چهارشنبه ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 24 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۳۶۱۲
تاریخ انتشار : ۱۹ : ۱۴ - ۰۷ تير ۱۳۹۵
دیباچه: علی‌محمد رادمنش وضعیت تئاتر خیابانی را فاجعه‌آمیز دانست و اعلام کرد که مسئولان به تئاتر خیابانی بها نمی‌دهند.

دیباچه- محمد‌علی رادمنش (3)

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ علی‌محمد رادمنش، نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر که با نمایش «پرندگی» در «محفل مهر و ماه»؛ برنامه نمایش‌های خیابانی ماه مبارک رمضان تجربه می‌کند؛ حضور دارد،  درباره این اثر گفت: نمایش به این ترتیب است که جوانی به جبهه می‌رود؛ وقتی بازمی‌گردد جانباز است. در دوران حاضر تصمیم می‌گیرد برای دفاع از حرم به جنگ برود. «پرندگی» برگرفته از زندگی شهید حمیدرضا جعفرپور که در دوران دفاع مقدس شهید شده است و شهید عباس جویباری از شهدای مدافع حرم است. این نمایش  درباره زندگی مردی است که هم در دفاع مقدس حضور داشته و در آن دوران جانباز شده است و هم‌اکنون جزء شهدای مدافع حرم است.

رادمنش در مورد گروه تولید و اجرای نمایش گفت: متن و کارگردانی را خودم بر عهده گرفته‌ام. همچنین به همره فاطمه رادمنش گروه بازیگران نمایش را تشکیل می‌دهیم. ما در این اثر چندین نقش را بازی می‌کنیم.

این نویسنده و کارگردان تئاتر در مورد پروسه آماده‌سازی نمایش «پروانگی» گفت: ما گروه منسجمی هستیم و صبر نمی‌کنیم سفارش کاری را به ما بدهند و بعد از آن نسبت به تولید نمایش اقدام کنیم، گروه ما به‌صورت مداوم در حال تولید اثر است. سال گذشته از سوی یکی استان کرمان پیشنهاد اجرای نمایش بر اساس زندگی شهید جعفرپور به من داده شد. جدود یک‌سال با همسرم، فاطمه رادمنش  درباره این شهید گفت‌وگو می‌کردیم و تمریناتمان را نیز آغاز کرده بودیم و به‌مرور نمایش شکل گرفته است.

نویسنده و کارگردان «پرندگی»  درباره برنامه‌های خود برای این اثر، گفت: متاسفانه در قوانین جشنواره‌های تئاتر بندی وجود دارد که بر اساس آن آثار حاضر در بخش خیابانی نباید پیش از حضور در جشنواره هیچ اجرای عمومی‌ای را از پشت سر گذاشته باشند درحالی که این مساله در تئاترهای صحنه‌ای وجود ندارد و اصلا بخشی را به مرور تئاتر اختصاص می‌دهند. به همین دلیل ما معمولا آثار را تولید می‌کنیم و در مکان‌هایی که امکان اجرای آن وجود داشته باشد، اجرای عمومی می‌کنیم. در برخی موارد سازمان‌هایی همچون شهرداری و ... درخواست می‌کنند که نمایش‌مان را برای آنها اجرا کنیم.

بازیگر نمایش «راپورت‌های شبانه دکتر مصدق»  درباره شرایط امروز تئاتر خیابانی گفت: از مسئولان تئاتر خیابانی که نهایت تلاششان را در جهت پویا شدن تئاتر خیابانی می‌کنند، تشکر می‌کنم. نمونه این اتفاق در فراخوان جشنواره تئاتر فجر دیده می‌شود. شیوه نوشتار و گفت‌وگو درباره تئاتر خیابانی بسیار بهتر شده و سرفصل‌های این نوع تئاتر متنوع و جدید شده است. این رویکرد نشان‌گر این است که در زمینه تئاتر خیابانی، علمی و درست رفتار می‌شود. و درعین حال جامعه را نیز در نظر گرفته‌اند اما متاسفانه مرکز هنرهای نمایشی چندان حمایتی از تئاتر خیابانی نمی‌کند. من مبلغی بسیار بیشتر کمک‌هزینه‌ای که قرار است به آثار تعلق گیرد، هزینه می‌کنم اما مرکز حتی یک‌سوم هزینه‌های مرا نیز به گرو پرداخت نمی‌کند. نوع برخورد مسئولان تئاتر با تئاتر خیابانی مانند این است که دست بچه پفک یا تنقلات بدهند! این نگاه مسئولان، برای اهالی تئاتر خیابانی کسر شان نیست چون ما می‌دانیم به چه دلیل در این حوزه کار می‌کنیم، اما برای مسئولان کسر شان است.

وی در ادامه افزود: وضعیت تئاتر خیابانی فاجعه‌آمیز است. فعالیت کردن در زمینه تئاتر خیابانی اشتباه بسیار بزرگی است. درواقع افرادی که در زمینه تئاتر خیابانی فعالیت می‌کنند، نگاه فرهنگی دارند و برای جامعه خود کار می‌کنند. معمولا نمایش‌های خیابانی تنها چهار اجرا دارند و اجرای عمومی برای آثار در نظر گرفته نمی‌شود. مبلغ بسیار ناچیزی را نیز به‌عنوان کمک‌هزینه در نظر می‌گیرند که تنها کفاف هزینه ایاب و ذهاب گروه را می‌دهد. حتی همان را نیز مشخص نیست چه زمانی به گروه پرداخت می‌کنند.

نمایش «پرندگی» سه‌شنبه؛ هشتم تیرماه ساعت 19:30، شنبه دوازدهم تیرماه ساعت 17:30، یک‌شنبه و سه‌شنبه 13 و 15 تیرماه ساعت 19، چهار اجرای خود را در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر پشت‌سر می‌گذارد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار