پنجشنبه ۱۳ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Thursday, 02 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۳۹۰۱
تاریخ انتشار : ۴۱ : ۱۷ - ۰۸ تير ۱۳۹۵
دیباچه:پدرام علیزاده با رد برخی شایعات درباره مضمون «خشکسالی و دروغ» که حتی منجر به عدم پذیرش فیلم در جشنواره فجر گذشته شد گفت:فیلم من، هیچ ارتباطی به خیانت‌ زن و شوهر به یکدیگر ندارد و دغدغه‌اش تبعات پس از جدایی عاطفی و در نهایت، طلاق است. «خشک‌سالی و دروغ» به مشکلات زناشویی می‌پردازد؛ مشکلاتی که در ابتدا کوچک به نظر می‌رسند و بزرگ‌ و بزرگ‌تر می‌شوند و در نهایت فاجعه‌ای به بار می‌آورند.



پدرام علیزاده؛ کارگردان فیلم «خشک‌سالی و دروغ» در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرنگار سینمایی دیباچه از علاقه‌اش به سینمای قصه‌گو و دغدغه جذب مخاطب گفت و ابراز امیدواری کرد که علاقه‌مندان به سینما از فیلمش که بدون هیچ‌گونه هزینه و کمک دولتی و حتی غیردولتی ساخته شده است، استقبال کنند.

صحبت‌های علیزاده که دومین تجربه کارگردانی خود در سینما را پشت سر گذاشته است را در ادامه می‌خوانید...

 

لج و لج‌بازی‌ای در کنار نبود!

«فیلم «خشک‌سالی و دروغ» از جشنواره فیلم فجر کنار گذاشته شد چرا که شورای نظارت آن را تایید نکرد و به شورای داوری هم اعلام کردند که این فیلم مورد تاییدشان نیست؛ همین! ماجرای لج و لج‌بازی در میان نبوده و نیست. تنها نکته‌ای که در این میان مرا آزار می‌دهد، مسئله برچسبی‌ست که فیلمم خورده است: خیانت!»

خیانت؟!

«چطور کسانی که فیلم را ندیده‌اند، به این راحتی می‌توانند در مورد «خشک‌سالی و دروغ» اظهار نظر کنند و با جملاتی از این دست، فیلم را قضاوت کنند: «خشک‌سالی و دروغ» در مورد خیانت است!

فیلم من، هیچ ارتباطی به خیانت‌ زن و شوهر به یکدیگر ندارد و دغدغه‌اش تبعات پس از جدایی عاطفی و در نهایت، طلاق است. «خشک‌سالی و دروغ» به مشکلات زناشویی می‌پردازد؛ مشکلاتی که در ابتدا کوچک به نظر می‌رسند و بزرگ‌ و بزرگ‌تر می‌شوند و در نهایت فاجعه‌ای به بار می‌آورند.»

photo_2016-06-28_17-11-44

نمایشنامه «خشک‌سالی و دروغِ» محمد یعقوبی

«نمایش‌نامه‌ای که محمد یعقوبی نوشته است و اجرا هم شده است، متن بسیار قدرتمندی‌ست و از جذابیت بسیار بالایی برخوردار است. از زمانی که تصمیم گرفتم از این متن اقتباسی داشته باشم، با محمد یعقوبی همکاری کردم. وظیفه نوشتن فیلم‌نامه بر عهده ایشان بود، اما از همان روز اول با یکدیگر مشورت داشتیم و جلسات زیادی را برای نزدیک شدن به نتیجه نهایی برگزار کردیم. معمولا چند بار در طول هفته با محمد یعقوبی جلسه می‌گذاشتیم و تعامل خوبی بین‌مان وجود داشت. جالب است که بدانید تا روز پیش از شروع فیلم‌برداری، ما روی متن کار می‌کردیم تا به نتیجه مورد نظرمان برسیم. اقتباس از نمایش‌نامه «خشک‌سالی و دروغ» به نحوه‌ای انجام شد که شروع و پایا‌ن‌بندی متفاوت شده است و در جزییات نیز تفاوت‌های زیادی وجود دارد اما کلیت ماجرا یکی‌ست و فیلم‌نامه و نمایش‌نامه کلیتی مشابه دارند.»

باران کوثری جزئی از «خشک‌سالی و دروغ» است

«باران کوثری قرار بود در این فیلم حضور داشته باشد اما به دلیل قراردادهایی که برای حضور پروژه‌های دیگری داشت، نتوانست در «خشک‌سالی و دروغ» حاضر شود. او همزمان‌ درگیر سریال «دندون طلا»ی داوود میرباقری بود (سریالی که برای شبکه خانگی ساخته شد) و فیلم سینمایی «لانتوریِ» رضا درمیشیان بود.

باران کوثری در نمایش «خشک‌سالی و دروغ» حضور داشت و به نوعی با این پروژه عجین بود، اما واقعا شرایط برای همکاری با ایشان فراهم نشد.

از طرفی این اتفاق باعث شد تا پگاه آهنگرانی وارد پروژه شود و من بسیار خوشحالم که توانستم در فیلمم از پگاه آهنگرانی بهره ببرم. آهنگرانی در «خشک‌سالی و دروغ» بسیار موفق ظاهر شد و از پس نقشش به خوبی برآمد.

 photo_2016-06-28_17-11-19

پگاه آهنگرانی ممنوع‌التصویر نیست

پگاه آهنگرانی در ماه‌های اخیر فیلم‌هایی را روی پرده سینما داشته که این‌ها ثابت می‌کند که ایشان ممنوع‌التصویر نیست. البته در تلویزیون ظاهرا مشکلاتی وجود دارد و یادم است زمانی که تیزرهای فیلم «جامه‌دران» از رسانه ملی پخش می‌شد، نام پگاه آهنگرانی و تصویرش نشان داده نمی‌شد. این را هم بگویم که صدا و سیما قوانین خاص خودش را دارد و برخی مواقع پیش می‌آید که بازیگرهایی که در سینما فعالیت دارند در رسانه ملی ممنوع‌التصویر می‌شوند که واقعا مشخص نیست دلیل این تصمیم‌ها چه بوده است.

 

با سینمای ضد قصه مخالفم

«هیچ‌گاه در ذهنم گنجیده نمی‌شود که فیلمی ساخته شود و مردم آن را نپسندند؛ یعنی خودم این موضوع را اصلا دوست ندارم و به ساخت فیلم‌های محفلی هیچ علاقه‌ای ندارم. اول از همه‌چیز فیلم باید قصه داشته باشد و با سینمای ضد قصه مخالفم! حتی فیلم اول من هم، فیلمی قصه‌گو بود که البته به دلایلی از جمله بی‌تجربه‌گی و اولین تجربه ساخت فیلم سینمایی به موفقیت زیادی در گیشه نرسید.

سعی کرده‌ام فیلم‌هایی بسازم که وجه هنری داشته باشد و منتقدین از آن استقبال کنند، اما مخاطب عام برای من جایگاه ویژه‌ای دارند و دوست دارم فیلمی بسازم که مخاطب از آن استقبال کند و با فیلم همراه شود؛ درضمن پایان‌بندی هم داشته باشد.

در فیلم «خشک‌سالی و دروغ» از دو طیف بازیگرهای تیاتر و سینما استفاده کرده‌ام: محمدرضا گلزار و پگاه آهنگرانی از بازیگرهای خوب سینما و علی سرابی و آیدا کیخایی از بازیگرهای تیاتری هستند که در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند.

photo_2016-06-28_17-11-48

«خشک‌سالی و دروغ» بدون ذره‌ای پول دولتی و غیردولتی!

امیدوارم مردم از فیلم «خشک‌سالی و دروغ» استقبال کنند، چرا که این فیلم با هزینه‌های شخصی ساخته شده و ذره‌ای هزینه و کمک مادی از طرف نهادهای دولتی در ساخت این فیلم دخیل نبوده است. جالب است که بدانید بخش خصوصی هم در ساخت این فیلم نقشی نداشت و من بدون سرمایه‌گذار و با هزینه‌های شخصی این فیلم را ساختم!
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار