جمعه ۱۵ مهر ۱۴۰۱  |  Friday, 07 October 2022

دیباچه

کد خبر: ۱۶۹۷۷
تاریخ انتشار : ۰۴ : ۱۱ - ۲۳ تير ۱۳۹۵
دیباچه: ابوالفضل کاهانی ضمن اعلام این خبر که نمایش «مایبر» در سالنی دیگر اجرا می‌شود، از تبلیغ نمایش‌های تئاتر در بیلیورد‌ها و بنرهای شهری انتقاد کرد.

دیباچه- نمایش مایبر (3)

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباجه؛ ابوالفضل کاهانی؛ نویسنده و کاگردان تئاتر ضمن اعلام این خبر که نمایش «مایبر» تا جمعه؛ 25 تیرماه روی صحنه می‌ماند، از اجرا درباره نمایش خبر داد و گفت: در حال رایزنی و گمانه‌زنی هستیم تا نمایش «مایبر» را در سالنی خصوصی دوباره اجرا کنیم. البته این اتفاق در تابستان امسال رخ نمی‌دهد. در زمانی دیگر، این نمایش را اجرا می‌کنم چون بسیاری از دوستان، این تئاتر را ندیده‌اند و باید به تماشای آن بنشینند.

کاهانی درمورد نام این نمایش گفت: «مایبر» مفهوم خاصی ندارد و این اسم در جریان نمایش معنا پیدا می‌کند. می‌توان این اسم را مخفف «ماهی‌بر» که به معنای قمه است نیز در نظر گرفت. تمایل دارم تماشاگر به سالن بیاید و در آنجا به تعریفی از این نام برسد.

نویسنده و کارگردان نمایش «پذیرایی» درباره نمایش «مایبر» گفت: این نمایش، بازسازی یک صحنه جرم است که دائم تکرار می‌شود. بازسازی صحنه جرم، به ورطه تکرار می‌رسد و با توجه به دو المانی که در این تئاتر وجود دارد؛ تکرار و بازسازی، این اثر پیش می‌رود. شکل‌گیری نمایش نیز اساسا با همین واژه بازسازی بوده است.

دیباچه- تالار مولوی

این هنرمند عرصه تئاتر درمورد تالار مولوی و شرایط اجرای تئاتر در این سالن، گفت: بسیار خوشحالم که این سالن مهم به تئاتر تهران بازگشت. سالن بسیار خوبی است و احساس می‌کنم با مدیریتی که دارد، دوباره ه جایگاه اصلی خود بازمی‌گردد.

وی در ادامه افزود: قبلا مولوی جایگاه، تعریف و مخاطب خود را داشت که کمی با آن، فاصله گرفته است و مخاطبان تا حدودی این تالار را فراموش کرده‌اند. البته با وجود اینکه «مایبر» در ماه بارک رمضان روی صحنه بوده است، از میزان استقبال مخاطبان راضی بوده‌ام.

دیباچه- نمایش مایبر (2)

نویسنده و کارگردان «جشن بی‌خودی» ضمن این که تبلیغات بیش از حد در حوزه تئاتر را نامناسب دانست، گفت: روش‌هایی مانند بنرهای شهری و ... دردی را از تئاتر دوا نمی‌کند و اصلا برای تئاتر مناسب نیست. تئاتر باید همچون گذشته، از خودش وام بگیرد. در حال حاضر تئاتر خحودش را فراموش کرده است و از چیزهایی وام می‌‎گیرد که اصلا به تئاتر مرتبط نیست.

وی در ادامه افزود: باید هر مدیومی را با ساختار همان سنجید و شرایط آن را دانست. برخی از دوستانی که فیلم کوتاه می‌سازند، از نبود امکانات برای نمایش آن دلگیر هستند در حالی‌که اساسا فیلم کوتاه برای نمایش عمککوی نیست. چرا مردم باید فیلم کوتاه ببینند؟ فیلم کوتاه، معرفی فیلمساز است. انواع تئاتر نیز در حوزه تبلیغات متفاوت هستند؛ مثلا تئاتر آزاد باید تبلیغعات گسترده داشته باشد چون این نوع تئاتر تماشاگر مخصوص خود را دارد. اما درتئاتر حرفه‌ای بنر و بیلبورد، جایی ندارد. این آثار باید به درستی مورد نقد قرار گیرند. مثلا وقتی حمید پورآذری تئاتر اجرا می‌کند، شما بیلبوردی نمی‌بینید. اگر تئاتر پورآذری بیلبورد داشته باشد، دیگر کار پورآذری نیست.

دیباچه- ابوالفضل کاهانی (1)
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با سردار سرتیپ "بهمن کارگر" رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس

بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس از تولید آثار در این عرصه حمایت همه جانبه خواهد کرد/ "موقعیت مهدی" اثری با روایت صحیح بود

۱۰:۰۵  -  ۲۸ شهريور ۱۴۰۱
در گفت و گو دیباچه با "سید محمدرضا خوشرو "مدیر شبکه نسیم مطرح شد

شبکه نسیم بزودی پربار می‌شود / «خندوانه» تا پایان سال ۱۴۰۱ به روی آنتن نمی‌رود / « دورهمی و کتاب باز » هرگز تعطیل نمی شوند

۱۶:۳۶  -  ۰۶ مهر ۱۴۰۱
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیباچه:

اخلاق حرفه‌ای در سینما از اهمیت زیادی برخوردار است/ سیمرغ‌ها در جشنواره‌ها باید معنای واقعی پیدا کند

۱۶:۲۸  -  ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
گزارش تصویری دیباچه

شاهکار بچه‌های معلول و ناشنوا در تئاتر شهرزاد

۱۱:۲۶  -  ۲۱ شهريور ۱۴۰۱
گفتگو دیباچه با داریوش مؤدبیان

تئاتر تلویزیونی حیثیت تولید تلویزیونی است / من همیشه خود را یک پژوهشگر می‌دانم

۱۷:۰۷  -  ۲۰ شهريور ۱۴۰۱