پنجشنبه ۰۹ فروردين ۱۴۰۳  |  Thursday, 28 March 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۱۸۲۵
تاریخ انتشار : ۳۹ : ۱۲ - ۲۹ خرداد ۱۳۹۵
طی مراسمی در نشر چشمه از آلبوم پرده‌پندار رونمایی شد
مراسم رونمایی و جشن امضای آلبوم «پرده‌پندار» جمعه بیست و هشتم خردادماه در نشر چشمه و با حضور هنرمندان برگزار شد.



به گزارش خبرنگار موسقی دیباچه، جمعه بیست‌ و‌ هشتم خرداد ماه، نشر چشمه واقع در شهرک غرب میزبان رونمایی و جشن امضای آلبوم «امیر آرتا» با نام «پرده پندار» بود. این مراسم با حضور مهمانانی همچون پدرام آزاد، حميدرضا پگاه، كامران رسول زاده و گرشا رضايى برگزار شد و محمد موسریان در ابتدای این برنامه به خنیاگری پرداخت  و در همراهی گیتاری که خودش می نواخت با اشعاری از حضرت مولانا و البته یکی از ترانه‌های خودش چند قطعه اجرا کرد.

در ادامه و با دعوت از میهمانان، هریک در خصوص آلبوم صحبت‌هایی مطرح کردند. كامران رسول‌زاده خواننده و ترانه سرای درباره آلبوم «پرده پندار» گفت: من این آلبوم را شنیدم و احساس کردم فضای بسیار نوستالژیکی دارد. هم صدا و هم ملودی نوستالژیک  و خاطره دارد. انتخاب اشعار برایم جلب توجه کرد. اسم فروغ فرخ‌زاد در آن اتفاق خیلی خوبی از نطر من است.

دیباچه - پرده پندار کامران رسولزاده

او در ادامه به معضلات ترانه امروز هم اشاره کرد و گفت: این مسئله باید آسیب شناسی شود. ترانه بار سنگینی را در مسائل عاطفی و اجتماعی به دوش خود می‌کشد و از این جهت که طبق تعاریف ترانه با ملودی معنا پیدا می کند، معمولا به راحتی ملودی‌ها به خلوت مخاطبان راه پیدا می کنند و گاهی جزو فرهنگ شخصی و عمومی جوامع می شود. ترانه در طول تاریخ توانسته حتی تاثیر گذاری در حد جنبش‌های بشری داشته باشد.

رسول‌زاده با بیان اینکه در سال‌های اخیر از طریق فضای مجازی تقریبا روزی نیست که ترانه جدیدی نشنویم افزود: پرداختن به آثار درخشان شعر معاصر جسارتی می خواست که امیر آرتا در آلبوم «پرده پندار» انجامش داده است. به طور کلی باید بگویم درست است که تولیدکنندگان موسیقی مجبورند بر اساس نیازهای بازار موسیقی حرکت کنند اما من به عنوان کسی که دست اندرکار موسیقی هستم و در حوزه ترانه هم سعی کردم قدم بردارم می‌خواهم از جامعه مخاطبان موسیقی خواهش کنم مراقب گوششان باشند. ما هنرمندان ارزشمندى داريم كه عمرشان را پاى هنر می‌گذراند اما شنيده نمی‌شوند. احساس مى‌كنم ما این روزها نياز به دوره ى بازگشت ترانه‌اى داريم.

او در ادامه با مقایسه هنر سطحی و هنر ریشه دار افزود: ما می توانیم با دسته بندی چیزهایی که گوش می‌دهیم قدری فضای ایجاد شده را کنترل کنیم. بعضی از هنرمندان در این بین کمتر شنیده می‌شوند و برخی‌ها هم بعد از اتمام حیات هنری خودشان شنیده می‌شوند. نباید فقط به آنچه فضاهای مجازی در اختیارمان قرار می‌دهند بسنده کنیم.

در مورد امیر آرتا باید بگویم او صدای گرم و خاطره انگیز دارد. ترکیبی از چند صدای خاطره انگیز. ملودی‌ها را خیلی دوست داشتم. فضاهای خیلی ساده را انتخاب کرده. البته یک جاهایی هم ریسک کرده و خواسته فضاهایی با تمپوی بالا را تجربه کند که بی تعارف من این بخش را نپسندیدم اما در بقیه قطعات با او ارتباط بر قرار کردم.

سپس گرشا رضايى نیز برای لحظاتی پشت تریبون رفت و گفت: ما فقط ياد گرفتيم غر بزنيم! شايد در يكى دو دهه گذشته شرايط موسيقى ما خوب نبود؛ الان خيلى از موزيسين‌ها از نظر مالى اوضاع خوبی دارند ولى وضع موزيك همچنان همان است، اينكه مي‌گویند مجوز نمی‌دهند هم ديگر درست نيست و بهانه است، چرا که ما خودمان نمی‌خواهیم کار خوب و ریشه‌دار تولید کنیم.

دیباچه - پرده پندار 4

در انتها امیر آرتا به صحبت کوتاهی در خصوص آلبومش پرداخت و گفت: امشب از زيباترين شب‌هاى زندگى من است، خيلى از دوستان و حاميان من اينجا حاضرند. من مدت‌ها ممنوع‌الفعالیت بودم و در اين مدت شرايط سختى داشتم، اما از انرژى كه از این دوستان گرفتم توانستم ادامه دهم.

دیباچه - رونمایی پرده پندار1

او در بخشی از سخنانش به برخوردهای نامناسبی که برخی از مراکز فرهنگی با او و آلبوم داشته‌اند هم اشاره کرد و گفت: برخوردی که در برخی مراکز دیدم برخورد کاسب‌کارانه عجیبی بود. کسی که کار فرهنگی می‌کند نباید مکان فرهنگی که در اختیار دارد را به صورت ساعتی اجاره دهد. نشر چشمه اما برخورد خوب و عجیبی انجام داد. من از مدیریت نشر چشمه که این خاطره خوب را ایجاد کردند متشکرم. کارشان جای تایید و تعریف دارد. باید این انتشارات را ارج بگذاریم تا متمایز شود از جاهایی که به غیر از این عمل می کنند.

امیر آرتا همچنین در انتها با همراهی مازيار شهسوارى به اجرای زنده‌ برخی از قطعات آلبومش پرداخت و پایان مراسم نیز با جشن امضای آلبوم همراه شد.

 

دیباچه - رونمایی پرده پندار2
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
صحبت‌های احساسی مارال بنی آدم، در گفتگو با ویژه برنامه «مدیا»

پروین اعتصامی، قبل از اینکه یک شاعر و ادیب باشد، یک انسان بوده است!

۱۵:۱۸  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با سعید الهی تهیه کننده فیلم‌های سینمایی میرو و قویدل

مطمئنم شهید آوینی اگر زنده بود، به مستند «قویدل» جایزه می‌داد / باید باور کنیم که در اتاق شیشه‌ای زندگی می‌کنیم

۱۳:۱۱  -  ۲۳ اسفند ۱۴۰۲
گلر تیم ملی هندبال در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

مربیان خارجی تاثیر مثبتی بر روی تیم ملی داشتند/ وقتی توپ گل نمی‌شود، مقصر مربی نیست

۱۱:۳۸  -  ۲۰ اسفند ۱۴۰۲
مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در گفتگو با دیباچه:

انجمن موسیقی فعالی در استان تهران نداریم/ موسیقی نسبت به تئاتر و هنرهای تجسمی مظلوم‌تر است

۱۱:۱۷  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
گفتگو ویژه برنامه مدیا با «خسرو احمدی» که دهه شصتی‌ها او را به نام «دولنگ» می‌شناسند

متاسفانه تلویزیون برای کودکان امروزی هیچ برنامه خوبی ندارد!

۱۳:۰۷  -  ۱۷ اسفند ۱۴۰۲
صحبت‌های انتقادی حسین عابدینی بازیگر سریال « بچه های مدرسه همت » علیه «مهران رجبی»

«مهران رجبی» کنترات برداشته، نباید فقط پولو ببینه و با کله شیرجه بزنه؛ بازیگری را با بیزینس اشتباه گرفته!

۱۶:۵۳  -  ۱۴ اسفند ۱۴۰۲
رئیس مرکز مطالعات راهبردی و آموزش وزارت کشور با دیباچه مطرح کرد؛

هدف اصلی جشنواره ی « رای ملت » تببین گری و جهاد تبیین است/ پای جشنواره "رای ملت" به انتخابات ریاست جمهوری کشیده می‌شود!

۱۳:۰۸  -  ۱۰ اسفند ۱۴۰۲