جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۳۶۸۵
تاریخ انتشار : ۱۹ : ۱۰ - ۰۸ تير ۱۳۹۵
آسیب شناسی وضعیت این روزهای تلویزیون در گفت‌وگو با یک استاد دانشگاه
دیباچه : استاد دانشگاه و کارشناس مدیریت رسانه گفت:موضوعی که باعث افت‌ کیفیت برنامه‌های تلویزیونی شده، همکاری همیشگی تهیه کنندگان با یک تیم ثابت است و این مانع از حضور افراد جدید و متخصص در برنامه سازی‌ها و یک دست شدن آن‌ها درتولیدات  مناسبتی در تلویزیون شده است، تلویزیون به شدت به نیروی تازه نفس و خلاق احتیاج دارد تا طبق خواسته و نیاز مخاطبان دست به تولید بزنند.



دیباچه-صدا-و-سیما

به گزارش خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه؛آغاز تولیدات مناسبتی از سال 80 کلید خورد و کارگردانان بسیاری در این مسابقه دست به تولیداتی با حال و هوای رمضانی می زدند تا بتوانند نگاه مخاطب را به خود جلب کنند در این مسیر هم آثار بسیار شاخصی چون "گمگشته"، "او یک فرشته بود"،"صاحبدلان" ،"اغما "،"خانه به دوش"  تولید شد . اثرگذاری خوبی روی مردم داشت اما این روند سال به سال با افت شدیدی روبه رو شد تا جایی که دیگر سریال ها با حال و هوای ماه مبارک رمضان همخوانی نداشت و تنها در جهت پر کردن آنتن ساخته شده بود و دیگر خاطات خوش قدیم را برایمان زنده نمی کرد بر همین اساس گفتگویی با مرضیه ببران کارشناس رسانه داشتیم و درخصوص افت این تولیدات داشتیم که در ادامه شاهد آن خواهید بود.

صدیقه ببران استاد دانشگاه و کارشناس مدیریت رسانه درخصوص رویکرد تلویزیون در تولیدات برنامه های مناسبتی به خبرنگار رادیو و تلویزیون دیباچه گفت :تلویزیون در سال های گذشته در تولید آثار مناسبتی به قدری موفق بود که  مردم را در پای سفره های افطار به خود جذب می کرد و با فیلم و سریال هایی رمضانی درس های خوبی به مخاطبان می داد، سریال هایی که در آن شاهد حال و هوایی رمضانی بودیم و مخاطبان به خوبی با آن همزاد پنداری می کردند.

وی ادامه داد:متاسفانه چند سالیه تولیدات رمضانی با افت شدیدی روبه رو شده و علاوه بر اینکه رنگ و بوی رمضانی ندارد بلکه به موضوعاتی می پردازند که هیچگونه همخوانی با ماهیت رمضان ندارد و تنها برای پر کردن آنتن تولید می شود .

ببران درمورد تاثیر گذاری این ماه بر روی مردم اظهار داشت: ماه های مناسبتی چون ماه مبارک رمضان و ماه محرم از ویژگی های بسیاری برخوردار است و مردم در این ایام بیشتر به تزکیه نفس می پردازند، صدا و سیما هم در این ایام باید با بهره گیری مناسب از تولید کنندگان به ساخت برنامه ها و سریال هایی باکیفیت و تاثیرگذار بپردازد، رسانه ملی بیشترین ارتباط را با مردم دارد که اگر از آن غافل شویم به راحتی مخاطبان خود را از دست داده و چراغ ماهواره ها را در خانه مردم کشورمان روشن خواهیم کرد که این روشنایی اثرات غیر قابل جبرانی را به همراه خواهد داشت.

ببران در ادامه به علت های این افت اشاره کرد و گفت:عدم بهرمندی از نیروهای متخصص باعث شده تا تفکرات جدید وارد این عرصه نشود و تولیدات با همان منوال گذشته ساخته شود با وجود اینکه حضور کادر جوان و کارشناسان مذهبی و جامعه شناسان می تواند کمک شایانی در این مسیر به فیلمسازان و برنامه سازان کند و همچنین ورود به بحث زیباشناسی یکی از مهم ترین گام های موفقیت در جذب مخاطب است که این روش جذب  را به خوبی می شود در تولیدات ماهواره ای مشاهد کرد .

این کارشناس رسانه در ادامه درخصوص بحث زیباشناسی تولیدات تصریح کرد:مخاطب در ابتدا قبل از توجه  به محتوا و کیفیت یک اثر، به زیبایی تصویر توجه می کند و اگر در همان  گام اول جذب آن برنامه شد که فیلمساز و یا برنامه ساز توانسته موففق عمل کند در غیر این صورت فاتحه آن برنامه را باید خواند چون تا پایان بیننده خود را از دست داده و بیهوده تلاش می کند این خطاها تنها به دلیل نبود افراد فنی در حوزه کاری تولیدات و بی توجهی سازندگان به این موضوع است.

او افزود:موضوع دیگری که باعث این افت ها شده همکاری همیشگی تهیه کنندگان با یک تیم ثابت است و این مانع از حضور افراد جدید و متخصص در برنامه سازی ها و یک دست شدن آن ها درتولیدات  مناسبتی در تلویزیون شده است، تلویزیون به شدت به نیروی تازه نفس و خلاق احتیاج دارد تا طبق خواسته و نیاز مخاطبان دست به تولید بزنند.

وی بیان کرد:هزینه از ارکان اصلی تولیدات در رسانه است و باید به درستی در مسیری هدایت شود که برنامه های باکیفیتی ساخته شود و مانع از باز پخش برنامه های سال های گذشته شویم، قدری مدیرت در برنامه ریزی های رسانه  به درستی صورت نمی گیرد چون تقویم نشان دهنده زمان مناسبت ها است اما همیشه شاهد کمبود زمان در ساخت برنامه ها هستیم و این فشار ها باعث بی کیفیتی در تولیدات شده و مخاطب را دلزده می کند باوجود اینکه اگر برنامه ریزی ها با تفکر بهتری صورت بگیرد خروجی کار به شدت مورد توجه مخاطب قرارا می گیرد.

صدیقه ببران در مورد نحوه تولیدات تصریح کرد:در گام اول باید نیاز مخاطب را دریابند و مطابق با آن برنامه سازی کنند و به جای ساخت برنامه هایی مشابه برنامه ایی‌خارجی، خودمان خلاقیت به خرج دهیم و با نیروهای تازه نفس دست به تولید بزنیم.

در قدیم شاهد برنامه های کودک چون "زهره و زهرا" ، "علی کوچولو" که ویژه ایام ماه مبارک  بود و درس های آموزنده ای برای بچه ها داشت و این خود رمضان را در نگاه مخاطب لذت بخش می کرد و خاطره خوبی را برای مردم به جا می گذاشت اما این راندمان سال به سال افت کرد و با تعدد شبکه ها پخش برنامه های تکراری افزایش یافت ، امروزه خواسته و نیاز نسل جوان بسیار متفاوت شده و با وجود فضاهای مجازی باید رسانه خلاق تر عمل کند تا بتواند جلو تر از مخاطب برای جلب رضایتش گام بردارد.

ببران عنوان کرد: اگر کارمندان سازمان نگاه اداری به سازمان داشته باشند به هیچ عنوان نمی توانند تولیداتشان را ارتقا دهند و چون تنها به کارت زدن روزانه در سازمان بسنده می شود با وجود اینکه نیروهای کارآمد را باید وارد حوزه برنامه سازی کنند تا بتوانند موفق عمل کنند، ما اگر بتوانیم حتی یک ساعت هم با برنامه های خوبمون مردم را از ماهواره دور کنیم موفق شدیم و اگر در این مسیر کوتاهی کنیم و با بی توجهی عبور کنیم در آینده خودمان ضربه خواهیم خورد و ذهنیت مخاطبانمان را ماهواره ها هدایت خواهند کرد.

البته در حال حاضر برنامه هایی چون "ماه عسل" و "نوسفران" با رویکرد ماه مبارک رمضان تولید شده که توانسته به دل مردم بشیند و درس های خوبی داشته باشد که باید به سازندگان آن دست مریزاد گفت که به طور حتم این برنامه ها با برنامه ریزی هایی یکساله تهیه شده و توانسته موفق عمل کند .

وی خاطر نشان کرد:امیدوارم سازمان با مدیریت جدید بتواند برنامه های کوتاه،میان و بلند مدت خود را به خوبی سازماندهی کند و در آینده شاهد برنامه هایی با کیفیت در تلویزیون باشیم .
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار