جمعه ۱۰ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 29 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۸۲۵۰
تاریخ انتشار : ۳۲ : ۱۳ - ۲۸ تير ۱۳۹۵
حسین نوش آبادی در بیست و نهمین نشست خبری خود:
دیباچه: نوش‌آبادی گفت: کمیسیون ویژه‌ای متشکل از نمایندگان وزارت ارشاد سازمان سمعی بصری سازمان نظام پزشکی و اعضای خانواده کیارستمی تشکیل شده تا با بررسی کامل پرونده به ارزیابی امکان قصور پزشکی یا غیرپزشکی بپردازند. امیدواریم آنچه اعلام می‌شود هرگونه شبهه را از بین ببرد.



به گزارش دیباچه به نقل از ایلنا، حسین نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی) در بیست و نهمین نشست خبری خود که صبح امروز (دوشنبه 28 تیرماه) برگزار شد، با اعلام خبر تصویب دو مصوبه جدید در حوزه فرهنگ و هنر توسط هیئت وزیران گفت: اولین مصوبه مربوط به اصلاح ماده 20 قانون اجرای اداره اماکن است. براساس آن وظیفه نیروی انتظامی در قبال برگزاری کنسرت‌ها و مراسم هنری تنها در حوزه ترافیک و رفت و آمد خواهد بود.

دیباچه-حسین نوش‌آبادی


براساس این اصلاحیه صدور مجوز جهت اجرای برنامه‌های فرهنگی هنری از جمله اجرای برنامه‌های موسیقی، تئاتر و ... به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و اداره اماکن نیز وظیفه بررسی انتظامی و ترافیکی و اعلام نتیجه ظرف 10 روز را برعهده دارد.

 

نوش‌آبادی افزود: همچنین متقاضیان برگزاری برنامه‌های هنری موظف هستند حداقل 48 ساعت قبل از شروع برنامه تا ساعات برنامه به همراه مشخصات آن و دو کارت ورود به مراسم را در اختیار اداره اماکن قرار دهند. از سوی دیگر بنا به تبصره یک این اصلاحیه صدور مجوزهای برنامه‌های فرهنگی سنتی که براساس قوانین مربوط به سازمان میراث فرهنگی می‌شود؛ نیز مشمول این اصلاحیه خواهد بود.

 

معاون حقوقی و پارلمانی وزارت ارشاد با اشاره به دو تبصره دیگر این اصلاحیه یادآور شد: تبصره دوم این اصلاحیه نیز متذکر می‌شود عدم پاسخگویی نیروی انتظامی ظرف 10 روز به منزله فقدان مشکل ترافیکی و آمد و شد در محل خواهد بود. همچنین برگزاری مراسم مهمانی، شب نشینی و ... دیگر نیازی به دریافت مجوز از نیروی انتظامی ندارد و این اصلاحیه نیز از سوی وزارت کشور رسما ابلاغ شده است.

 

در واقع براساس این اصلاحیه اداره اماکن دیگر نظارتی در حوزه محتوا، موضوع برنامه نخواهد و همچنین فارغ از نام برگزارکننده تنها امور مرتبط با ترافیک و آمد و شد را تحت نظر خواهد گرفت.

 

نوش‌آبادی همچنین درباره تصویب قانون جامع خدمت‌رسانی به ایثارگران گفت: آیین‌نامه ماده 68 قانون جامع خدمت‌رسانی به هنرمندان نیز در هیئت وزیران مصوب شده است تا براساس آن هنرمند ایثارگر، هنرمند فعال، اثر هنری و دستگاه‌های متولی امور فرهنگی تعریف شوند.

 

سخنگوی وزارت ارشاد همچنین با اشاره به درگذشت عباس کیارستمی و درباره سرانجام پیگیری پرونده پزشکی این سینماگر فقید گفت: آقای کیارستمی بنیان‌گذار سبک نوینی از سینمای ایران بود و سینمایی معناگرا و انسان‌محور را در بالاترین سطح استانداردها ارائه داد. علیرغم بحث‌ها و نقطه‌نظرات متفاوتی که نسبت به شخصیت این سینماگر مطرح بوده و هست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان متولی امور هنرمندان تلاش خود را برای تجلیل شایسته و ادای دین کامل به او را کرده و می‌کند. جامعه هنری و مردم نیز به حق به کیارستمی ادای احترام کردند. حضور مسئولان عالیرتبه در مراسم تشییع، ختم و یادبود این هنرمند نیز نشان دهنده توجه مسئولان به وزن کیارستمی در سینمای ایران و جهان بود.

 

وی افزود: در مورد بحث‌های مربوط به شبهات پزشکی و درمانی او نیز کمیسیون ویژه‌ای متشکل از نمایندگان وزارت ارشاد سازمان سمعی بصری سازمان نظام پزشکی و اعضای خانواده این سینماگر تشکیل شده تا با بررسی کامل پرونده به ارزیابی امکان قصور پزشکی یا غیرپزشکی بپردازند. گرچه تاکنون نتیجه نهایی در این مورد اعلام نشده اما امیدواریم آنچه اعلام می‌شود هر گونه شبهه در این زمینه را از بین ببرد.

 

سخنگوی وزارت ارشاد سپس در پاسخ مبنی بر اینکه از آنجا که شبهات زیادی درباره قصور پزشکی در پرونده عباس کیارستمی وجود دارد، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی چگونه صحبت از انتقال محمدرضا شجریان برای ادامه درمان به کشور می‌کند، گفت: استاد شجریان، شجره موسیقی ایران است و طبیعی است که همه توجهات هنری فرهنگی با توجه به شرایط بیماری ایشان فعلا معطوف به این شخصیت هنری است. بارها اعلام کردیم که سلامتی آقای شجریان به شدت برای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مهم است و خوشبختانه گزارشات ارسالی نیز حاکی از ثبات شرایط جسمی این استاد موسیقی است. با این حال تلاش مسئولان و وزارتخانه بر این است که چنانچه شرایط انتقال امن و در سلامت او به داخل کشور مهیا شود؛ این انتقال صورت بگیرد.

 

وی اضافه کرد: البته این انتقال باید با توجه به حفظ سلامتی آقای شجریان در حین ورود به کشور باشد و همچنین باید تمهیدات پزشکی درمانی هم‌عرض یا بهتر و بیشتر نسبت به کشور فعلی برایشان مهیا کنیم. منتها تاکنون هیچ پزشک یا بیمارستانی برای این مهم اعلام آمادگی نکرده و اظهارنظر شخص وزیر نیز تنها از باب علاقه و نشان دادن توجه به این چهره شاخص موسیقی بوده است.

 

معاون حقوقی پارلمانی وزارت ارشاد درباره برخی انتقادها نسبت به ولنگاری فرهنگی در حوزه کتاب نیز اظهار داشت: همانطور که بارها توضیح داده شده ولنگاری فرهنگی تنها مختص به دستگاه‌های فرهنگی نیست بلکه تمامی نهادها و ارگان‌های دولتی و غیردولتی و بسیاری از انجمن‌ها و موسسات فعال در عرصه فرهنگ و هنر نیز باید توجه به سلامت فرهنگ را مدنظر قرار دهند منتهی وزارت ارشاد به عنوان یکی از متولیان اصلی پاسخگویی به شرایط فرهنگی و هنری کشور همیشه نظارت‌های لازم را برای حفظ سلامت این حوزه داشته و به ویژه بعد از تاکیدات جدی مقام معظم رهبری مبنی بر جلوگیری از ولنگاری فرهنگی؛ دقت‌ها و نظارت‌ها را نیز بالا برده‌ایم و شوراهای نظارت و ممیزی را نیز تقویت کردیم.

 

نوش‌آبادی متذکر شد: اگر هم بعد از صدور مجوز یا اجرای برخی آثار متوجه کاستی‌ها و نقصی شویم به سرعت برای حل و رفع آن اقدام می‌کنیم. قطعا از عرضه محصولات فرهنگی که بنیان فکری و معنوی جامعه را مخدوش کند جلوگیری خواهد شد اما باز تاکید می‌کنیم که رسیدن به شرایط مطلوب نیازمند همکاری و تعامل تمامی نهادها است و همه باید خود را مخاطب این سخنان رهبری بدانند. همانطور که می‌دانید وزارت ارشاد تنها یک دهم بودجه در امور فرهنگی هنری را در اختیار دارد و مابقی هزینه‌ها نیز در اختیار نهادها و موسساتی است که طبعا آنها هم باید در قبال وضعیت فرهنگی جامعه پاسخگو و موظف باشند. اساسا اینکه وزارت ارشاد حتی بعد از صدور مجوز چنانچه اثری نیازمند اصلاح باشد آن را پیگیری می‌کند خود نشان دهنده شجاعت و توجه ویژه به حفظ سلامت فرهنگی کشور است.

 

او درباره آخرین وضعیت تغییرات در حوزه ممیزی کتاب نیز یادآور شد: ممیزی کتاب همچنان براساس همان قانون گذشته دنبال می‌شود و تغییری در این حوزه نداشته‌ایم البته چنانچه اصلاح و تغییراتی لازم باشد بازنگری خواهد شد اما حتی بحث واگذاری ممیزی به خود ناشران که در ابتدای دولت یازدهم مطرح شد همچنان مورد استقبال ناشران قرار نگرفته است چراکه واقعا ریسک بزرگی است.

 

سخنگوی وزارت ارشاد در توضیح سخنان علی جنتی در مورد لزوم بازنگری در قوانین ماموریت ماهواره بیان کرد: هنوز آمار دقیقی از بینندگان شبکه‌های ماهواره‌ای وجود ندارد اما آنچه که به صورت تقریبی می‌دانیم این است که نزدیک به 70 درصد مردم از شبکه‌های ماهواره‌ای استفاده می‌کنند البته این بدان معنا نیست که تمامی این 70 درصد استفاده نادرست و غیراصولی از ماهواره دارند بلکه بخش قابل توجهی از آنها از مطالب علمی و شبکه‌های مناسب استفاده می‌کنند هر چند برخی نیز جذب سریال‌ها و فیلم‌های نامناسب می‌شوند پس اینکه بگوییم تمام این 70 درصد استفاده نامشروعی از ماهواره دارند؛ درست نیست و اساسا با توجه به تغییر شرایط دنیا و سرعت به روز شدن اطلاع‌رسانی و تکنولوژی ما نیز نمی‌توانیم تنها برخورد سلبی با ماهواره داشته باشیم.

 

وی ادامه داد: اگر واقع‌بینانه نگاه کنیم اصلاح قانون مبتنی بر ممنوعیت ماهواره نیازمند اجماع مسئولین مختلف سیاسی فرهنگی و قضایی است تا به یک جمع‌بندی کلی درباره اصلاح قانون ماهواره برسیم باید تهدیدات و فرصت‌ها در قبال استفاده از ماهواره بررسی شود و اصلاح قانون استفاده از ماهواره در قالب طرح و لایحه نهایی گردد.

 

نوش‌آبادی درباره آخرین وضعیت فیلم سینمایی رستاخیر که از سال گذشته با مشکل اکران مواجه شده است؛ یادآور شد: موضع وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در قبال فیلم رستاخیز که به واقع یکی از فیلم‌های فاخر و ارزشمند سینمای مدرن ایران است تغییری نکرده اما مواردی که منجر به عدم اکران این فیلم شده همچنان باقی است. قرار شده بود در کمیته‌ای متشکل از کارگردان و عوامل فیلم راهکارهایی برای برون رفت از این بن‌بست پیدا شود تا شرایط نمایش فیلم مهیا گردد اما تاکنون هیچ پیشرفتی در قبال این تغییرات به وجود نیامده است. وزارت ارشاد آمادگی خود را برای اکران نسخه اصلاح شده اعلام می‌کند اما اینکه چرا تاکنون پیشرفتی درباره این اصلاحات صورت نگرفته را همان کمیته باید توضیح دهد. امیدواریم همان‌طور که اصلاحاتی در فیلم مختارنامه انجام شد و فیلم به نمایش درآمد این تغییرات برای رستاخیز نیز صورت گیرد تا فیلم به نمایش درآید. همانطور که می‌دانید اشکالات مطرح شده نیز اشکالاتی فقهی از سوی برخی مراجع عظام و فقها بوده که به دلیل توجه به خواسته مراجع عظام فیلم تاکنون اصلاح نشده است.

 

معاون پارلمانی حقوقی وزارت ارشاد در توضیح قیمت کتاب‌های قرآن نیز گفت: اصل ساماندهی و چاپ کتاب‌های قرآن در کمیته متشکل از معاونت قرآن و عترت و سازمان تبلیغات اسلامی انجام می‌شود. اشکالات و غلط‌های احتمالی نیز از سوی همین نهادها مورد پیگیری قرار می‌گیرد اما در بحث قیمت‌ها اصولا وزارت ارشاد نقشی در تعیین قیمت کتاب‌ها از جمله کتاب‌های قرآن ندارد و این ناشر است که با توجه به شرایط بازار و اقلام مورد نیاز چاپ و نشر قیمت نهایی را مشخص می‌کند.

 

سخنگوی وزارت ارشاد در توضیح دوباره مصوبه هیئت وزیران در خصوص نقش نیروی انتظامی در برگزاری کنسرت‌ها و برنامه‌های هنری بیان کرد: وظیفه دولت تعیین و تصویب آیین‌نامه است و تمامی نهادها و ارگان‌ها نیز موظف هستند بعد از ابلاغ آیین‌نامه‌ها شیوه‌های اجرایی خود را با این آیین‌نامه‌ها منطبق کنند. در مورد برگزاری برنامه‌های هنری و کنسرت‌ها نیز اصلاحیه آیین‌نامه مذکور صراحتا عنوان می‌کند که صدور مجوز و نظارت بر محتوا تنها وظیفه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است. البته در مواردی که با لغو کنسرت‌ها مواجه بودیم کمتر پیش می‌آمد که نیروی انتظامی شخصا تصمیم گرفته باشد و به همین دلیل برای بهتر شدن شرایط حفظ مجوزها نیازمند ادامه گفت‌وگو و تعامل با سایر نهادها مثل قوه قضائیه و بخش‌های استانی هستیم.

 

نوش‌آبادی سپس در پاسخ به سوالی درباره چگونگی تغییرات در شورای نمایش و اینکه شنیده می‌شود بخش عظیمی از این تغییرات ناشی از نظر شخصی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بوده است نیز گفت: اینکه می‌گویند تغییرات در شورای نمایش با پافشاری و نظر شخص وزیر بوده تماما یک گمانه‌زنی است که در محافل فرهنگی هنری و حتی سیاسی اعلام می‌شود واقعیت این است که شوراهای نظارت در حوزه‌های فرهنگی هنری براساس چهارچوب و قوانین پیش می‌روند و بنا بر این است که گردش نخبگان و استفاده از تجربه تمامی افراد در این شوراها مدنظر باشد. در واقع هیچ کدام از شوراهای نظارت ما چه در بخش موسیقی، کتاب و سینما هیچگاه ثابت نبوده‌اند و همیشه تغییراتی در این شوراها داشته و داریم. البته اگر در مواردی وزیر شخصا ورود می‌کند نیز براساس اجازه قانونی این کار صورت می‌گیرد و در ثانی اینکه فکر کنیم آقای جنتی در مواردی که شخصا ورود کرده‌اند بدون مشورت تصمیم ‌می‌گرفتند؛ به دور از انصاف است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲