دیباچه: نوازنده درامز گروههای دارکوب، امید حاجیلی، سیروان خسروی و...گفت که وقتی شما 50 نوازنده درامز حرفهای دارید و 40 گروه موسیقی، طبیعتا معیارها تغییر میکند و همه دنبال اسم میگردند و این موردی است که خیلی از آن ناراحت هستم.
آرش پژند مقدم، نوازنده درامز در گفتوگو با خبرنگار موسیقی
دیباچه درباره نوازندگی درامز در ایران خاطرنشان کرد: بحث رسیدن به صدای خود و تشخص هر نوازنده در نواختن درامز یک بحث مفصل است اما برگزاری ورکشاپها و دعوت از اساتید بینالمللی درامز که یکی دو سال است که به طور جدی دنبال میشود به طور جدی به این ماجرا کمک کرده است.
مقدم در ادامه اضافه کرد: امیدوارم نوازندگانی از همه کشورها به ایران بیایند. خوشحال هستم که عرصه موسیقی ایران مخصوصا در زمینه درامینگ بسیار پیشرفت کرده است. تعداد درامرها زمانی در ایران بسیار کم بود اما اکنون بسیاری در حال فعالیت در زمینه درامز هستند و شما تصور کنید نوازندگی این ساز تا چهار یا پنج سال آینده چه پیشرفتی خواهد داشت.
نوازنده درامز خوانندگانی همچون امید حاجیلی، سیروان خسروی و علی لهراسبی گفت: ما چنین پیشرفتی که امروز در زمینه درامز داریم، در سالهای گذشته نداشته
ایم. یعنی از سال 1376 تا یکی دو سال پیش اینقدر پیشرفت نداشتهایم که در یکی دو سال اخیر درامز پیشرفت کرده است.
وی درباره درامرهای ایرانی تصریح کرد: این امکانات است که ماهیت بازار موسیقی را تعیین میکند و وقتی نهایتا 40 گروه موسیقی دارید و این 40 گروه موسیقی که میخواهند حرفهای صدا بدهند مجبور میشوند از 10 نوازنده درام استفاده کنند. این یک مسیر است و وقتی شما 50 درامر حرفهای دارید و 40 گروه موسیقی طبیعتا معیارها تغییر میکند و همه دنبال اسم میگردند و این موردی بود که خیلی از آن ناراحت هستم. افرادی سراغ ما میآیند که اصلا نمیدانند ما چگونه ساز میزنیم و فقط دنبال اسم من آمده است و اصلا نمیداند من با چه فرمی ساز میزنم. نوازندگان شخصیت ساز زدنشان با یکدیگر خیلی فرق میکند.
پژند مقدم افزود: باید اوضاع ما به جایی برسد که آقای فلانی را به خاطر کاراکتر نوازندگیاش بخواهند و آنوقت است که میفهمیم نوازندگی روی غلتک افتاده است و رشد بیشتری را شاهد خواهیم بود. خطری هم این وسط هست. تنها عرصهای که برای کسب درآمد برای نوازندگان درامز هست، موسیقی پاپ است و معمولا نوازندگان درامز معمولا از این نوع موسیقی خوششان نمیآید. متاسفانه این روزها فقط به موسیقی پاپ میدان میدهند و این باعث میشود نوازندگان سرخورده شوند.
نوازنده درامز گروه «دارکوب» تاکید کرد: بهتر است فضای موسیقی کمی بازتر شود و سایر ژانرها هم بتوانند کنسرت بدهند تا اینگونه سرخوردگیها به وجود نیاید. انگار ما در سینما بگوییم که فقط ژانر کمدی یا درام خانوادگی حق اکران دارند و دیگر ژانر ها مثل ژانر وحشت و جادهای و... حق ندارند؟ این خیلی بد است. موسیقی هم همین است. اکنون فقط پاپ و سنتی میتوانند کنسرت داشته باشند و کمتر گروه راک میتواند کنسرت برگزار کند و این خوب نیست. باید جریاناتی به وجود بیاید که از موسیقی غیر پاپ حمایت بکند.
او در پایان گفت: بهتر است همه نوازندگان نیاز نداشته باشند که در عرصه موسیقی پاپ حضور داشته باشند و به نظرم این موضوع تنها با فراهم کردن بسترهای قانونی این کار میسر است و باید سالنها و مکانهای خاصی باشد که برای این موضوع در نظر بگیرند.