جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳  |  Friday, 22 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۳۵۸۰
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۱ - ۰۷ تير ۱۳۹۵
دیباچه: علی یدالهی به مرکز هنرهای نمایشی پیشنهاد داده است که نام «تئاتر آزاد» را «تئاتر کمدی مردم‌پسند» بگذارند.

دیباچه- علی یدالهی (4)

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ علی یدالهی؛ کارگردان و بازیگر تئاتر که این روزها با نمایش «پاتختی» اثر محسن افشار به عنوان بازیگر در سینما قیام حضور دارد، درباره کارگروه تئاتر کمدی گفت: این اقدام مرکز هنرهای نمایشی را بسیار مثبت می‌دانم چون این اتفاق نشان‌گر جدی‌تر گرفته شدن تئاتر کمدی از سوی مرکز هنرهای نمایشی است. این‌که کارگروه برای تئاتر کمدی تشکیل شود و از کارشناسان این حوزه استفاده شود، می‌تواند سبب شود که سر و سامانی به تئاتر کمدی داده شود.

وی در ادامه افزود: تعداد نمایش‌های کمدی و سالن‌هایی که به این نوع تئار می‌پردازند، بسیار زیاد شده است. بسیاری از گروه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، تخصصی در زمینه تئاتر کمدی ندارند. اگر از نظر کمی و کیفی تئاتر کمدی کنترل شود، شاهد اتفاق‌های خوبی در حوزه تئاتر خواهیم بود. از سویی دیگر خود بچه‌های تئاتر کمدی نیز نسبت به بالا بردن کیفیت آثار خود حساس شده‌اند. اهالی تئاتر کمدی دور یکدیگر جمع می‌شوند و گردهمایی‌هایی دارند. درمورد کمدی ورک‌شاپ‌هایی برگزار می‌کنیم. در دو طرف حرکت‌های مثبتی انجام می‌شود.

یدالهی از تاسیس انجمنی جدید به نام تئاتر کمدی خبر داد و گفت: نام آزاد را از این نوع نمایش برداشته‌ایم. این انجمن از وزارت کار مجوز گرفته است و در آنجا به عنوان شغل ثبت شده است. اعضای این انجمن جدید، همان اعضای انجمن تئاتر آزاد هستند و فقط نوع مجوز انجمن تغییر کرده است.

کارگردان نمایش «تمنا» درمورد میزان مخاطبان نمایش‌های کمدی‌ای که در سینماها اجرا می‌شوند، گفت: این بحث که اگر ئاتر کمدی نمایشنامه‌هایی خوب و قصه‌محور داشته باشد، در گیشه شکست می‌خورد، اساسا درست نیست چون مردم ما قصه‌گویی را دوست دارند. نباید سلیقه مردم را سطح پایین دانست چون مردم هم تئاتر و هم کمدی را بسیار خوب می‌فهمند. تا کنون نشنیده‌ام که متن تئاتری خوب باشد، شیوه اجرا نیز مناسب باشد اما در گیشه شکست بخورد.

وی در ادامه افزود: در درجه اول، نوع تبلیغات مهم است. محصولی فرهنگی تولید شده است؛ تولید یک نوع تخصص نیاز دارد اما فروش و تبلیغات تئاتر، تخصصی دیگر نیاز دارد. آثار ضعیفی را سراغ داریم که به دلیل تبلیغات مخاطب را به سالن کشانده است اما نمایش‌های خوبی را نیز می‌شناسیم که به دلیل کمتر بودن تبلیغات در گیشه موفق عمل نکرده است.

علی یدالهی در ادامه پیشنهادی را به مرکز هنرهای نمایشی ارائه کرده است: مرکز می‌تواند کارگروه تبلیغات را نیز راه‌اندازی کند. من این پیشنهاد را به رحمت امینی داده‌ام که در کنار کارگروه تخصصی، کارگروه تبلیغات نیز راه‌اندازی شود. البته پیشنهاد من به تئاتر کمدی محدود نمی‌شود، می‌توان از این راه‌کار برای تمام تئاترها استفاده کرد. واقعا تئاتر ما از نظر تبلیغات ضعیف است. آثاری که چه در سالن‌هایی همچون مجموعه تئاتر شهر و چه در سالن‌های تئاتر کمدی، در گیشه شکست می‌خورند، به دلیل کمبود تبلیغات است.

وی در ادامه افزود: باید متخصصین در امر تبلیغات جمع شوند، پیشنهادهای‌شان را بدهند و یک راه‌کار اصولی برای تبلیغات داشته باشیم. به عنوان مثال مرکز هنرهای نمایشی با توجه به تعاملی که با شهرداری دارد، می‌تواند چند بیلبورد بگیرد یا یک نیم‌صفحه از روزنامه همشهری، به مرکز هنرهای نمایشی تعلق داشته باشد و این مرکز، در آن به تبلیغات تئاترهای در حال اجرا بپردازد و مثلا در دوره اجرای تئاترها، به هر کدام دو تبلیغ در همهری اختصاص دهد. یا مرکز هنرهیا نمایشی می‌تواند پیک‌های تبلیغاتی منتشر کند و آنها را رایگان در خانه‌ها توزیع کند. البته از تبلیغ تلویزیونی نیز نباید غافل بود. مرکز می‌تواند روزانه تبلیغ تئاتر را در آگها‌های پنج دقیقه‌ای داشته باشد.

دیباچه- علی یدالهی (3)

این کارگردان و بازیگر عرصه تئاتر آیینی‌سنتی ضمن اعلام این نکته که این اقدام برای مرکز هنرهای نمایشی صرفه اقتصادی دارد، گفت: بین 20 الی 30 درصد گیشه نمایش‌ها به مرکز هنرهای نمایشی تعلق دارد درنتیجه اگر تبلیغات به درستی انجام شود، بخشی از پولی که صرف تبلیغات شده است، به مرکز هنرهای نمایشی نیز بازمی‌گردد. راه‌کار دیگری نیز وجود دارد. مرکز هنرهای نمایشی می‌تواند بخشی یا نیمی از کمک‌هزینه‌های گروه‌ها را مرکز هنرهای نمایشی صرف تبلیغات تئاتر بکند؛ مثلا اگر گروهی کمک‌هزینه 15 میلیون تومانی در اختیار دارد، مرکز هنرهای نمایشی هفت الی هشت میلیون تومان آن را به تبلیغات اختصاص دهد و متخصصان در نساله تبلیغات به این داستان ورود کنند؛ باقی کمک‌هزینه به‌علاوه 80 درصد گیشه به گروه‌ها پرداخت شود. در این صورت، نمایش فروش بیشتری خواهد داشت.

این کارگردان تئاتر اعلام کرد که پیشنهادی را برای نام تئاتر کمدی داده است و گفت: به رحمت امینی پیشنهاد داده‌ام که پسوندی را برای کمدی در نظر بگیریم تا با کمدی کلاسیکی که در سالن‌های تئاتر اجرا می‌شوند، داشته باشد. من نام‌های «کمدی مردم‌پسند» و یا «کمدی عامیانه» را برای این نوع تئاتر پیشنهاد داده‌ام.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار