چهارشنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۱  |  Wednesday, 28 September 2022

دیباچه

کد خبر: ۱۵۲۲۷
تاریخ انتشار : ۴۷ : ۱۴ - ۱۵ تير ۱۳۹۵
دیباچه: محمد میرعلی‌اکبری اعلام کرد که برای اجرای «سفر به نهایت دور» در چهارسو در شیوه اجرایی نمایش تغییراتی را متحمل شده است اما برایش اجرای نمایش در مجموعه تئاتر شهر اهمیت داشته است

دیباچه_ میرعلی‌اکبری (1)

به گزارش خبرنگار دیباچه؛ محمد میرعلی‌اکبری؛ نویسنده و کارگردان تئاتر که از 22 تیرماه با نمایش «سفر به نهایت دور» در تالار چهارسو حضور خواهد داشت، این اثر در در سی‌وچهارمین جشنواره تئاتر فجر حضور داشت و علاوه بر دریافت جایزه بهترین طراحی لباس، کاندید دریافت دو جایزه دیگر نیز شد. این نمایش قرار است با تغییراتی اجرای عمومی خود را آغاز کند. میرعلی‌اکبری درباره این تغییرات، گفت: سه بازیگر که در اجرای جشنواره‌ای حضور داشتند، به دلیل مشغله‌های کاری نتوانستند گروه اجرایی نمایش را همراهی کنند. همچنین موسیقی این نمایش با گیتار الکتریک نواخته می‌شد و حامد حسینی آن را می‌نواخت اما او نیز درگیر کاری شد و در اجرای عمومی طراح صدا و موسیقی نمایش بر عهده سجاد کیانی است. گروه پشت صحنه نمایش نیز تغییر کرده‌اند.

وی در ادامه افزود: البته فضا و تم موسیقی نمایش تغییر چندانی نخواهد داشت و در همان فضای گیتار الکتریک است. به موسیقی این اثر طراحی صدا  را افزوده‌ایم؛ تغییرات اساسی و طراحی صدا در پرده‌های سوم و چهارم که صحنه‌های جنگ است اضافه شده است. از آنجا که پروداکشن نداشتیم و در جشنواره از نیمه دوم کار راضی نبودم، تغییراتی را اعمال کردیم تا در شرایط بدون پروداکشن، صحنه را به‌درستی به مخاطب ارائه دهیم. درواقع برای ما آزمایشی بود تا برخی از آسیب‌های کار را دریابیم و در زمان اجرای عمومی، آنها را رفع کنیم.

دیباچه_ میرعلی‌اکبری (4)

میرعلی‌اکبری ضمن اعلام این خبر که نمایشنامه نیز دستخوش تغییر شده است، گفت: البته این تغییر ارتباطی با تغییر بازیگران ندارد. ما می‌خواستیم نمایش را کوتاه‌تر کنیم و چون در سالن چهارسو نمایش با مدت زمان اجرای بیش از 85 یا 90 دقیقه کشش ندارد و تمایل داشتم ریتم متن تندتر باشد، این تغییرات را اعمال کردیم.

این نویسنده و کارگردان مطرح عرصه تئاتر درمورد تاثیر تغییر سالن بر صحنه «سفر به نهایت دور» گفت: صحنه طبیعتا تغییر کرده است و طراحی صحنه بیشتر به سمت مینیمالیسم رفته است و بیشتر نمایش بر پایه نوپردازی پیش می‌رود.

دیباچه_ میرعلی‌اکبری (5)

نویسنده و کارگردان نمایش «آگاممنونیزم» ضمن اعلام این مطلب که چهارسو را بیشتر از سالن استاد سمندریان می‌پسندد، گفت: چهارسو ریشه و قدمتی دارد که برای من بسیار مهم بود. برای اجرای نمایش در چهارسو در شیوه اجرایی نمایش تغییراتی را متحمل شدیم اما برای من بسیار مهم بود که نمایش در چهارسو اجرا شود. آخرین اجرای نمایش من در مجموعه تئاتر شهر به سال 79 پیش بازمی‌گشت و تمایل داشتم دوباره در تئاتر شهر، نمایش اجرا کنم.

وی در ادامه افزود: سالن سمندریان، سالن خوبی است اما بیش از اندازه برای کار ما بزرگ بود. اگر در شیوه اجرایی، نمایش کمی جمع و جورتر شود، بهتر است و به نفع کار تمام می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
در گفت و گو دیباچه با "سید محمدرضا خوشرو "مدیر شبکه نسیم مطرح شد

شبکه نسیم بزودی پربار می‌شود / «خندوانه» تا پایان سال ۱۴۰۱ به روی آنتن نمی‌رود / « دورهمی و کتاب باز » هرگز تعطیل نمی شوند

۱۶:۳۶  -  ۰۶ مهر ۱۴۰۱
نائب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی در گفتگو با دیباچه:

اخلاق حرفه‌ای در سینما از اهمیت زیادی برخوردار است/ سیمرغ‌ها در جشنواره‌ها باید معنای واقعی پیدا کند

۱۶:۲۸  -  ۲۳ شهريور ۱۴۰۱
گزارش تصویری دیباچه

شاهکار بچه‌های معلول و ناشنوا در تئاتر شهرزاد

۱۱:۲۶  -  ۲۱ شهريور ۱۴۰۱
گفتگو دیباچه با داریوش مؤدبیان

تئاتر تلویزیونی حیثیت تولید تلویزیونی است / من همیشه خود را یک پژوهشگر می‌دانم

۱۷:۰۷  -  ۲۰ شهريور ۱۴۰۱
«دیباچه» در گزارشی بررسی کرد؛

چرا « یاغی » را اثری فاخر و باورپذیر برای معرفی کُشتی نمی‌دانیم؟

۱۷:۲۵  -  ۲۳ شهريور ۱۴۰۱