جمعه ۳۱ فروردين ۱۴۰۳  |  Friday, 19 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۲۳۵۷
تاریخ انتشار : ۵۴ : ۱۲ - ۳۱ خرداد ۱۳۹۵
علی اصحابی گفت:ای کاش همه خواننده‌ها وقتی کاور می‌کنند، بگویند کاور کرده‌ایم و نام خواننده‌ای که از او کاور کرده‌اند را هم بیاورند، مگر چه اشکالی پیش می‌آید بگوییم کاور کرده‌ایم؟



ترانه‌های روزبه بمانی ارزش 10 میلیون هزینه را داشت


علی اصحابی، خواننده پاپ در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسیقی دیباچه در پاسخ به این سوال که چرا با ترانه‌سراهایی کار می‌کنید که با بیشتر خواننده‌ها کار می‌کنند و آیا احساس نمی‌کنید فضای آهنگ‌هایتان و شعرها تکراری از آب در می‌آیند، پاسخ داد: واقعیتش را بگویم خیر، فکر نمی‌کنم تکراری شوند چرا که قصد داشتم آلبوم جدیدم را قوی ببندم. برای دو ترانه به روزبه بمانی ۱۰ میلیون تومان پرداخت کردم. قبلا کمی مغرور شده بودم و تصور می‌کردم باید با ترانه‌سراهای شناخته‌نشده کار کنم اما به این نتیجه رسیدم که کار درستی نیست.

 

سال گذشته حتی یک قطعه هیت نداشتیم

او در ادامه افزود: به هرحال هر کس که نامی در این عرصه برای خود دست و پا می‌کند، دلیلی داشته که به این شهرت رسیده است و هیچ کس بی‌خودی معروف نمی‌شود. به هر حال ترانه‌سراهای معروف نبض اجتماع در دست‌شان است و سلیقه مخاطب موسیقی پاپ را می‌شناسند. از سوی دیگر خود ترانه‌سراها هم برای خودشان طرفدارانی دارند که علاوه بر طرفداران خودم به مخاطبان آلبوم اضافه می‌شوند. نمی‌خواهم با کسی تعارف کنم. سال گذشته حتی یک قطعه هیت در موسیقی پاپ نداشتیم، مگاهیت پیش کش. می‌خواهم بگویم همه این تکراری شدن فضاها به دلیل سپردن کارها به افراد غیرمتخصص است.

هزینه آلبومم 100 میلیون تومان شد

اصحابی خاطرنشان کرد: اگر بخواهید آلبومی منتشر کنید که قطعات فراگیر داشته باشد، خرج آن مطمئنا بالا می‌رود اما این هزینه‌ای است که ما برای قوی بستن یک آلبوم باید بپردازیم. هزینه آلبوم جدیدم بیش از ۱۰۰ میلیون تومان شد، درست است که تهیه‌کننده هزینه‌ها را می‌دهد اما خواننده‌ها هم هزینه‌هایی را برای یک آلبوم می‌پردازند.

کیفیت فقط به مسائل مالی بر می‌گردد

وثتی از اصحابی می‌پرسیم که چند سالی است غیر از بحث‌های مالی شاهد آهنگ‌هایی با ملودی‌های به یاد ماندنی و برجسته نیستیم و درباره علت این موضوع چه فکر می‌کند، تصریح می‌کند: با شما موافق نیستم که می‌گویید غیر از بحث‌‌های مالی. همه‌اش مربوط به بحث‌‌های مالی است. خود من در آلبوم یکی مانده به آخرم آهنگ هیت داشتم فقط به این دلیل که ماشینم را فروختم و خرج آن آلبوم کردم. در موسیقی پاپ تردید نباید بکنید که اگر خرج نکنید، زمین می‌خورید.

من هم از سلن دیون کاور کردم اما اعلام کردم

اصحابی درباره تعداد زیاد کاور شدن آثار ترکیه‌ای و یونانی در موسیقی پاپ ایران گفت: ‌ای کاش همه خواننده‌ها وقتی کاور می‌کنند، بگویند کاور کرده‌ایم و نام خواننده‌ای که از او کاور کرده‌اند را هم بیاورند. مگر چه اشکالی دارد بگوییم کاور کرده‌ایم. مگر آهنگ «خاطرات خوب» من که آنقدر هم پرطرفدار شد و شعرش را هم عبدالجبار کاکایی سرود، کاور یکی از آهنگ‌‌های «سلن دیون» نبود. پشت سر هم از رادیو و تلویزیون مردم آن را درخواست می‌کردند با آن ‌که همه می‌دانستند کاور است. بحث این است که در کاور هم باید کیفیت‌‌های استاندارد اجرا را رعایت کنید. بدون تردید مردم دوست خواهند داشت.

علی اصحابی3

شادمهر هم باید بگوید فلان آهنگ کاور است

اصحابی اضافه کرد:طرفداران هم از کاور کردن بدشان نمی‌آید اما در کل فضای اینترنت فضای گول زننده‌ای است. در بسیاری از شهرستان‌ها اصلا خبر ندارند در فضای اینترنت چه می‌گذرد و کسی خبر ندارد تو آهنگت را کاور کرده‌ای یا نه. بگذار دویست، سیصد نفر هم در شبکه‌‌های مجازی سر و صدا راه بیندازند. اتفاقی نمی‌افتد. سال گذشته شادمهر عقیلی که آن همه قطعه‌اش گرفت و طرف‌دار پیدا کرد و به طور مرتب پخشش می‌کردند، کل قطعه‌اش کاوری از آهنگ «نانسی» بود. هیچ اشکالی هم نداشت که کاور کرده اما بیاید بگوید کاور کرده‌ام.

باید «منم»ها و خودبزرگ‌بینی‌ها را کنار گذاشت

این خواننده با اشاره به وضعیت موسیقی در شهرستان‌ها و همچنین فضای موسیقی در تهران تصریح کرد: در شهرستان‌ها که هیچ فرقی نمی‌کند آلبوم جدید داشته باشید یا خیر اما کنسرت‌‌های تهران چون «منم‌منم»‌‌های فراوان تویش هست و با سر و صدا برگزار می‌شود، به این صورت جا افتاده است. باید «منم»ها و خودبزرگ‌بینی‌ها را کنار گذاشت و تامل و اندیشه‌ورزی درست را بر کار‌ها حاکم کرد. همین که یک خواننده حساب‌شده کارش را انجام دهد، کفایت می‌کند. مثلا خواننده باید بداند وقتی در ایران قرار است «تریپ هاپ؛ داون تمپو» کار کند، برای تنظیم قطعه باید برود سراغ میلاد ترابی. اگر می‌خواهی دو چهار کار کنی، باید به پازل باند مراجعه کنی و اگر قطعه ترانس بخواهی ببندی، امیر یا آرون حسینی به بهترین نحو این کار را برایت انجام می‌دهند.

علی اصحابی

علی اصحابی کیست؟

علی اصحابی، خواننده پاپ، متولد شهریور ۱۳۶۰ است. او در سال ۱۳۸۵ با انتشار آهنگ «اگه عشق منی» و هیت شدن این قطعه به شهرت دست یافت و در همین سال آلبوم «لاف عاشقی» را منتشر کرد. اصحابی در سال ۱۳۸۹ آلبوم «تو راست میگی» را منتشر کرد و در سال ۱۳۹۰ علاوه بر انتشار آلبوم انفرادی «کولاک»، طی همکاری با مازیار فلاحی، محسن چاووشی، شهاب رمضان و پیام صالحی آلبوم مشترک «خاص» را به مخاطبان ارائه کرد. وی همچنین در سال ۱۳۹۳ آلبوم «دیره» را منتشر کرد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
مربی تیم والیبال بانوان سایپا در گفت و گو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تجربه بالای بازیکنان باعث قهرمانی تیم شد/ تیم قوی و جنگنده‌ای داشتیم

۱۲:۲۲  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگوی کمتر دیده شده دیباچه با زنده یاد رضا داوودنژاد و همسرش

غزل بدیعی همسر زنده یاد رضا داوودنژاد: به خاطر عشق، همیشه در کنار رضا بودم

۱۲:۲۰  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با کارگردان سریال «از سرنوشت»

« رضا داوودنژاد » در رفاقت، مرام و غافلگیری، دست به نقد بود!

۱۶:۳۲  -  ۱۴ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی ووشو در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

هدف کسب بهترین نتیجه در آسیاست/ بدون تغییر ترکیب، راهی انتخابی جام جهانی خواهیم شد

۱۲:۰۸  -  ۲۲ اسفند ۱۴۰۲
پربازدیدها
آخرین اخبار