دیباچه: استاد عبدالله اسکندری در خصوص برترین گریمهایی که در سینما داشته گفت:گریم اکبر عبدی در فیلم «مادر» را خیلی دوست دارم. البته چهرهپردازیهای فیلم «دستفروشِ» محسن مخملباف را هم خیلی دوست دارم.
به گزارش خبرنگار سینما دیباچه؛عبدالله اسکندری یکی از چهرهپردازهای درجه یک سینمای ایران است که کارهای ماندگاری را در تاریخ سینمای ایران انجام داده است. برای اثبات تواناییهای این استاد گریم کافیست فیلمهای علی حاتمی مثل «مادر» و یا سریال «هزار دستان» را ببنید تا خودتان متوجه نبوغ اسکندری شوید. این گریمور چیرهدست سال گذشته از نبود امکانات و وسایل استاندارد گلایه و برای گریمورهای جوان ابراز نگرانی کرد. عبدالله اسکندری در گفتوگوی اختصاصی با خبرنگار سینمایی دیباچه از شرایط گریم در سینمای ایران در سالی که گذشت میگوید.
سال گذشته از نبود وسایل و ابزار استاندارد گلایه کرده بودید و نگرانیتان از آینده گریمورهای نسل جوان را اعلام کردید. پس از گذشت یک سال اتفاق خاصی در راستای بهبود وضعیت رخ داده است؟
نه! متاسفانه همچنان شرایط مثل قبل است و مسئولها وزارت ارشاد و سازمان سینمایی باید پیگیر تهیه این وسایل باشند. کسانی که سینما را اداره میکنند؛ آنها باید هوای سینما و سینماگران را داشته باشند.
حتی برای فیلمهای خصوصی هم بخش دولتی موظف است وسایل را فراهم کند؟
مهم نیست که تهیه فیلم بر عهده چه کسی است. نکته کلیدی اینجاست که این وسایل باید وارد ایران شود تا تهیهکننده بتواند آن را خریداری کند. این وسایل از آنجایی که گران هستند، تاجری وجود ندارد که این ابزرا حرفهای را وارد کند. بخش دولتی باید این کار را انجام بدهد و گرنه بخش خصوصی که تاون واردات این کالاها را ندارد.
شما در همین شرایط کارهای ماندگاری مثل «مادر» و یا سریال «هزار دستانِ» علی حاتمی را انجام دادید.
من 45 سال است که این کار را انجام میدهم. در طول این سالها یاد گرفتهام که چطور وسایل را تهیه کنم. آدمهایی را خارج از ایران میشناسم که لطف میکنند و در ازای پرداخت هزینه، وسایل را برایم میخرند و ارسال میکند. حالا جوانی که چند سالیست وارد این حرفه شده چطور میتواند این وسایل گرانقیمت و دور از دسترس را تهیه کند؟ وقتی وسیله تهیه نمیشود گریمورهای جوان مجبورند از ریزهکاریهایی که توانایی انجامش را دارند بگذرند.
با وجود اینکه امکانات تلویزیون بیشتر است اما ضعف گریم در تلویزیون مشهود است. وسایل گریم و هنر گریمور؛ هر کدام چقدر تاثیرگذارند؟
وسیله بخشی از کار است اما با وجود ابزار درجه یک، نتیجه کار هم عالی خواهد شد. گریمور حرفهای بدون ابراز درجه یک نمیتواند کارش را به خوبی انجام بدهد. در واقع باید بگویم این دو مکمل یکدیگرند.
نظرتان در مورد جلال معیریان چیست؟
آقای جلال معریان گریمور بزرگی هستند و به چهرهپردازی در سینما خدمت زیادی کردند و سالهاست به آموزش چهرهپردازی در سینمای ایران پرداختهاند.
در میان تمام کارهایی که انجام دادهاید؛ گریم کدام کاراکتر را خیلی میپسندید؟
گریم اکبر عبدی در فیلم «مادر» را خیلی دوست دارم. البته چهرهپردازیهای فیلم «دستفروشِ» محسن مخملباف را هم خیلی دوست دارم.