جمعه ۱۶ خرداد ۱۴۰۴  |  Friday, 06 June 2025

دیباچه

کد خبر: ۱۹۰۶۸
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار : ۴۲ : ۱۱ - ۰۱ مرداد ۱۳۹۵
احسان بیرق‌دار، آهنگساز فیلم «زاپاس» در گفت‌و‌گو با دیباچه
دیباچه: احسان بیرق‌دار آهنگساز فیلم «زاپاس» از شکل و شمایل کارش و دشواری‌های کار در شرایط اضطراری می‌گوید.



احسان بیرق‌دار، آهنگساز فیلم سینمایی زاپاس که این روزها روی پرده سینمای کشور است در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسیقی دیباچه درباره همکاری با برزو نیک‌نژاد در این پروژه اظهار کرد: مثل خیلی از پروژه‌ها من آشنایی نسبی با آقای نیک نژاد داشتم که همین آشنایی سبب همکاری مشترک ما شد. دوستان در بخش تولید نیز سعی کردند فیلم به جشنواره سال گذشته فیلم فجر برسد و تقریبا 10 روز قبل از شروع جشنواره فیلم به دست من رسید که پس از دیدن آن به صورت فشرده کار آهنگسازی را آغاز کردم که خدا را شکر توانستیم فیلم را به جشنواره برسانیم. البته با وجود زمان اندکی که در اختیار داشتم این اتفاق افتاد و امیدوارم مورد رضایت واقع شده باشد.

بیرق‌دار درباره تفاوت آهنگسازی برای فیلم و دیگر شاخه‌های آهنگسازی توضیح داد: موسیقی متن فیلم سینمایی «زاپاس» با بقیه موسیقی‌هایی که شنیده می‌شود، تفاوت بسیار دارد. موسیقی متن فیلم باید در خدمت و در راستای روند فیلم باشد و به همین دلیل دست آهنگساز در ساخت موسیقی متن چندان باز نیست چون موظف است در راستای مضامین فیلم حرکت کند و آهنگ را کاملا در خدمت اهداف و سمت‌و‌سوی تاثیرگذاری فیلم بسازد.

این آهنگساز درباره ویژگی‌های یک موسیقی متن خوب برای یک فیلم نیز گفت: موسیقی متنی برای یک فیلم خوب و مناسب است که مخاطب در حال دیدن فیلم متوجه آهنگ متن نباشد و در حقیقت آن موسیقی سبب دور شدن مخاطب از داستان فیلم نشود. موسیقی متن در یک فیلم، گاهی خیلی زیبا و دارای استاندردهای موجود است، حتی احساسات شما را در برخی از موارد بر انگیخته می‌کند اما متاسفانه گاهی ربطی به روند ماجرا ندارد یا در فیلم  بیشتر از خود فیلم خودنمایی می‌کند. این موسیقی متن را نمی‌توان موسیقی متنی خوب و در خدمت سینما دانست.

او در ادامه افزود: به طور کلی سینما، تئاتر و اپرا هنرهایی هستند که از یک مجموعه کامل هنری تشکیل شده‌اند. یعنی سینما، تئاتر و اپرا بدون موسیقی  فعالیت‌شان معنایی ندارد، این موضوع دقیقا مثل رنگ در تصویر است که روی مخاطب تاثیر مستقیم می‌گذارد. موسیقی متن باید در خدمت ژانر فیلم باشد، مثلا فیلمی در ژانر اکشن موسیقی متنش نمی‌تواند کمیک باشد و برعکس!

آهنگساز فیلم «زاپاس» درخصوص سبک آهنگسازی فیلم «زاپاس» خاطرنشان کرد: به نظر من فیلم «زاپاس» برخلاف چیزی که از دور دیده می‌شود، یک فیلم اجتماعی متفکرانه است شخص برزو نیک‌نژاد هم همین طرز فکر را دارد و هنگامی که پیش من آمد گفت که من نمی‌خواهم فیلم را یک فیلم کمدی یا محلی ببینیم.  یعنی نمی‌خواهیم بگوییم این‌جا یک منطقه از شمال کشور است که من بروم سراغ موسیقی‌های محلی آن منطقه و از سازهای محلی استفاده کنم.

موسیقی فیلم زاپاس در گمتر از 10 رذوز ساخته شد

او اضافه کرد: ما از آن ابتدا نگاهمان به فیلم نگاهی جهان شمول‌تر بوده است، یعنی سکانس آخر را یک مدینه فاضله می‌دیدیم. به همین دلیل سراغ یک موسیقی بین‌الملی رفتم و از سازهای محلی استفاده نکردم تا جغرافیا در موسیقی متن معنایی نداشته باشد. و چون نخواستیم طنزموسیقی از بین برود، سعی کردیم از آواهای انسانی که در این فیلم نقش ساز را برعهده گرفته‌اند، کمک بگیریم.

احسان بیرق‌دار با اشاره به دشواری‌های آهنگسازی در شرایط فوری و اضطراری تاکید کرد: همه شغل‌ها سختی‌های خاص خودشان را دارند، اما وقتی با عشق انجام شوند سختی تبدیل به لذت می‌شوند. ساخت موسیقی متن برای من بسیار لذت‌بخش است چون عاشق کارم هستم. ممکن است ما 24 ساعت مداوم سر کار باشیم یا شب‌ها نخوابیم و... اما من اسم اینها را سختی نمی‌گذارم و از تک تک این ثانیه‌ها نهایت لذت را می‌برم.

به گزارش دیباچه، احسان بیرق‌دار تاکنون همکاری‌هایی با کارن همایون‌فر داشته است و همچنین سال‌ها به عنوان آهنگساز در صدا و سیما فعالیت می‌کرده است و برای سریال‌های زیادی آهنگسازی کرده است. او همچنین آهنگسازی یک سریال ترکیه‌ای را با عنوان «شیش و بش» در کارنامه دارد.

گفت‌و‌گو: محدثه برهانی

 
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۴:۱۴ - ۱۳۹۸/۰۳/۱۷
0
0
علی عسکری هم ی جاکشی هست
مثل بقیه اقایون دزد
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴
مدیرکل هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران در گفتگو با دیباچه:

فیلم سینمایی«میرو»» ۱۸ فروردین در سینماهای منتخب هنر و تجربه اکران می‌شود

۰۹:۰۰  -  ۰۱ فروردين ۱۴۰۴
گفت و گو اختصاصی دیباچه با نادر سلیمانی بازیگر فیلم سینمایی « صیاد »

نسل امروز باید مفهوم «ایثار» را بشناسد/ نقش شهید سرهنگ مسعودی برای من فقط یک نقش نبود؛ تصویری زنده از پدرم بود!

۱۷:۵۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس کشور در گفتگو با دیباچه: سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار

سیزدهمین جشنواره بین‌المللی مد و لباس فجر در بهار سال آینده برگزار می‌شود/ جشنواره سیزدهم بستر مناسبی برای فعالان بخش خصوصی حوزه مد و لباس است

۰۹:۰۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی بسکتبال زنان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قدرت بسکتبال زنان ایران را به نمایش گذاشتیم/پاداش قهرمانی باید شامل حمایت وزارت ورزش هم شود

۱۷:۴۶  -  ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۴
عضو تیم ملی فوتسال بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

فشار قهرمانی همیشه وجود دارد/ بازی‌های تدارکاتی برای ما بسیار مهم است

۰۹:۱۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳