شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۹۲۳۱
تاریخ انتشار : ۱۳ : ۱۰ - ۰۲ مرداد ۱۳۹۵
خالق «شب‌های برره» از بازی در کدام فیلم پشیمان است
دیباچه:مهران مدیری کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون که بیشتر او را با مجموعه های طنزش می شناسند شب گذشته در برنامه سینمایی «هفت» با اجرای بهروز افخمی روبروی وی نشست و با اشاره به حال و هوای این روزهایش از فعالیت های آینده اش سخن گفت و به نوعی در این برنامه تلویزیونی از دنیای تلویزیون و برنامه سازی خداحافظی کرد.

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه؛مهران مدیری در این برنامه که به برنامه ای سینمایی شهرت دارد بیشتر به فعالیت های تلویزیونی خود در گذشته و فعالیت های سینمایی که در نظر دارد سخن گفت اما نکته جالب توجه این است که چرا برنامه ای سینمایی به سراغ بازیگر و کارگردانی رفته است که سالهاست در تلویزیون و شبکه نمایش خانگی فعالیت می کند و آخرین و از معدود فعالیت‌های وی می توان به حضورش در «تهران 1500» اشاره کرد. حضور مدیری در این برنامه باعث شد که برنامه سینمایی «هفت» دقایقی به برنامه ای مربوط به مهران مدیری و فعالیت های تلویزیونی اش تبدیل شود که نقدهایی نسبت به تلویزیون نیز در این برنامه سینمایی عنوان شد.

 

دیباچه-مهران مدیری


از ساخت فیلم سینمایی ترس دارم

مهران مدیری کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون در ابتدای گفته هایش در این برنامه گفت: از کار کردن خسته شده ام. سال‌هاست از 365 روز سال 360 روز کار کرده ام. قصد دارم به طور کل از تلویزیون و شبکه خانگی و سریال سازی خود را خلاص کنم و فقط سالی یک یا دو فیلم سینمایی بسازم. دو ماه دیگر ساخت فیلم سینمایی خود را آغاز خواهم کرد. دو فیلمنامه دارم که یک فیلمنامه تلخ و دیگری تلخ و عجیب است. این سالها به دلیل اینکه مشغول سریال سازی و شبکه نمایش خانگی بودم نتوانستم در ساخت آثار سینمایی فعال باشم.

مدیری در ادامه اظهار داشت: دلیل اینکه در این سالها فیلم سینمایی نساختم ترسیدن از ساخت فیلم کمدی نبود بلکه از ساخت فیلم سینمایی می ترسیدم. با وجود اینکه تجربه کمی ندارم اما برای ساخت فیلم سینمایی تجربه ام کم است و دوست داشتم وقتی به سینما ورود پیدا می کنم حرفه ای تر باشم.

دو اثر سینمایی برای ساخت در نظر دارم

مدیری درباره ساخت فیلم سینمایی اش گفت: نام فیلمی که می خواهم بسازم «ساعت 5 عصر» است که اثری کمدی است. فیلم سخت و خیابانی و بسیار شلوغ و پرجمعیتی است. ممکن است در هر سکانسی بین 600 تا 700 نفر حضور داشته باشند اما فیلم تنها یک بازیگر اصلی دارد و باقی مردم اند.

وی افزود: فیلم روایتگر قصه فردی است که از 7 صبح تا 5 بعد از ظهر فرصت دارد که کاری را انجام دهد و قصه در تهران روایت می شود. فیلم مثل گلوله برفی است که هرچه جلوتر می رود بزرگتر شده و ریتم مدام تندتر می شود و دیوانه وار بودن ماجرا بزرگتر و موضوع عظیم تر می شود. فیلم موضوعی به شدت اجتماعی دارد که هر روز با آن مواجه ایم اما به آن توجهی نمی کنیم. طرح فیلمنامه «ساعت 5 عصر» از خودم است اما من با خشایار الوند در حال نگارش آن هستیم.

این کارگردان در ادامه از فیلم دومی که برای ساخت در نظر دارد سخن گفت و اظهار داشت: فیلمنامه دومم که تلخ است به تنهایی کار خودم است.  خودم به نگارش فیلم های تلخ و جدی علاقه مند هستم.

حرف های تندتری در سینما خواهم زد

مدیری در ادامه حرف‌هایش درباره شیوه ای که قرار است در فیلم‌هایش پیش گیرد گفت: تصمیم دارم در ادامه مسیر فیلمسازی خود حرف های تندتر و بزرگتری در حوزه سیاست و فرهنگ و اجتماع بزنم که  جای این حرف ها در تلویزیون نیست و محدودیت های آن نمی گذارد و به نظر در شبکه نمایش خانگی و ارشاد بهتر می شود اینها را بیان کرد.

در ادامه مهران مدیری در پاسخ به پرسش مسعود فراستی مبنی بر اینکه چرا دیگر تیز نیستی اظهار داشت: بخاطر محدودیت های تلویزیون است! اصلا چیز عجیبی نیست، در همین برنامه نیز همین است اما جدیدا بسیار سخت گیرتر شده اند. نمونه اش در همین برنامه «دورهمی»، از طرفی چیزهایی را ما می گوئیم که برای نخستین بار است که مطرح می کنیم و پخش می شود و از طرفی مواردی را ممیزی می کنند که من اصلا نمی فهمم برای چه نباید پخش شود.

مدیری در پاسخ به این پرسش فراستی که تو از نگاه بالا با مخاطب صحبت می کنی، گفت: در ابتدا «دورهمی» به این شکل اجرا می شد، اما به مرور مشکل را با تذکر دیگران مرتفع کردم.

وی افزود: خیلی وقت است که حالم خوب نیست و حوصله ندارم. یک نوع دگردیسی برای ترک تلویزیون و سینمای خانگی و رفتن به سمت سینما نیاز است. برای اینکه از این شکل کار خسته و اشباع شده ام و دیگر ارضایم نمی کند.

از نقد کمدی جدی اجتناب می کنم

مدیری در بخش دیگری از گفته هایش اظهار داشت: نقد سینمای کمدی مبتذل و به اصطلاح بدنه برای من ممکن است اما از نقد کمدی جدی اجتناب می کنم و برایم سخت است درباره رضا عطاران و... نظر دهم. برخی از منتقدان به دلیل اینکه جواب تلفنشان را ندادم نقدهای بسیار تندی به فیلم هایم وارد کردند که به نظرم این موضوع خیلی غیرانسانی است.

مدیری در ادامه به این مسئله که برخی آثارش را دوست ندارد تصریح کرد: کارهایی که زمان آنها گذشته است. کارهایی مثل «جایزه بزرگ»، «نقطه چین»، «ویلای من» و ... که به نظرم بچه گانه و ضعیف اجرا شده اند را اصلاً دوست ندارم. اما «شوخی کردم»، «شب های برره»، «قهوه تلخ»، «دورهمی»، «پاورچین»، «مرد هزار چهره» و... را در کارهایم دوست دارم چون حرف های خوبی داشتند.

از بازی در «توکیو بدون توقف» پشیمانم

این بازیگر در ادامه درباره همکاری اش با اصغر فرهادی گفت: وقتی فیلمنامه اصغر فرهادی را خواندم، دیدم معرکه است. دوام نیاوردم همان شب ساعت 2 شب زنگ زدم که من می خواهم بیایم بازی کنم.

وی افزود: از بازی در فیلم «توکیو بدون توقف» پشیمانم. از کارگردانی دیگران وقتی برایشان بازی می کردم، حرص می خوردم. اما وقتی می پذیرفتم کاملا خود را می سپردم و حرفی نمی زدم مگر آنکه از من بخواهند.

مدیری در پایان نظرش راجع به برنامه «هفت» را گفت و خاطرنشان کرد: به «هفت» به عنوان برنامه ای که حرفه ای ترین برنامه سینمایی تلویزیون است یک انتقاد دارم، همه این چیزهایی که گفتم به شدت تحت تاثیر سینمای هالیوود است. سالهای سال است که می خوانیم و می شنویم از سینمای هالیوود. یکی از وظایف این برنامه و مطبوعات حرفه ای سینما شناخت وسیع تری از سینما به مردم و مخاطبان است. ما چقدر راجع به سینمای ژاپن و بلوک شرق می دانیم؟ ادبیات شرق و ... را نمی شناسیم. انگار در اینترنت هم در این خصوص وجود ندارد. سینما معنی اش تمام اینها است. انجام این کار بر عهده شما است.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار