چهارشنبه ۱۲ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Wednesday, 01 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۱۸۵۶
تاریخ انتشار : ۱۲ : ۱۳ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
دیباچه: سرپرست پروژه تئاتر محیطی مجموعه تئاترشهر این پروه را جریان‌ساز دانست

دیباچه- عباس غفاری اصلی

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ عباس غفاری؛ که  از سال 1390 تا 1392 در مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شد، درباره گنجانده شدن بخش تئاتر محیطی، تئاتر آلترناتیو و تئاتر شورایی در جشنواره تئاتر فجر گفت: این اتفاق بسیار خوب است. من با هیچ اتفاق و پدیده جدیدی در تئاتر مخالف نیستم. معتقدم اگر این پروژه دکتر اسدی؛ دبیر سی‌وپنجمین جشنواره تئاتر فجر به نتیجه برسد، اتفاق‌های خوبی می‌افتد. زمانی‌که ما پروژه تئاتر محیطی را در مجموعه تئاتر شهر راه‌اندازی کردیم، بسیاری با ما مخالف بودند اما گذشت زمان نشان داد که چقدر آن اتفاق خوب بوده است.

غفاری ضمن مثبت ارزیابی کردن پروژه تئاتر محیطی مجموعه تئاتر شهر، گفت: ببینید چند نمایشنامه‌نویس و کارگردان از دل پروژه تئاتر محیطی که مسبب بسیاری از گلایه‌ها بابت اصطلاح تئاتر محیطی شده بود، به جامعه تئاتر ایران معرفی شده است. بسیار خوشحالم که الان تئاتر «021» نوشته سجاد افشاریان که تحت عنوان «صد سال پیش از تنهایی ما» با بازی سیامک صفری و با کارگردانی حسن جودکی در قالب این پروژه اجرا شده بود، الان با کارگردانی سیامک صفری در سالن کنش معاصر روی صحنه است و یا نمایش مهدی کوشکی که در همان دوران در قالب تئاتر محیطی اجرا شده بود، الان دوباره اجرای عمومی گرفته و با استقبال خوبی مواجه شده است.

دیباچه- عباس غفاری اصلی 2

وی در ادامه افزود: نیما دهقانی که الان آمریکا زندگی می‌کند، از دل همین پروژه  معرفی شده و به عنوان نویسنده و کارگردان خوب شناخته شده است. خود سجاد افشاریان نیز به همین صورت. با وجود تمام ضعف‌هایی که داشتیم و خودمان نیز به آنها معتقدیم، باید بگویم که اتفاق‌های بسیار خوبی در دل پروژه تئاتر محیطی تئاتر شهر افتاد و تعداد زیادی نویسنده و کارگردان جوان به جامعه تئاتری معرفی شدند. امیدوارم از دل این بخش جدید تئاتر خیابانی در جشنواهر تئاتر فجر، نیز نمایشنامه‌نویسان و کارگردانان خوبی به تئاتر ایران معرفی شوند.

این نویسنده، کارگردان و بازیگر تئاتر ضمن اعلام اینکه نسل جوانی داریم که شگفت‌انگیز هستند ، گفت: جوانان تئاتری ما به‌خوبی کار خود را بلد هستند اما باید اجازه داد که این دوستان، تجربه کنند. امیدوارم برخی در کار جوانان دخالت نکنند و با آثار آنها غرض‌ورزانه رفتار نشود. همه ما که از همان نخست حرفه‌ای نبودیم. باید به این جوان‌ها فرصت داد تا تجربه کنند.

غفاری ضمن تایید این مطلب که پروژه تئاتر محیطی به‌نوعی فتح‌باب برای این گونه تئاتری بود، گفت: در آن زمان من، حمید پورآذری و افروز فروزند شورای تئاتر محیطی را با اندیشه و تفکر خاصی پیش رفتیم و برای این پروژه طرحی  داشتیم که به دو الی دو سال و نیم زمان احتیاج داشت که متاسفانه پروژه تئاتر محیطی تئار شهر تنها یک‌سال و نیم طول کشید اما در این مدت کوتاه 25 نمایشنامه درجه یک تولید شد که 14 نمایشنامه هنوز اجرا نشده‌اند.

وی در ادامه افزود: ما برای این پروژه برنامه داشتیم. این برنامه تا آنجا که در توانمان بود، محقق شد اما متاسفانه ادامه پیدا نکرد. مدیران با این پروژه موافقت نکردند اما الان ترکش‌های آن پروژه را می‌بینیم که ترکش‌های مثبتی هستند. اعت

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار