جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۹۱۰۲
تاریخ انتشار : ۳۹ : ۱۳ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۵
دیباچه: سروش طاهری از تقاضای اجرای نمایش «مروارید» به تالار مولوی خبر داد

دیباچه- سروش طاهری (1)

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ سروش طاهری؛ کارگردان و بازیگر تئاتر که این روزها سرگرم تمرین نمایش «خروس می‌خواند» است و قرار است با این نمایش از یک‌شنبه، دهم مردادماه در سالن سمندریان تماشاخانه ایرانشهر حضور خواهد داشت، درمورد برنامه‌های آینده خود گفت: دو نمایشنامه را برای اجرا به تالار مولوی و مجموعه تئاتر شهر ارائه داده‌ام. نمایشی که به مولوی ارائه کرده‌ام، نمایش «مروارید» است که در بخش تازه‌های تئاتر سی‌وسومین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت.

طاهری درمورد این نمایش گفت: نمایشنامه «مروارید» را قطب‌الدین صادقی برای پایان‌نامه کارشناسی ارشد من با عنوان «بازتاب حمله مغولان بر نمایشنامه‌نویسان پس از انقلاب ایران با تکیه بر دو اثر بهرام بیضایی نوشته بود که در پروژه عملی نمایشنامه «مروارید» را اجرا کردم. موضوع نمایش درباره حمله مغول‌ها در قرن هفتم میلادی به ایران است این اثر یک واقعه تاریخی را روایت می کند اما داستانی تخیلی با آن تلفیق شده است.

نکته‌ای که در این میان وجود دارد این است که نمایش «مروارید» موفق شد در سی‌وسومین جشنواره تئاتر فجر؛ لوح تقدیر طراحی صحنه، لوح تقدیر نمایشنامه‌نویسی و همچنین لوح تقدیر کارگردانی را دریافت کند اما این اثر که در اجرای جشنواره‌ای خود تالار حافظ را تجربه کرده بود، هنوز رنگ اجرای عموم را به خود ندیده است.

البته سروش طاهری در این زمینه گله‌ای را مطرح نکرده است اما متاسفانه اجرای عمومی نشدن آثار حاضر در جشنواره تئاتر فجر و از آن اسف‌بارتر روی صحنه نرفتن آثار منتخب، برای جشنواره سی‌وسوم تئاتر فجر رخ داد. به عنوان مثال در همان سال نمایش «بوقلمون» اثر خیراله تقیانی‌پور موفق شد شش جایزه اصلی این جشنواره همچون بهترین کارگردانی، نمایشنامه‌نویسی، بازیگر اول مرد، بازیگر اول زن و ... را از آن خود کند اما این کارگردان پس از جنگیدن‌های فراوان و بنا بر اتفاق و لغو شدن اجرای یک کارگردان دیگر، موفق شد در بدترین زمان ممکن یعنی در آستانه سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر، نمایش خود را روی صحنه ببرد و با وجود استقبال خوبی که از این اثر شد، به دلیل آغاز شدن جشنواره تئاتر فجر، امکان تمدید این نمایش فراهم نشد.

این اوضاع و شرایط برای نمایش‌های حاضر در سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر مصداق نداشت و خوشبختانه آثار تازه‌های تئاتر این جشنواره یا روی صحنه رفته‌اند و یا برنامه‌ریزی مدونی برای اجرای عمومی آنها وجود دارد اما جا دارد که به دوره گذشته نیز پرداخته شود و حداقل آثار منتخب حاضر در آن دوره همچون «مروارید» و «یک زندگی بهتر» نوشته مسعود هاشمی‌نژاد و با کارگردانی شهاب‌الدین حسین‌پور اجرای عمومی خود را تجربه کنند.

با توجه به مبلغ اندک کمک‌هزینه‌ها، ضمانت اجرای عمومی نداشتن آثار، به خصوص نمایش‌های منتخب جشنواره تئاتر فجر از رغبت اهالی تئاتر برای حضور در جشنواره می‌کاهد و اگر شرایط به این منوال پیش رود، دیگر شاهد جشنواره جذابی نخواهیم بود.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار