پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۶۳۷۶
تاریخ انتشار : ۴۵ : ۱۲ - ۲۱ تير ۱۳۹۵
دیباچه: عرضه جهانی فیلم مستند «زمناکو» جدیدترین ساخته مهدی قربانپور توسط شرکت نوری پیکچرز آغاز شد.

به گزارش دیباچه به نقل از برنا، مهدی قربانپور، کارگردان فیلم «زمناکو» درباره آغاز پخش جهانی این مستند توسط شرکت بین المللی «نوری پیکچرز» گفت: بعد از صحبت هایی که تهیه کننده با کتایون شهابی، مدیر شرکت فرانسوی «نوری پیکچرز» داشت و البته بعد از دیدن فیلم توسط وی، این شرکت پخش بین المللی «زمناکو» را به عهده گرفت و در حال حاضر فیلم در مرحله عرضه برای جشنواره‌های الف دنیاست. البته شخصا هنوز هیچ چشم اندازی از حضور فیلمم در بخش بین المللی ندارم چون تازه کارش را آغاز کرده است، اما خوشحالم که این فیلم توسط کتایون شهابی که تسلط زیادی در حوزه مستند دارد و یک تهیه کننده موثر در این حوزه است انجام می شود و با ارزیابی وی، این فیلم انتخاب شده است.

وی با بیان اینکه امسال در جشنواره جهانی فیلم فجر اتفاق های خوبی برای دیده شدن فیلم‌های مستند رخ داد، بیان کرد: فیلم خود من در این جشنواره توسط سی منتقد و مدیر کمپانی دیده شد. اگر شرایطی فراهم شود که بازارهای بین المللی در ایران در سطح الف برگزار شود مطمئنا سینمای مستند ما جایگاه بهتری پیدا می کند و به دیده شدن این فیلم ها در سطح جهانی کمک می کند.

دیباچه-زمناکو


قربانپور با انتقاد از اینکه در این سال‌ها اتفاقات نامطلوبی در عرضه آثار مستند رخ داده است، توضیح داد: متاسفانه در این سال ها پخش آثار مستند بعضا توسط کسانی انجام شده که شرکت های غیر معتبری در این عرصه هستند و به این حوزه آسیب رسانده اند. نیاز به پخش تخصصی در حوزه مستند به شدت احساس می شود. شما فکر کنید یکباره در یک جشنواره بین المللی ۲۶۰ اثر مستند از ایران ارائه می شود و این اتفاق از اعتبار سینمای مستند ما می کاهد.

وی با اشاره به اینکه مستندسازان به صورت خودجوش برای عرضه جهانی آثارشان اقدام می کنند، گفت: در این میان هم باید سیاستگذاری مشخصی توسط سازمان سینمایی انجام شود و هم بخش خصوصی پر رنگ تر ظاهر شود. همچنین باید برای این شرکت های غیر معتبر هم فکری اساسی شود.

مستند سینمایی «زمناکو» که تاکنون جوایزی چون تندیس بهترین فیلم و بهترین پژوهش هفدهمین جشن خانه سینما و جایزه بزرگ بین الادیان سی و چهارمین جشنواره جهانی فیلم فجر را دریافت کرده، از بهمن سال گذشته در گروه سینمایی «هنر و تجربه» اکران شده و مورد استقبال مخاطبان قرار گرفته است.

«زمناکو» درباره جوانی است که هنگام بمباران شیمیایی حلبچه توسط حکومت صدام در ۱۶ مارچ ۱۹۸۸ (۲۵ اسفند ۱۳۶۶) از سرزمین مادری اش جدا شده و سال هایی از زندگی خود را در ایران سپری می کند و به دنبال هویت از دست رفته خود است.

زمناکو به تهیه کنندگی محمد شکیبانیا و با مشارکت مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی به تولید رسیده و اکنون توسط شرکت نوری پیکچرز عرضه جهانی خواهد شد.

کتایون شهابی که امسال به عنوان یکی از داوران بخش رقابتی شصت و نهمین جشنواره فیلم کن در سال ۲۰۱۶ حضور داشت مدیریت نوری پیکچرز را عهده دار است. وی پیش از این فیلم های مستند «کارت قرمز»، «از ایران یک جدایی»، «شهر من پیتزا»، «ملف گند»، «کمی بالاتر» و «ناخوانده در تهران» را در جشنواره ها و مجامع فرهنگی بین المللی عرضه کرده است.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲