دیباچه: سیدضیا هاشمی یکی از تهیهکنندههای باسابقه سینمای ایران از تبلیغات اخیر فیلمهای سینمایی از شبکه ماهوارهای GEM دفاع کرد و این اتفاق را به نفع سینما دانست .
سیدضیا هاشمی در گفتگو با خبرنگار سینمایی دیباچه در مورد موج تازه تبلیغات فیلمهای سینمایی در شبکههای ماهوارهای گفت: «مدتیست شبکههای ماهوارهای بر خلاف تلویزیون ملی، برندهای ایرانی را تبلیغ میکنند. برای مثال: مارکهای مختلف لبنیات و ماکارونی را تبلیغ میکنند و از مردم میخواهند باکیفیتترین برند را انتخاب کنند. این اتفاق برای فیلمهای سینمایی هم افتاده است و پخش تعدادی از پربینندهترین فیلمهای سینمایی از مردم میخواهند تا فیلم مورد علاقه خود را انتخاب کنند. این همان کاریست که تلویزیون ما نمیخواهد انجام بدهد و برخلاف آن، شبکههای ماهوارهای در راستای جذب مخاطب انجام میدهند. اتفاقی که به اقتصاد فرهنگی کمک میکند و باعث رونق سینما میشوند. شبکههای ماهوارهای ساعتها به تبلیغات فیلمهای سینمای ایران میپردازند که باعث دیده شدن فیلمها میشوند. کجای این کار بد است؟! چه ضرری به سینما وارد میشود؟! امنیت ملی به خطر میافتد؟ اگر مردم به سینماها بروند و در مکانهای فرهنگی وقت بگذرانند، در جهت ارتقای امنیت ملی است.»
هاشمی معتقد است: «اگر با تمام مسئولین مربوطه مذاکره کنیم آنها را قانع میکنیم که این جریان به نفع سینما و رونق اقتصاد فرهنگی است. اگر از موضع بالا با ما وارد گفتوگو شوند که هیچ! ما به نشانه تسلیم دستمان را بالا میبریم اما اگر از موضع فرهنگی وارد بحث شویم، قانعشان میکنیم.»
این تهیهکننده در مورد تبلیغات فیلمهای سینمایی از شبکههای داخلی گفت: «رضا میرکریمی در گفتوگویی اعلام کرده بود که تبلیغی فیلم «دختر» به معنای واقعی کلمه ضد تبلیغ است وبه فیلم ضرر میرساند. وقتی تصمیمگیرندگان پخش تبلیغات تخصصی در سینما و روانشناسی مخاطب ندارند و با تصورات عجیبغریب فیلمها را اصلاح میکنند و در نهایت نسخهای بد را برای پخش در تلویزیون آماده میکنند که اتفاقا به ضرر فیلم هم هست، چه توقعی از تهیهکننده ها دارید؟ دوستان مسئول ما به مسائل فرهنگی توجهی ندارند در حالی که ایجاد شغل و رونق سینما عین ثواب است و به لحاظ شرعی و اعتقادی اتفاق درستی است.»
هاشمی در مورد نگرانی مسئولان از ریزش مخاطبانشان نیز گفت: «تلویزیون ما تمام بینندههایش را دو دستی تقدیم کرده است. بیتدبیری برخی از مدیران تلویزیونی باعث شده که جمعیت زیادی در صداوسیما بیکار بگردند. در حالی که مردم برای تامین هزینههای زندگیشان مجبورند به کشورهایی مثل ترکیه مهاجرت کنند. رونق اقتصاد فرهنگی به ایجاد شغل و ساخت سالنهای بیشتر کمک میکند اما آقایان متوجه نیستند و همیشه میخواهند با تهدید و بگیر و ببند جلوی اتفاقها را بگیرند»
وی در آخر نیز از هزینهای سرسامآور تبلیغ در صداوسیما گفت: «جالب است که بدانید با تخفیف 99 درصدی، هر ثانیه تبلیغ در تلویزیون، چند میلیون هزینه برمیدارد. این یک شوخی بزرگ است. انگار نمیخواهند فرهنگ در کشور رشد کند. مگر سینما چقدر درآمد دارد که باید این هزینهای وحشتناک را بپردازیم؟. بگذارید سینما رونق پیدا کند چرا که به اقتصاد کمک بسیاری میکند. اقتصاد فرهنگی پس از اقتصاد نظامی مهمترین وجه اقتصدای در دنیا است پس چرا به سادگی از کنارش میگذرید؟ باور کنید با تهدید هیچ اتفاقی نمیافتد و اگر یک جای کار را بگیرید از جای دیگری بیرون میزند. با رونق سینما امنیت ملی و اجتماعی به وجود میآید.»