شنبه ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 20 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۳۵۸۰
تاریخ انتشار : ۳۰ : ۱۱ - ۰۷ تير ۱۳۹۵
دیباچه: علی یدالهی به مرکز هنرهای نمایشی پیشنهاد داده است که نام «تئاتر آزاد» را «تئاتر کمدی مردم‌پسند» بگذارند.

دیباچه- علی یدالهی (4)

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ علی یدالهی؛ کارگردان و بازیگر تئاتر که این روزها با نمایش «پاتختی» اثر محسن افشار به عنوان بازیگر در سینما قیام حضور دارد، درباره کارگروه تئاتر کمدی گفت: این اقدام مرکز هنرهای نمایشی را بسیار مثبت می‌دانم چون این اتفاق نشان‌گر جدی‌تر گرفته شدن تئاتر کمدی از سوی مرکز هنرهای نمایشی است. این‌که کارگروه برای تئاتر کمدی تشکیل شود و از کارشناسان این حوزه استفاده شود، می‌تواند سبب شود که سر و سامانی به تئاتر کمدی داده شود.

وی در ادامه افزود: تعداد نمایش‌های کمدی و سالن‌هایی که به این نوع تئار می‌پردازند، بسیار زیاد شده است. بسیاری از گروه‌هایی که در این حوزه فعالیت می‌کنند، تخصصی در زمینه تئاتر کمدی ندارند. اگر از نظر کمی و کیفی تئاتر کمدی کنترل شود، شاهد اتفاق‌های خوبی در حوزه تئاتر خواهیم بود. از سویی دیگر خود بچه‌های تئاتر کمدی نیز نسبت به بالا بردن کیفیت آثار خود حساس شده‌اند. اهالی تئاتر کمدی دور یکدیگر جمع می‌شوند و گردهمایی‌هایی دارند. درمورد کمدی ورک‌شاپ‌هایی برگزار می‌کنیم. در دو طرف حرکت‌های مثبتی انجام می‌شود.

یدالهی از تاسیس انجمنی جدید به نام تئاتر کمدی خبر داد و گفت: نام آزاد را از این نوع نمایش برداشته‌ایم. این انجمن از وزارت کار مجوز گرفته است و در آنجا به عنوان شغل ثبت شده است. اعضای این انجمن جدید، همان اعضای انجمن تئاتر آزاد هستند و فقط نوع مجوز انجمن تغییر کرده است.

کارگردان نمایش «تمنا» درمورد میزان مخاطبان نمایش‌های کمدی‌ای که در سینماها اجرا می‌شوند، گفت: این بحث که اگر ئاتر کمدی نمایشنامه‌هایی خوب و قصه‌محور داشته باشد، در گیشه شکست می‌خورد، اساسا درست نیست چون مردم ما قصه‌گویی را دوست دارند. نباید سلیقه مردم را سطح پایین دانست چون مردم هم تئاتر و هم کمدی را بسیار خوب می‌فهمند. تا کنون نشنیده‌ام که متن تئاتری خوب باشد، شیوه اجرا نیز مناسب باشد اما در گیشه شکست بخورد.

وی در ادامه افزود: در درجه اول، نوع تبلیغات مهم است. محصولی فرهنگی تولید شده است؛ تولید یک نوع تخصص نیاز دارد اما فروش و تبلیغات تئاتر، تخصصی دیگر نیاز دارد. آثار ضعیفی را سراغ داریم که به دلیل تبلیغات مخاطب را به سالن کشانده است اما نمایش‌های خوبی را نیز می‌شناسیم که به دلیل کمتر بودن تبلیغات در گیشه موفق عمل نکرده است.

علی یدالهی در ادامه پیشنهادی را به مرکز هنرهای نمایشی ارائه کرده است: مرکز می‌تواند کارگروه تبلیغات را نیز راه‌اندازی کند. من این پیشنهاد را به رحمت امینی داده‌ام که در کنار کارگروه تخصصی، کارگروه تبلیغات نیز راه‌اندازی شود. البته پیشنهاد من به تئاتر کمدی محدود نمی‌شود، می‌توان از این راه‌کار برای تمام تئاترها استفاده کرد. واقعا تئاتر ما از نظر تبلیغات ضعیف است. آثاری که چه در سالن‌هایی همچون مجموعه تئاتر شهر و چه در سالن‌های تئاتر کمدی، در گیشه شکست می‌خورند، به دلیل کمبود تبلیغات است.

وی در ادامه افزود: باید متخصصین در امر تبلیغات جمع شوند، پیشنهادهای‌شان را بدهند و یک راه‌کار اصولی برای تبلیغات داشته باشیم. به عنوان مثال مرکز هنرهای نمایشی با توجه به تعاملی که با شهرداری دارد، می‌تواند چند بیلبورد بگیرد یا یک نیم‌صفحه از روزنامه همشهری، به مرکز هنرهای نمایشی تعلق داشته باشد و این مرکز، در آن به تبلیغات تئاترهای در حال اجرا بپردازد و مثلا در دوره اجرای تئاترها، به هر کدام دو تبلیغ در همهری اختصاص دهد. یا مرکز هنرهیا نمایشی می‌تواند پیک‌های تبلیغاتی منتشر کند و آنها را رایگان در خانه‌ها توزیع کند. البته از تبلیغ تلویزیونی نیز نباید غافل بود. مرکز می‌تواند روزانه تبلیغ تئاتر را در آگها‌های پنج دقیقه‌ای داشته باشد.

دیباچه- علی یدالهی (3)

این کارگردان و بازیگر عرصه تئاتر آیینی‌سنتی ضمن اعلام این نکته که این اقدام برای مرکز هنرهای نمایشی صرفه اقتصادی دارد، گفت: بین 20 الی 30 درصد گیشه نمایش‌ها به مرکز هنرهای نمایشی تعلق دارد درنتیجه اگر تبلیغات به درستی انجام شود، بخشی از پولی که صرف تبلیغات شده است، به مرکز هنرهای نمایشی نیز بازمی‌گردد. راه‌کار دیگری نیز وجود دارد. مرکز هنرهای نمایشی می‌تواند بخشی یا نیمی از کمک‌هزینه‌های گروه‌ها را مرکز هنرهای نمایشی صرف تبلیغات تئاتر بکند؛ مثلا اگر گروهی کمک‌هزینه 15 میلیون تومانی در اختیار دارد، مرکز هنرهای نمایشی هفت الی هشت میلیون تومان آن را به تبلیغات اختصاص دهد و متخصصان در نساله تبلیغات به این داستان ورود کنند؛ باقی کمک‌هزینه به‌علاوه 80 درصد گیشه به گروه‌ها پرداخت شود. در این صورت، نمایش فروش بیشتری خواهد داشت.

این کارگردان تئاتر اعلام کرد که پیشنهادی را برای نام تئاتر کمدی داده است و گفت: به رحمت امینی پیشنهاد داده‌ام که پسوندی را برای کمدی در نظر بگیریم تا با کمدی کلاسیکی که در سالن‌های تئاتر اجرا می‌شوند، داشته باشد. من نام‌های «کمدی مردم‌پسند» و یا «کمدی عامیانه» را برای این نوع تئاتر پیشنهاد داده‌ام.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار