جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۳۴۰۲
تاریخ انتشار : ۴۹ : ۱۷ - ۰۵ تير ۱۳۹۵
عضو هیات منای تماشاخنه آناهید در گفت‌وگو با دیباچه:
دیباچه:اصغر نوری از تغییر نام تماشاخانه «آناهید» و دلایل خود برای اجرای تئاتر «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» در تالار مولوی سخن گفت.

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ اصغر نوری؛ نمایشنا‌مه‌نویس، کارگردان، مترجم و مدرس تئاتر از چاپ شدن نمایشنامه «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» نوشته «ماتئی ویسنی‌یک» خبر داد و گفت: نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی شود» را برای نخستین‌بار به زبان فارسی ترجمه کرده‌ام و قرار است این نمایشنامه مرداد و یا شهریورماه از سوی نشر «نی» منتشر شود.

 

دیباچه- اصغر نوری (5)

دیباچه- اصغر نوری (4)

 

نوری در مورد اجرا نشدن «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» در سال گذشته گفت: قرار بود این اثر آذر و یا بهمن‌ماه سال گذشته در تماشاخانه‌ای که قرار بود «آناهید» نام داشته باشد، اجرا شود. این سالن در آن زمان آماده نشد و ما ناچار شدیم تمریناتمان را تعطیل کنیم اما خوشبختانه سالن بعدها آماده شد و اردیبهشت‌ماه امسال تحت عنوان «کنش معاصر» افتتاح شد. البته یک‌بار این نمایش در سال 92 و در بخش مدرسان جشنواره تئاتر دانشگاهی با دانشجویان دانشگاه سوره که اغلب آنها دانشجویان خودم بودند، روی صحنه رفته است. دو سال است این متن را ترجمه کرده‌ام و بر روی آن کار می‌کنم.

این مترجم مطرح ادبیات فرانسه دلیل خود از اجرا کردن نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» در تالار مولوی به جای تماشاخانه کنش معاصر، گفت: در آن زمان من یکی از اعضای هیات امنای سالن آناهید بودم و خودم در ساخت سالن دخالت داشتم اما کار به شیوه‌ای پیش رفت که از آنجا بیرون آمدم.  از سویی دیگر احساس کردم برای من اجرای نمایش در تالار مولوی، بهتر است چون قصد دارم در کارگردانی این نمایش دست به تجربه بزنم و این تجربه کردن با تئاتری که تحت عنوان حرفه‌ای شناخته می‌شود و مفهوم آن اقتصادی است؛ جور در نمی‌آید.

دیباچه- اصغر نوری (3)

وی در ادامه افزود: این نمایش 13 بازیگر دارد و اگر قرار باشد به‌صورت حرفه‌ای اجرا شود؛ یعنی با بازیگرهایی که حتما باید پیش از آغاز تمرینات با آنها قرارداد بست و هزینه دکور و لباس و ..حداقل برای تولید آن باید 100میلیون تومان پول برای بازیگران در نظر گرفت. حال اگر قرار باشد این نمایش در سالن خصوصی اجرا شود، حداقل 20میلیون تومان برای سالن اختصاص داده شود. اگر قرار باشد چنین مبالغی برای تولید تئاتر هزینه شود، دیگر کارگردان حق ریسک کردن ندارد. نمی‌توان به دنبال تجربه رفت بلکه کارگردان باید تمام هم و غم خود را بر درآوردن هزینه‌های صرف شده بگذارد. نمی‌گویم کدام نوع تئاتر کار کردن بد است و کدام خوب؛ منظور من این است که این دو، دو شیوه تئاتر کار کردن هستند. من قصد دارم در این تئاتر تجربه کسب کنم و با گروهی این نمایش را اجرا می‌کنم که دوست دارند در چنین تجربه‌ای شرکت کنند. نتیجه کار ممکن است با استقبال مخاطبان مواجه شود که در نتیجه بازگشت مالی نیز خواهد داشت اما باز هم ممکن است در این تجربه این اتفاق رخ ندهد.

درباره اجرای این نمایش در تالار مولوی گفت: قرار است برای فصل پاییز در تالار مولوی نمایش «ریچارد سوم اجرا نمی‌شود» را روی صحنه ببرم. درنتیجه تغییر سالنی که رخ داده است، تغییراتی رادر گروه بازیگران انجام گرفته است. اغلب بازیگران این نمایش که 13 نفر هستند، یا دانشجویان تئاترند و یا افرادی که به‌تازگی از دانشگاه فارغ‌التحصیل شده‌اند. یک یا دو بازیگر باتجربه‌تر نیز در گروه بازیگران حضور دارند. اصولا با اتفاقی که برای تالار مولوی رخ داده است کاملا موافقم و از این موضوع خوشحالم.

وی در ادامه افزود: من برای فراخوان تالار مولوی نمایشنامه را ارائه داده‌ام که این متن پذیرفته شده است. پاییز را به عنوان فصل اجرایم انتخاب کرده‌ام و قرار است شهریورماه بازبینی‌ای را برای این تالار پشت‌سر بگذاریم که این قانون برای همه مدرسان و دانشجویانی که قرار است در تالار مولوی نمایش اجرا کنند، صدق می‌کند. تمایل داشتم آذرماه نمایش را اجرا کنم چون این اثر به شیوه گروتسک اجرا می‌شود و طنز سیاه دارد که در لحاظاتی کاملا طنز می‌شود و بهتر است نمایش بعد از محرم و صفر اجرا شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار