جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۷۸۶۷
تاریخ انتشار : ۱۴ : ۱۳ - ۲۷ تير ۱۳۹۵
دیباچه: پس از مدت‌ها جدول پرفروش‌ترین آلبوم‌های هفته دست‌خوش تغییرات شد و آلبوم تازه‌منتشرشده «حاجیلیتو» با صدای امید حاجیلی جای آلبوم «امیر بی‌گزند» محسن چاوشی را گرفت و همچنین آلبوم «10تصنیف» از 10 آهنگساز و هفت خواننده معاصر ایران به جدول پرفروش‌ها راه یافت.



به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه، هفته گذشته پس از قریب به دو ماه بالاخره جدول پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی دستخوش تغییرات شد و سرانجام آلبوم «امیر بی‌گزند» پس از نزدیک به دو ماه از صدر جدول به زیر کشیده شد تا آلبوم شوخ و شنگ و به قول خود حاجیلی بمب انرژی «حاجیلیتو» جایش را بگیرد.

 

بازگشت به دوران اوج پاپ با «حاجیلیتو»

آلبوم «حاجیلیتو» ۱۳ قطعه دارد که برخی از این قطعات به صورت تک آهنگ نیز قبلا منتشر شده بودند. فضای کلی آثار در این آلبوم پاپ است اما بیشتر قطعات تحت تاثیر موسیقی فولکلور مناطق مختلف چون جنوب و آذربایجان قرار دارند. و همچون سایر آثار امید حاجیلی ترومپت ساز اصلی و غالب آلبوم است چرا که او نوازنده چیره‌دست ترومپت است و سال‌ها در ارکسترسمفونیک تهران نوازندگی کرده است.

در «حاجیلیتو» نوازندگانی همچون حسین شریفی، همایون نصیری، فیروز ویسانلو، آرمین قیطاسی، نیما رمضان و محسن شریفیان و بسیاری دیگر از نوازندگان مجرب ایرانی، هنرنمایی کرده‌اند.

حاجیلی با شناختی که از موسیقی دارد توانسته است بعد از مدت‌ها استانداردهای موسیقی پاپ را به دهه‌های گذشته بازگرداند و در فضایی شاد بتواند موسیقی قابل قبول و ملودی‌های برجسته‌ای را خلق کند. موسیقی پاپی که یک بار مصرف نیست و می‌توان بیش از یک و دو بار هم آن را شنید و در دفعات چند باره شنیدن، تبدیل به یکسری سر و صدای آزاردهنده نمی‌شود.

استفاده از موسیقی نواحی و بهره‌گیری از ریتم‌ها و مضامین جغرافیای وسیع ایران یکی از وجوه تمایزی است که این آلبوم با سایر آلبوم‌های پاپ این روزها دارد و در کنار آن صدای غیرتکراری و البته غیر تودماغی! از دیگر مشخصاتی است که این آلبوم پاپ را بیشتر از دیگر آلبوم‌ها در فضای موسیقی پاپ قابل شنیدن می‌کند.

دیباچه - حاجیلیتو - دیباچه

 

«امیر بی‌گزند» برای اولین بار در رتبه دوم

آلبوم «امیر بی‌گزند» با صدای محسن چاوشی در هفته گذشته از نقطه اوج عبور کرد و این روزها وارد قوس نزول فروش خود شد و در جایگاه دوم پرفروش‌‌های بییپ‌تونز قرار گرفت.

اگرچه این آلبوم به رده دوم پرفروش‌ترین‌ها نزول کرد اما همچنان تک‌آهنگ‌های این آلبوم به فروش بالای خود در فضای مجازی ادامه می‌دهند هرچند پرفروش‌ترین تک‌آهنگ هفته گذشته نیز قطعه «مجنون» امید حاجیلی از آلبوم جدیدش بود و در بخش تک‌آهنگ نیز رقیب توانست گوی سبقت برباید.

دیباچه - امیر بی‌گزند

گذر اردیبهشت و تثبیت در جایگاه سوم

آلبوم «گذر اردیبهشت» اثری از گروه موسیقی دال نیز همچون هفته‌های گذشته که یکی از باثبات‌ترین فروش‌ها را پشت سر گذاشته بودف در هفته گذشته نیز در رتبه سوم پرفروش‌ها جایگاه خود را ثابت دید تا نشان دهد این روزها موسیقی تلفیقی یکی از محبوب‌ترین سبک‌ها است و در صورت رعایت استانداردها، آلبوم‌هایی در این سبک می‌توانند فروش خود را تضمین کنند.

«گذر اردیبهشت» اولین آلبوم رسمی گروه دال است. از پیانو شوپن در آهنگ بی کلام «شکوفه‌های زیتون» تا گام مینور هارمونیک و فضای شرقی در «هفت شهر»، از نوای ویولنسل تا ناله دودوک، همه در این آلبوم به گوش می رسند. موسیقی خود را پایبند سبکی خاص نمی داند و آزادانه به هر سو که می خواهد می رود و مخاطب را گاه در شادی اردیبهشت، گاه در غم انتظار لحظه‌ها و گاه در رقص آواز خود می‌کشاند.

اعضای گروه «دال»، امین هدایتی خواننده، شایان شکرآبی پیانیست، آهنگساز و همخوان، غزل مهدوی شاعر و ترانه سرا، میلاد سعدی و یزدان بهمنی نوازنده سازهای کوبه‌ای، هستند. در این آلبوم سالار غفار بجویی، داریوش آذر، مهدی کلانتری، آرش کامور، آرش آذر، مهرداد عالمی و آرین کشیشی نیز در نقش نوازنده همکاری داشته‌اند.

 

دیباچه - گذر اردیبهشت

«10 تصنیف» پیشنهاد حسین علیزاده پرفروش شد

اما تنها آلبوم «حاجیلیتو» نبود که در جدول پرفروش‌های هفته گذشته تغییر ایجاد کرد. آلبوم جمعی از آهنگسازان و خوانندگان معاصر موسیقی ایرانی یعنی آلبوم «10تصنیف» توانست به رتبه چهارم این فهرست راه یابد و این در حالی بود که این آلبوم روز جمعه منتشر و رونمایی شده و بود و تنها دو روز با دیگر آلبوم‌ها توانسته بود رقابت کند و بعید به نظر نمی‌رسد این آلبوم در هفته آینده جایگاهی بالاتر از چهارم را به خود اختصاص دهد.

یکی از دلایل پرفروش شدن چشمگیر این آلبوم، رونمایی این آلبوم در روز جمعه بود که با حضور جمع کثیری از هنرمندان موسیقی انجام شد و در این مراسم حسین علیزاده آهنگساز و نوازنده برجسته ایرانی از همه مردم خواست این آلبوم را بخرند چرا که آلبوم ارزشمندی است. البته کاور این آلبوم هم در بر گیرنده یادداشتی از حسین علیزاده است و در کنار اینها چهره‌های مطرح موسیقی و ادبیات ایران همچون داوود آزاد، علیرضا قربانی، محمدعلی بهمنی و...در مراسم حضور داشتند و درباره این آلبوم سخن گفتند.

پوریا اخواص، امیر مردانه، وحید تاج، حسین علیشاپور، مهدی امامی، اشکان کمانگری و مجتبی عسگری خوانندگان این آلبوم هستند و طینوش بهرامی، علی بهرامی فرد، پویان بیگلر، سیامک جهانگیری، نگار خارکن، امیر شریفی، پژمان طاهری، علی اصغر عربشاهی، حامد فکوری و سعید نایب محمدی‌ 10 اهنگسازی هستند که این 10 تصنیف را خلق کرده‌اند.

قطعات این آلبوم عبارتند از «گریه نمی‌دهد امان»(خواننده: پوریا اخواص)، «آن بسیار» (خواننده: امیر مردانه)، «قصه دل» (خواننده: وحید تاج)، «سوگ» (خواننده: امیر مردانه)، «شب» (خواننده: حسین علیشاپور)، «سه گانه  رباعی» (خواننده: مهدی امامی)، «آواز جدایی» (خواننده: اشکان کمانگری)، «گریه سیب» (خواننده: وحید تاج)، «دلبرا» (خواننده: اشکان کمانگری) و «بسیط عراق» (خواننده: مجتبی عسگری).

 

دیباچه - 10 تصنیف

«دور» و فروشی دور و دراز

اما آلبوم «دور» اثری از ماکان اشگواری و امیر صارمی هم همچنان به فروش بالای خود ادامه می‌دهد و در هفته گذشته هم این آلبوم توانست رتبه پنجم این فهرست را به خود اختصاص دهد. این آلبوم موسیقی هم تاکنون یکی از باثبات‌ترین فروش‌ها را به خودش اختصاص داده است و در جدول پرفروش‌ها ماندگاری زیادی داشته است.

سبک موسیقی در این آلبوم را جایی بین موسیقی جز و پاپ دانست. حدودا همه آهنگ‌ها با صدای خواننده و یک گیتار کلاسیک اجرا شده‌اند. البته ریتم‌ها و هارمونی آثار بعضی جاها به سمت موسیقی جاز تمایل پیدا می‌کند، اما در کل سبک غالب کار پاپ است.

فضای آلبوم مخاطب را به یاد آثار سهیل نفیسی و فراتر از آن ابراهیم منصفی می‌اندازد. فضایی بدون تزیینات اضافی، تنها صدای خواننده با همراهی گیتارش به گوش می‌رسد.

در این آلبوم ماکان اشگواری می‌خواند، امیر صارمی گیتار می‌نوازد، سردار سرمست نوازنده پیانو الکتریک است، سهیل پیغمبری کلارینت‌نواز و بردیا کیارس نوازنده ویولن آلتو و ویولن هستند. همچنین کریستف رضاعی تنظیم سازهای زهی را در این آلبوم به عهده داشته است.

 

دیباچه - دور

یک ماه و یک ماهی طولانی!

اما شاید طولانی‌ترین مدت‌زمان فروش آلبوم‌های موسیقی را آلبوم «ماه و ماهی» به خود اختصاص داده باشد و دیگر تقریبا نزدیک به یک سال می‎شود که این آلبوم منتشر شده است و در همه طول این یک سال «ماه و ماهی» یکی از پرفروش‌ترین‌ها بوده است و هفته گذشته هم در فهرست پرفروش‌ها جایگاه ششم را به خود اختصاص داد تا دیگر قطعه «ماه و ماهی» یک قطعه «مگا هیت» تبدیل شده باشد و از قطعه «هیت»(فراگیر) عبور کرده باشد.

بدون شک کنسرت آنلاین دو هفته پیش این خواننده در پرفروش شدن دوباره این آلبوم تاثیر زادی داشته است.

آلبوم «ماه و ماهی» دومین آلبوم رسمی حجت اشرف زاده است که توسط مرکز موسیقی حوزه هنری منتشر شده است. از این هنرمند که شاگرد حمیدرضا نوربخش، محمدرضا شجریان، محمدرضا لطفی، محسن نفر و پرویز مشکاتیان بوده، پیشتر آلبوم «شرح پریشانی» منتشر شده است.

«ماه و ماهی» 9 قطعه دارد که دو نسخه از قطعه «ماه و ماهی» و نسخه بی کلام آهنگ «عشق آمد» در بین آنها هستند. ترانه‌های این آلبوم را علیرضا بدیع سروده، آهنگ‌های آن ساخته امیر بیت، حجت اشرف زاده و آرش بیات هستند، تنظیم قطعات را آرش و امیر بیات انجام داده اند و مهرداد عالمی و میثم مروستی با ویولنسل و ویولا در آن به نوازندگی پرداخته‌اند.

«ماه و ماهی» را می‌توان آلبومی تلفیقی از موسیقی سنتی و کلاسیک دانست؛ آواز سنتی ایرانی حجت اشرف زاده در کنار سازبندی و هارمونی‌های کلاسیک، «ماه و ماهی» را به آلبومی تبدیل کرده که حتی برای کسانی که به موسیقی سنتی چندان علاقه‌ای ندارند، شنیدنی است. البته صدای دف در آهنگ «دلتنگ» و «ماه و ماهی 2» فضای موسیقی را ایرانی‌تر کرده است.

در آلبوم دوم این هنرمند نیشابوری، آهنگی به نام «کوچه باغ‌های نیشابور» است. کاور آلبوم هم با طرحی از ماهی و حوض کاشی طراحی شده است.

 

دیباچه - ماه و ماهی
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار