پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۹۵۰۳
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۰۹ - ۰۳ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با حضور در مراسم رونمایی از نخستین گالری مجازی ایران، با خریدن یک اثر هنری، اولین خریدار این گالری بود.

به گزارش دیباچه به نقل از ایلنا، اولین گالری مجازی ایران هنر با حضور علی جنتی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، احمد مسجدجامعی(عضو شورای اسلامی شهر تهران)، حجت‌الاسلام سیدحسین شاهمرادی (دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور) مجید ملانوروزی (مدیرکل هنرهای تجسمی) و جمعی از هنرمندان افتتاح شد.

 

در این مراسم که عصر دیروز (دوم مردادماه) در خانه هنرمندان ایران برگزار شد، علی جنتی با خرید اثر نقاشی‌خط که توسط غفار قنبرپور خلق شده بود به قیمت هفت میلیون تومان، اولین خریدار این گالری مجازی شد.

دیباچه-علی جنتی


وزیر ارشاد در ابتدای این مراسم با بیان اینکه ساحت مقدس هنر، گونه‌ها و تعابیر بسیاری دارد، اظهار کرد: عالی‌ترین مظهر هنر، قرآن است که در وصف آفرینش بسیار سخن گفته است.

 

او با بیان اینکه عالی‌ترین هنر جهان، خلقت انسان است، گفت: منشا و سرچشمه هنر خداوند است و از این منظر هنر قابل احترام است. وقتی هنرمند را ستایش می‌کنیم در حقیقت خداوند را می‌ستاییم.

وی افزود: هنری که منشا قدسی دارد واجد ارزش‌های فراوان است و خوشحالم که به مدد انقلاب اسلامی، هنرگرهای تجسمی گسترش یافته و صاحب رویدادهای معتبر شده است.

جنتی با اشاره به نگارخانه گالری مجازی ایران‌هنر گفت: این نگارخانه با اهتمام بخش خصوصی ایجاد شده و پدیدآورندگان آن علاقه وافری به هنر و فرهنگ و اهالی آن داشته اند. این مجموعه با یک برنامه مدون و اهداف خیرخواهانه تدوین شده است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه این نگارخانه برخوردار از ایده‌ای بدیع و جذاب است، تصریح کرد: این شوق و انگیزه نباید هرگز تضعیف و خاموش شود بلکه باید مورد حمایت و تشویق قرار گیرد. منظور از حمایت و تشویق شیوه حمایت‌های معمول مالی یا اختصاص امکانات دولتی نیست بلکه منظور معرفی این سامانه به هنرمندان، مجموعه‌داران و مردم علاقه‌مند و شرکت در گردش و تبادل آثار آن است.

او ادامه داد: هر اثر اصیل هنری طبیعتا به فضای خشک و کسالت‌آور اطراف خود روح می‌بخشد و زیبایی را به مخاطبش هدیه می‌کند. یک اثر هنری فشرده‌ای از دانش، تجربه‌ها و الهامات یک هنرمند است که می‌تواند در طول زمان مفاهیم بلندی را به مخاطب انتقال دهد.

جنتی با بیان اینکه امروز کشورهای توسعه یافته به این حقیقت پی‌برده که اقتصاد مبتنی بر صنایع فرهنگی می‌تواند بخش عمده‌ای از تولید ناخالص ملی را تشکیل دهد، افزود: به همین دلیل در این بخش سرمایه‌گذاری کرده و به سودهای کلان نیز دست‌یافته‌اند در حالی که این کشورها معمولا در بخش‌های صنعت و تجارت بین‌المللی سرآمد دیگر کشورها هستند اما توسعه صنایع فرهنگی را در کنار بخش‌های تولیدی، بازرگانی و خدماتی به عنوان رکن چهارم اقتصاد مورد توجه قرار داده‌اند.

او با اشاره به اینکه هنوز بسیاری از مردم توانایی خرید یک اثر اصیل هنری را ندارند، خاطر نشان کرد: بدون تردید برای فراگیر شدن استفاده از آثار اصیل هنری باید فرهنگ‌سازی کرد. باید شرایطی را فراهم کرد که آثار هنری بومی شود و دست‌کم در فضاهای عمومی در معرض دید قرار گیرند. چه بسیار مجموعه‌های اداری، تجاری، خدماتی، آموزشی و اقامتی و گردشگری در ساختمان‌های بزرگ و مدرن استقرار دارند اما تالارها، اتاق‌ها، سرسرها و راهروهای آن‌ها بی‌روح و کسالت‌آور است و هیچ اثری از مظاهر معماری و فرهنگ و هنر اصیل ایرانی در آ‌نها دیده نمی‌شود.

وزیر فرهنگ افزود: بخش‌خصوصی می‌تواند گام‌های بلندو موثری در این زمینه بردارد و توان این کار را نیز دارد، بخش دولتی و عمومی بویژه موسسات بانکی و اعتباری، سازمان‌ها و شرکت‌های تولیدی می‌توانند با بهره‌گیری از هنرهای تجسمی هم زیبایی بصری و آموزش محتوایی را در فضای سازمانی خویش فراهم کنند و هم باخرید و نگهداری آثار هنری اصیل از هنر ایرانی و پدید‌آورندگان آن نیز حمایت نمایند.

جنتی با اشاره به اینکه قوانین جاری کشور به وزارتخانه‌ها، شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی اجازه خرید آثار هنری را می‌دهد گفت: در سال 91 در لایحه بودجه کل کشور پیشنهاد دادیم که همه پروژه‌های عمرانی که در کشور اجرا می‌شود یک درصد از اعتبارات خود را الزاما برای خرید آثار هنری اختصاص دهند که در مجلس گذشته این لایحه رد شد.

او ادامه داد: در سال 94 نیز یک چنین طرحی را در لایحه گذاشتیم با این تفاوت که دستگاه‌ها مجازند یک درصد از پروژه‌های عمرانی خود را به این امر اختصاص دهند که خوشبختانه در مجلس تصویب شد.

وزیر ارشاد خاطر نشان کرد: تصور عمومی بر آن است که سود اقتصادی در بخش‌های تولیدی، بازرگانی و خدمات نهفته است و لذاگرایش به سرمایه‌گذاری به این سه بخش موجب غفلت از اقتصاد هنر شده است. اگر اذعان داریم مهمترین داشته ارزشمند ایرانیان فرهنگ و هنر فاخر آن‌ها است پس باید بپذیریم در بهره‌گیری از این سرمایه‌ ارزشمند کوتاهی کرده‌ایم و آن را به عنوان یک رکن اساسی اقتصاد بشمار نیاورده‌ایم.

جنتی با اشاره به اینکه بحث اقتصاد فرهنگ و هنر از روزهای اول وزارتش در راس فعالیت‌ها بوده گفت: تلاش‌های خوبی در این زمینه انجام شده و بخصوص در زمینه اقتصاد خلاق و استفاده از صنایع فرهنگی کارهای بسیار خوبی صورت گرفته حداقل در طول یکی دوسال اخیر مقالات مختلفی در این زمینه نوشته شده و آثار بسیار خوبی ترجمه شده است. فصلنامه خلاق نیز تالیف شده است.

او با بیان اینکه دولتمردان ما توجه کمی به اقتصاد هنر دارند، گفت: به دولت پیشنهاد دادیم به عنوان اهالی فرهنگ و هنر کشور آمادگی داریم به تولید ناخالص داخلی کشور کمک کنیم چراکه ارزش افزوده صنایع فرهنگی ما و اقتصاد خلاق بسیار بالاتر از ارزش‌ افزوده‌ای که از طریق سایر فعالیت‌های صنعتی و خدماتی کسب می‌کنیم است.

وزیر فرهنگ ادامه داد: در زمینه ایجاد اشتغال هزینه‌ای که ما برای ایجاد یک شغل در حوزه فرهنگ می‌پردازیم در حقیقت یک سوم هزینه‌ای است که در سایر حوزه‌ها صرف می‌کنیم تا یک شغل ایجاد شود. پیشنهاد نهاد اقتصاد خلاق را به دولت دادیم که در کمیسیون‌های مربوطه مورد بحث است تا انشاله در دولت تصویب شود و بتوانیم این کار را با سرعت پیش ببریم.

جنتی با بیان اینکه هنر از دیرباز با روح زندگی در سرزمین باستانی ایران عجین بوده، اظهار کرد: هنر میراث گران باری است که برای ایرانیان به یادگار مانده و این گذشته پربار اکنون بستر مناسبی برای بالندگی هنرهای نوظهور فراهم ساخته است و باید این گنجینه ارزشمند را مورد اهتمام قرار دهیم و آن را به سامان و سود برسانیم.

او افزود: یکی از مهمترین اهداف حوزه اقتصاد خلاق در دولت شکل‌گیری چنین حرکت‌هایی است که امروز شاهد آن هستیم و اقداماتی که بدون وابستگی به دولت با ذوق و سلیقه بخش‌خصوصی شکل می‌گیرد و می‌تواند در کاهش وابستگی اقتصاد کشور به صادرات تک‌محصولی نفت موثر واقع شود.

وزیر ارشاد گفت: امروز دنیا، دنیای ارتباطات و فناوری اطلاعات است و دراین میان گسترش روز‌افزون فراگیری فضای مجازی به همه ابعاد زندگی بشر رنگ و بوی متفاوتی بخشیده است. سرعت، دقت، کاهش هزینه‌ها و دسترسی به تنوع و تکثر اطلاعات هیچ شخصیت حقیقی و حقوقی را از فضای مجازی بی‌نیاز نمی‌کند و فرهنگ وهنر و ارتباطات و تبادلات آن نیز از قاعده مستثنی نیستند.

جنتی با بیان اینکه در منظر نخست خرید وفروش آثار هنری از طریق فضای مجازی به دلیل ظرائف  و شرایط متنوع دشوار به نظر می‌رسد، افزود: اکنون به مرحله‌ای رسیدیم که تکنیک‌های متنوع تجارت الکترونیک همه شرایط را برای نمایش و فروش مجازی این آثار در داخل و خارج از کشور فراهم کرده‌است.

او خاطر نشان کرد: یک نگارخانه مجازی می‌تواند چند‌ده برابر یک نگارخانه فیزیکی آثار هنری را به نمایش بگذارد و اطلاعات جامعی درباره آثار و پدید‌اورندگان آن‌ها در دسترس علاقه‌مندان قرار دهد و در هر موقع از شبانه‌روز علاقه‌مندان را به دیدن آثار هنری دعوت کند و انبوهی از آثار متنوع را در اختیار آن‌ها قرار دهد و بسیاری از فرآیندهای خرید، تبادل‌ و حراج آثار هنری را شبیه‌سازی کند. با این همه نگارخانه‌های مجازی هیچ‌گاه رقیب نگارخانه‌های فیزیکی نیستند و دارای کارکردهای متفاوت و به‌گونه‌ای مکمل یکدیگرند لذا انتظار می‌رود همکاری نزدیکی بین نگارخانه‌های مجازی و فیزیکی شکل گیرد  و منجر به افزایش کارآیی نگارخانه‌داری در سطح کشور شود.

وزیر فرهنگ در پایان گفت: امیدوارم با حمایت مجموعه‌داران و هنرمندان این نهاد نوپا هر روز محکم‌تر شده و تبدیل به درخت تنومند و پرثمری برای همه هنرمندان کشورمان شود و سال آینده شاهد برگزاری جشن نخستین سالگرد برپایی این رویداد و گزارش عملکرد مثبت آن باشیم.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲