جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۹۷۵۷
تاریخ انتشار : ۵۹ : ۱۸ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: هفته گذشته به ترتیب آلبوم‌های «10 تصنیف»، «امیر بی‌گزند»، «حاجیلیتو»، «تو کیستی» اثر حمید متبسم، «دیورتیمنتو» اثر احمد پژمان و «گذر اردیبهشت» گروه دال، شش آلبوم پرفروش هفته لقب گرفتند.



«۱۰ تصنیف» پیشنهاد حسین علیزاده پرفروش‌ترین شد

به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه، آلبوم جمعی از آهنگسازان و خوانندگان معاصر موسیقی ایرانی یعنی آلبوم «۱۰تصنیف» توانست در هفته گذشته به مقام نخست فهرست پرفروش‌ترین آلبوم‌های بییپ‌تونز راه یابد و همانطور که هفته گذشته پیش‌بینی هم کردیم این آلبوم به سرعت در این جدول صعود کرد و توانست برای نخستین بار برتری فروش موسیقی سنتی نسبت به موسیقی پاپ را نشان دهد؛ چه آنکه کمتر تصور می‌شد یک آلبوم در زمینه موسیقی سنتی بتواند بالاتر از دو آلبوم پرفروش پاپ مثل «حاجیلیتو» و «امیر بی‌گزند» قرار بگیرد و دیدیم که چنین شد.

یکی از دلایل پرفروش شدن چشمگیر این آلبوم، برگزاری مراسم رونمایی این آلبوم بود که با حضور جمع کثیری از هنرمندان موسیقی انجام شد و در این مراسم حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده برجسته ایرانی از همه مردم خواست این آلبوم را بخرند چرا که آلبوم ارزشمندی است. البته کاور این آلبوم هم در بر گیرنده یادداشتی از حسین علیزاده است و در کنار اینها چهره‌های مطرح موسیقی و ادبیات ایران همچون داوود آزاد، علیرضا قربانی، محمدعلی بهمنی و…در مراسم حضور داشتند و درباره این آلبوم سخن گفتند.

دیباچه - ده تصنیف

پوریا اخواص، امیر مردانه، وحید تاج، حسین علیشاپور، مهدی امامی، اشکان کمانگری و مجتبی عسگری خوانندگان این آلبوم هستند و طینوش بهرامی، علی بهرامی فرد، پویان بیگلر، سیامک جهانگیری، نگار خارکن، امیر شریفی، پژمان طاهری، علی اصغر عربشاهی، حامد فکوری و سعید نایب محمدی‌ ۱۰ اهنگسازی هستند که این ۱۰ تصنیف را خلق کرده‌اند.

قطعات این آلبوم عبارتند از «گریه نمی‌دهد امان»(خواننده: پوریا اخواص)، «آن بسیار» (خواننده: امیر مردانه)، «قصه دل» (خواننده: وحید تاج)، «سوگ» (خواننده: امیر مردانه)، «شب» (خواننده: حسین علیشاپور)، «سه گانه  رباعی» (خواننده: مهدی امامی)، «آواز جدایی» (خواننده: اشکان کمانگری)، «گریه سیب» (خواننده: وحید تاج)، «دلبرا» (خواننده: اشکان کمانگری) و «بسیط عراق» (خواننده: مجتبی عسگری).

 

«امیر بی‌گزند» همچنان دوم است

آلبوم «امیر بی‌گزند» با صدای محسن چاوشی در هفته گذشته از نقطه اوج عبور کرد و این روزها وارد قوس نزول فروش خود شده و همچنان در جایگاه دوم پرفروش‌‌های بییپ‌تونز قرار گرفته است.

اگرچه این روزها این آلبوم به رده دوم پرفروش‌ترین‌ها نزول کرده است اما همچنان تک‌آهنگ‌های این آلبوم به فروش بالای خود در فضای مجازی ادامه می‌دهند

سقوط «حاجیلیتو» پس از یک هفته

«حاجیلیتو» که هفته گذشته به صدر جدول پرفروش‌ها رسیده بود، در این هفته فروشش تحت‌الشعاع فروش آلبوم «ده تصنیف» قرار گرفت و به جایگاه سوم این فهرست سقوط کرد.

آلبوم «حاجیلیتو» ۱۳ قطعه دارد که برخی از این قطعات به صورت تک آهنگ نیز قبلا منتشر شده بودند. فضای کلی آثار در این آلبوم پاپ است اما بیشتر قطعات تحت تاثیر موسیقی فولکلور مناطق مختلف چون جنوب و آذربایجان قرار دارند. و همچون سایر آثار امید حاجیلی ترومپت ساز اصلی و غالب آلبوم است چرا که او نوازنده چیره‌دست ترومپت است و سال‌ها در ارکسترسمفونیک تهران نوازندگی کرده است.

در «حاجیلیتو» نوازندگانی همچون حسین شریفی، همایون نصیری، فیروز ویسانلو، آرمین قیطاسی، نیما رمضان و محسن شریفیان و بسیاری دیگر از نوازندگان مجرب ایرانی، هنرنمایی کرده‌اند.

حاجیلی با شناختی که از موسیقی دارد توانسته است بعد از مدت‌ها استانداردهای موسیقی پاپ را به دهه‌های گذشته بازگرداند و در فضایی شاد بتواند موسیقی قابل قبول و ملودی‌های برجسته‌ای را خلق کند. موسیقی پاپی که یک بار مصرف نیست و می‌توان بیش از یک و دو بار هم آن را شنید و در دفعات چند باره شنیدن، تبدیل به یکسری سر و صدای آزاردهنده نمی‌شود.

استفاده از موسیقی نواحی و بهره‌گیری از ریتم‌ها و مضامین جغرافیای وسیع ایران یکی از وجوه تمایزی است که این آلبوم با سایر آلبوم‌های پاپ این روزها دارد و در کنار آن صدای غیرتکراری و البته غیر تودماغی! از دیگر مشخصاتی است که این آلبوم پاپ را بیشتر از دیگر آلبوم‌ها در فضای موسیقی پاپ قابل شنیدن می‌کند.

 

تو کیستی حمید متبسم؟!

اما آلبوم جدیدی که روز شنبه منتشر شد و به سرعت هم جای خود را در میان پرفروش‌ها باز کرد «تو کیسیتی» حمید متبسم بود. این آلبوم با وجود احتساب دو روز فروش در مرتبه چهارم جدول شش آلبوم پرفروش هفته قرار گرفت تا یک بار دیگر یک آلبوم موسیقی ایرانی خود را به مخاطبان ثابت کرده باشد.

آلبوم «تو کیستی ؟» تشکیل شده از ساخته های شنیده شده و نشده حمید متبسم که این بار و برای دومین بار گروه جوان «مضراب» آن را اجرا می کند. بخشی از این آلبوم مربوط به یک آلبوم قدیمی‌تر به نام «شوریده» است که پیش از این در خارج از کشور منتشر شده و بخشی دیگر از ساخته‌های جدید حمید متبسم است. ترکیب متبسم و عقیلی همواره نتایج خوبی را به دنبال داشته است؛ «دریای بی پایان»، «به نام گل سرخ» و «زمزمه‌ها» همگی از کارهای قابل قبول و خوش ساخت موسیقی ایران به حساب می آید.

دیباچه - حمید متبسم و توکیستی

 

 

موسیقی خاص پژمان با «دیورتیمنتو» پرفروش شد

یکی دیگر از پرفروش‌های هفته گذشته آلبوم «دیورتیمنتو» اثر احمد پژمان بود که روز جمعه مراسم رونمایی آن برگزار شد. این آلبوم در این هفته موفق شد که «گذر اردیبهشت» گروه دال را پشت سر بگذارد و به رتبه پنج آمار فروش آلبوم‌ها صعود کند. این اثر توسط انتشارات «خانه هنر خِرَد» با مدیریت علی صمدپور منتشر می‌شود. این اثر مبتنی بر موسیقی ایران و براساس تکنیک‌های آهنگسازی جهانی با برداشتی کوتاه از دیورتیمنتو اثر بلا بارتوک، توسط استاد پژمان نوشته شده است. پیش از این اثر برای ارکستر سازهای زهی نوشته شده بود؛ اما به علت مشکلات مالی این اثر برای کویئینتت بازنویسی شده است.

«دیور تیمنتو» نوعی سوئیتِ سازی با فرمی آزاد‌تر است که برای گروه سازهای سولیست نوشته می‌شود تا یک ارکستر. در این اثر نوازندگانی چون علی جعفری‌پویان (ویلن)، سهراب برهمندی (ویلن) و آتنا اشتیاقی (کنترباس) حضور دارند.

آلبوم «دیورتیمنتو» جدیدترین اثر کلاسیک «احمد پژمان» است که خصوصیات سبکی آن مانند سایر آثار اوست. دیورتیمنتو یک کلمه ایتالیایی به معنای تفریح و سرگرمی است. از قرن بیستم این اصطلاح توسط آهنگسازان کلاسیک برای کارهای نه چندان جدی به کار می‌رود. نام این آلبوم خود نوعی شوخی است، زیرا موسیقی در این آلبوم نه ساده، بلکه در حد خود پیچیدگی دارد و مخاطب خاص خود را داراست.

دیباچه - دیورتیمنتو

«دیورتیمنتو» در چهار بخش نوشته شده و پژمان برای هر بخش از آن، از موسیقی یکی از مناطق ایران بهره گرفته‌ است. این آهنگساز پیش از این دربارهٔ این اثر به سایت «موسیقی ما» گفته بود: ‌«از آنجا که اجرای کامل آن قطعه، هزینهٔ بسیاری می‌طلبید، حالا از هر گروه از ساز‌ها، یک ساز حضور خواهد دارد، برای مثال، به جای ۱۲ ویلن اول، یک ویلن اول به صورت سولو آن را اجرا می‌کند.

این قطعه بسیار مشکل است و به همین خاطر قرار شد تا نوازندگان به صورت تنها، پارت‌های خود را اجرا کنند. در واقع از آنجا که اجرای ارکسترال زنده از این اثر نیاز به تمرین داشت، حالا تصمیم گرفته شده تا نوازندگان هر کدام به صورت تنها قطعات خود را به اجرا درآورند.»

احمد پژمان در آکادمی موسیقی وین نزد اساتیدی چون توماس کریستین داوید، آلفرد اوهل و هانس یلینک به تحصیل آهنگسازی پرداخت. از آثار او در این دوره می‌توان به: «اپرای جشن دهقان»، «اپرای دلاور سهند» و «اپرای سمندر» اشاره کرد که قبل از انقلاب در تالار وحدت اجرا شدند. او در سال ۱۳۵۴ برای ادامه تحصیلات در مقطع دکترای آهنگسازی راهی دانشگاه کلمبیا (نیویورک) شد. پژمان از سال ۱۳۷۰ تاکنون به‌طور پراکنده به تدریس هارمونی، کنترپوآن و آهنگسازی در دانشکده موسیقی دانشگاه هنر سرگرم است.

«گذر اردیبهشت» آنقدر فروخت که هنوز هست

آلبوم «گذر اردیبهشت» اثری از گروه موسیقی دال نیز همچون هفته‌های گذشته که یکی از باثبات‌ترین فروش‌ها را پشت سر گذاشته بودف در هفته گذشته نیز در رتبه سوم پرفروش‌ها جایگاه خود را ثابت دید تا نشان دهد این روزها موسیقی تلفیقی یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها است و در صورت رعایت استانداردها، آلبوم‌هایی در این سبک می‌توانند فروش خود را تضمین کنند.

«گذر اردیبهشت» اولین آلبوم رسمی گروه دال است. از پیانو شوپن در آهنگ بی کلام «شکوفه‌های زیتون» تا گام مینور هارمونیک و فضای شرقی در «هفت شهر»، از نوای ویولنسل تا ناله دودوک، همه در این آلبوم به گوش می رسند. موسیقی خود را پایبند سبکی خاص نمی داند و آزادانه به هر سو که می خواهد می رود و مخاطب را گاه در شادی اردیبهشت، گاه در غم انتظار لحظه‌ها و گاه در رقص آواز خود می‌کشاند.

اعضای گروه «دال»، امین هدایتی خواننده، شایان شکرآبی پیانیست، آهنگساز و همخوان، غزل مهدوی شاعر و ترانه سرا، میلاد سعدی و یزدان بهمنی نوازنده سازهای کوبه‌ای، هستند. در این آلبوم سالار غفار بجویی، داریوش آذر، مهدی کلانتری، آرش کامور، آرش آذر، مهرداد عالمی و آرین کشیشی نیز در نقش نوازنده همکاری داشته‌اند.

 

 

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار