شنبه ۳۰ فروردين ۱۴۰۴  |  Saturday, 19 April 2025

دیباچه

کد خبر: ۱۳۱۸۱
تاریخ انتشار : ۵۰ : ۱۶ - ۰۴ تير ۱۳۹۵
دیباچه: مسعود آب‌پرور درباره یکی از نمایش‌هایی که در تئاتر شهر روی صحنه رفته است یادداشتی نوشته است.



به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، آب‌پرور در این یادداشت آورده است:

«همه آن استانداردهایی که در آثار کامو و بینش و فلسفه‏ای که دارد، می‌بینیم؛ در نمایش دکتر مسعود دلخواه متبلور است. با توجه به جریان غالبی که اکنون در نمایش‏هایی که در سطح شهر تهران اجرا می‌شوند، وجود دارد؛ طبیعتا وقتی به تماشای نمایش «بیگانه» می‏نشینید، در ابتدای کار و با توجه به نوع اثر، کمی دنبال کردن آن دشوار است اما به محض اینکه آدرنالین شما متوازن می‏شود و با ریتم نمایش همراه می‏شوید، «بیگانه» به شدت شما را همراه خودش درگیر می‏کند.

زمانی که بروشور کار را می‏خواندم، برایم کمی از سمت دکتر دلخواه نگرانی وجود داشت و نگران بودم که آیا آداپته کردن متن درست صورت گرفته است یا نه اما اکنون باید بگویم اینجا نمایشی دیدم که اگر کسی کامو را نخوانده باشد و با متن رمان آشنایی نداشته باشد به شدت فکر می‏کند که این اثر از روی یک نمایشنامه ساخته شده است؛ یعنی شما یک نمایشنامه را روی صحنه می‏بینید و نه یک داستان! در واقع کار به‌قدری غنای تصویری داشت که کاملا روی صحنه تجسم نمایشی اثر را می‌بینید.

استفاده از بعضی میکروفن‏ها و افکت‏های صوتی یا موسیقی خاصی که ریتم درام را حفظ کرده؛ عالی است. همچنین در بعضی صحنه‌ها بازیگران به‏شدت ریتمشان را با ریتم موسیقی متوازن می‌کردند؛ این اتفاقی است که ما در تئاترمان کمتر شاهدش هستیم.

درباره میزانسن و چیدمان روی صحنه، باز هم همه چیز متوازن بود و هر چیز سرجایی که باید، قرار داشت؛ هر جایی که باید تعادل روانی درام به هم می‏ریخت ما می‏دیدیم که تابع آن میزانسن و وزن صحنه هم، به‏هم می‏ریخت و در جاهایی که اساسا می‏بایست همه چیز متعادل و متوازن باشد علی‏القاعده ما می‏دیدیم که این تعادل و توازن در کار وجود دارد. من کارم سینماست و با کادر سروکار دارم از هر زاویه که نگاه می‏کردم قاب‏ها و عکس‏های سینمایی غنی را شاهد بودم.

اگر به این مساله که کامو مربوط دو یا سه نسل پیش‏تر از ما است فکر نکنیم؛ واقعا احساس می‌کنیم که کار روز را تماشا می‏کنیم؛ چون در «بیگانه» بحث به‌هم ریختن ارزش‎ها مطرح می‌شود و درواقع شما می‏بینید که انگار اکنون نیز همین ارزش‏ها در جامعه به‌هم ریخته است.

انگار در آن نهیلیسم و نیست‏انگاری که زمانی به عنوان یک فلسفه و بینش خاص تلقی می‏شد و فانتزی محسوب می‏شد؛ قرارگرفته‏ایم؛ در نمایش «بیگانه» معلوم نیست که شخصیت اصلی را به خاطر کشتن آن مرد محاکمه می‏کنند و یا به علت مادری که دفن کرده و اقداماتی که بعد از دفن مادرش انجام داده است و درواقع این به‌هم ریختن ارزش‏هاست و اینکه دائم در حال تکانه‏های شدید عصبی هستیم که الان چه اتفاقی دارد می‏افتد و وقتی اینها را با بیرون مطابقت می‏دهیم، می‏بینیم که همین اتفاقات و همین ماجراها به اشکال مختلف در جامعه وجود دارد.

فیلسوف بار سنگین هستی را در تمام اعصار به دوش می‏کشد و وقتی که در مدار فلسفه قرار می‏گیرد ارتعاشات آن در واقع همه دوران‌ها را دربرمی‏گیرد. آن فکر و اندیشه‏ای که به واسطه نمایش «بیگانه» در کار و یا حتی در خود کامو سراغ می‏گیریم؛ نشانگر این ماجراست که آن تفکر و آن نحوه تفکر تسری پیدا کرده و در نهایت ما شاهد آن چیزی هستیم که او آن‏ دوره دیده بود. این اتفاق برای من اعجاب‏انگیز بود.

یک نمایش بسیار جدی، خوب با سطح بسیار استاندارد و البته بالاتر از استاندارد دیدم؛ از اجرا شدن نمایش «بیگانه» بسیار خرسندم. دیدن چنین نمایش‌هایی برای همه مطلوب است.»

دیباچه - مسعود آب پرور

مسعود آب‌پرور (کارگردان تلویزیون و سینما)
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با مدیرکل دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت

مردان به دلایل مختلفی بیشتر در معرض بیماری‌های سرطانی نسبت به خانم‌ها قرار میگیرند!

۰۹:۳۰  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۳
درخشش دوباره ایران در مهمترین جایزه سینمایی جهان

معرفی برندگان اسکار ۲۰۲۵ / انیمیشن کوتاه ایرانی، ساخته حسین ملایمی و شیرین سوهانی اسکار گرفت

۰۵:۵۶  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با مژده لواسانی، مجری تلویزیون

برنامه روتینی در تلویزیون ندارم و ترجیح می دهم در زمان مناسب با تعامل بهتر با مدیران شبکه ها کار کنم!

۱۲:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو با مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان کرمانشاه

بیش از ۲ میلیون مسافر از جاذبه‌های گردشگری کرمانشاه در نوروز بازدید کردند/استان کرمانشاه بیش از ۴ هزار اثر تاریخی شناسایی‌شده دارد

۱۲:۳۶  -  ۱۷ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دوربین دیباچه با شاهد احمدلو کارگردان سینما

اگر میخواستم به صرف فروش در گیشه سینماها کار کنم، " شاه نقش" را نمیساختم!

۱۰:۰۰  -  ۱۳ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دوربین دیباچه با صحرا اسدالهی، بازیگر فیلم فروشنده اصغر فرهادی

یکسری از فیلم‌های کوتاه ما، خیلی آرتیستی تر از فیلم‌های بلند سینمایی هستند!

۲۳:۲۳  -  ۱۲ اسفند ۱۴۰۳
عضو تیم ملی تنیس روی میز در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تمام هزینه‌های سفر‌های بین‌المللی را خودم تأمین کردم/باور به توانایی‌هایم من را به جلو برده است

۱۷:۰۳  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
یک آهنگساز و موسیقیدان در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

پیروزی انقلاب اسلامی ایران معنای تازه‌ای به سرود بخشید/ سرود می‌تواند در خدمت خواسته‌های امروز جامعه باشد

۱۶:۳۱  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرعامل موزه ملی انقلاب اسلامی و دفاع مقدس

انتقال تجربیات و معارف دفاع مقدس به نسل جوان و نوجوان در اولویت است

۱۶:۳۹  -  ۰۸ اسفند ۱۴۰۳
پوشش گسترده شبکه‌های خبری جهان از مراسم تشییع شهیدان مقاومت

آخرین وداع؛ ورود پیکر سید مقاومت به جمع مردم

۱۵:۱۵  -  ۰۵ اسفند ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با دبیر علمی نوزدهمین جشنواره شعر فجر

انجمن بین‌المللی شاعران فارسی زبان تاسیس خواهد شد/ شاعران زنِ امروز، حرف‌های زیادی برای گفتن دارند

۱۵:۳۷  -  ۳۰ بهمن ۱۴۰۳
مربی تیم ملی هاکی روی یخ در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

موفقیت‌های تیم ملی هاکی در آسیا نادیده گرفته شد/ بازی‌های هاربین یک فرصت طلایی بود که از دست رفت

۱۳:۵۱  -  ۲۸ بهمن ۱۴۰۳