پنجشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۰  |  Thursday, 21 October 2021

دیباچه

کد خبر: ۱۶۴۴۳
تاریخ انتشار : ۴۶ : ۱۵ - ۲۱ تير ۱۳۹۵
دیباچه: ایوان الیف در نشست خبری کنسرت ارمیا گفت که نوازندگان ایرانی جوانان بسیار با استعدادی هستند و زمینه رشد زیادی دارند و باید خیلی بیشتر تمرین کنند.



به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه، صبح روز دوشنبه 21 تیرماه نشست خبری اجرای ارکستر ارمیا با همراهی ارکستر سمفونیک تهران با مدیریت هنری محمد سعید شریفیان و رهبری مهمان ایوان الیف برگزار شد.

محمد سعید شریفیان، آهنگساز این کنسرت در پاسخ به پرسش خبرنگار ما درباره رنگ‌آمیزی سازها و همچنین مشکل هارمونی موسیقی ایرانی از قرار گرفتن کنار ارکستر سمفونیک خاطرنشان کرد: به عنوان آهنگساز باید انگیزه‌ای برای کار کردن داشته باشم و در من این انگیزه با وجود داشتن یک چالش به وجود می‌آید. نکته درستی است اینکه مشکل بزرگی و چالشی میان سازهای محلی و سازهای کلاسیک وجود دارد و بافتشان فرق می‌کند. اینکه گفته می‌شود با ربع پرده نمی‌شود هارمونی ساخت مشکل حادی نیست و در برنامه‌های قبلی‌ام این کار را کرده‌ام و حتی پرده را به پنج قسمت هم تقسیم کرده‌ام و ترکیب ربع پرده با سیستم‌های هارمونی موضوع چندان بغرنج و دشواری هم نیست که تصور می‌شود.

وی در ادامه افزود: آنچه که  به مراتب دشوارتر از ترکیب ربع پرده با هارمونی کلاسیک است و برای من چالش به وجود آورد تمبر صوتی اصوات است. یک بخش مهم در شخصیت سازهای محلی تمبرشان است و همانطور که می‌دانید سازهای محلی از نظر نت نابسامانی زیاد دارند و چالش اینجاست که چگونه می‌شود به بافتی صوتی رسید که برای گوش ما غریبه نباشند؟ ما علاوه بر سازهای ارکستر سمفونیک، در این برنامه سازهایی همچون دودوکف کمانچه، باغلاما و تار در کار گنجانده‌ایم.

شریفیان افزود: در پیدا کردن نوازندگان این سازها مشکلات زیادی داشتیم چون نوازندگان محلی معمولا بر اساس نت موسیقی را آموزش نمی‌بینند .

ایوان الیف، رهبر بلغارستانی مهمان ارکستر سمفونیک تهران که قرار است این برنامه را رهبری کند نیز در این نشست خبری درباره سازهای محلی ایرانی، ترکی و ارمنی خاطرنشان کرد: من زمانی که در آکادمی موسیقی بلغارستان تحصیل می‌کردم، سازهایی آنجا بود که شباهت‌های زیادی با سازهای محلی این منطقه داشت بنا بر این نخستین بار که پارتیتورها را دیدم بسیار متعجب شدم و برایم جالب بود که چگونه این سازهای محلی و ملودی‌های محلی وحدت سمفونیک پیدا کرده‌اند. به نظرم این نوآوریذ بزرگی بوده و شریفیان کار سترگی انجام داده است.

این رهبر ارکستر بلغارستانی تاکید کرد: من فقط به عنوان مجری این کار می‌توانم سخن بگویم اما باید تاکید کنم اجرای اثری که خوب نوشته شده باشد ساده است و بالعکسش هم مصداق دارد. این کار چون خوب نوشته شده است طبیعتا اجرای سختی هم ندارم. کل کار در 4 موومان است و یک پوئم سمفونیک است چون حول محور دریاچه ارومیه و نزدیکی اقوام ساکن در اطاف آن است است و وحدت مضمونی دارد. به نظرم این کار از آهنگسازی بسیار مدرنی برخوردار است.

وی در ادامه درباره نوازندگان ایرانی ارکستر هم گفت: نوازندگان ایرانی جوانان بسیار با استعدادی هستند و زمینه رشد زیادی دارند و باید خیلی بیشتر از اینها تمرین کنند.

حجت‌الاسلام والمسلمین کریمی؛ مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان آذربایجان غربی نیز در این نشست گفت: آذربایجان غربی از نظر تنوع قومی و جمعیتی استان بسیار خاصی است و اقوام مختلفی از قبیل کرد، ترک، ارمنی و فارس در این استان در کنار یکدیگر زندگی می‌کنند و از طرف دیگر هم تنها استانی است که با چهار کشور ترکیه، آذربایجان، ارمنستان و عراق هم‌مرز است. موسیقی‌های این اقوام هم ذخیره بسیار غنی و بزرگی دارد که هرکدام برای خودشان تاریخ و پیشینه‌ای دارند و من تشکر می‌کنم از شریفیان که اینها را کنار هم جمع می‌کند.

کنسرت «ارمیا» با مشارکت بنیاد رودکی و اداره کل ارشاد آذربایجان غربی 26 تیرماه ساعت 21:30 در تالار وحدت برگزار می‌شود.287A4791
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دیباچه گزارش می‌دهد

روایتی از تولد دوباره یک فرهنگ/کشتی قصه به راه افتاد!

۱۳:۰۰  -  ۲۴ مهر ۱۴۰۰
گفتگو «دیباچه» با معین راهبر خواننده، آهنگساز و تنظیم کننده موسیقی

احساس میکنم خیلی وقت‌ها ما غرب زده میشویم | کل دنیا، موسیقی نواحی مختلف این مرزو بوم را دوست دارند

۱۷:۲۰  -  ۲۱ مهر ۱۴۰۰
پربازدیدها
آخرین اخبار
پرطرفدار ترین ها