برای تئاتر دیدن هزینه کنند.

حسین کیانی درپایان صحبت‌های بازیگران درباره طبیعی شدن مشکلات برای اهالی تئاتر گفت: این شرایط مستمسکی است برای سخت‌گیری‌های بیشتر و مسئولان نسبت به مشکلات، بی‌تفاوت می‌شوند چون هنرمندان به این مسائل عادت می‌کنند و حساسیت‌های خود را از دست می‌دهند

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
"بابک خواجه پاشا" کارگردان فیلم " در آغوش درخت" در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

اصلاح ذائقه فرهنگی هنری، همت و حمیت آموزش و پرورش را می‌طلبد/ با محدود کردن آثار کمدی، نمی‌توان به مخاطب دیکته کرد تا ژانر‌های دیگر را ببینند!

۰۹:۰۵  -  ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با "جواد قارایی "کارگردان و تهیه کننده موفق مجموعه" ایرانگرد"

صدا و سیما و کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، از تولید " ایرانگرد کوچک " حمایت نکردند / آقای مدیرعامل، به یکباره حتی جواب زنگ‌هایم را نداد!

۱۶:۳۰  -  ۲۷ شهريور ۱۴۰۳
مدیرکل دفتر حمایت و نظارت بر تولید آثار فرهنگی و هنری بنیاد شهید در گفتگو با دیباچه:

نمایشگاه تصویرسازی شهدای مدافع حرم تا پایان هفته دفاع مقدس در ایستگاه‌های مترو تهران برگزار می‌شود/ استقبال بی‌نظیر مردم از برگزاری نمایشگاه

۰۹:۰۳  -  ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
سینا حجازی خواننده مطرح کشورمان خبر داد

صدرالدین حجازی بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون از میان ما رفت

۱۸:۲۶  -  ۲۴ شهريور ۱۴۰۳
آیا صدا و سیما می‌تواند جای خالی عطاران و مدیری را پر کند؟

شیرین کاری جدید اکبر عبدی، کمدین همه فن حریف در سریال جدید منوچهر هادی + عکس

۱۵:۱۴  -  ۱۸ شهريور ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار
پرطرفدار ترین ها