جمعه ۰۲ آذر ۱۴۰۳  |  Friday, 22 November 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۱۶۱۰
تاریخ انتشار : ۱۵ : ۰۷ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
دیباچه: دکتر فردوس حاجیان؛پژوهشگر و مدیر گروه دکترای تئاتر دانشکده هنر ومعماری تهران مرکز، درمورد شیوه «جانسون اند جانسون» یادداشتی تحلیلی نوشته است.

دیباچه- فردوس حاجیان اصلی

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، فردوس حاجیان برای نسل دهه 60 نامی شناخته شده است. عموی فردوس سال‌های نچندان دور تلویزیون که آموزش الفبا را با شکلی نوین به رسانه ملی آورد، سال‌هاست به آموزش آکادمیک تئاتر مشغول است و در مطلبی اختصاصی برای دیباچه از سیستم بروزی که در حال حاضر در آمریکا تدیس می‌شود، نوشته است.

سیستم «جانسون اند جانسون» نوعی آموزش سیستم فراشناخت آمریکایی است؛ در این سیستم، تیم‌ورک‌هایی در یک کلاس هشت نفره تشکیل می‌شوند که در آنها دو دانش‌آموز بسیار زرنگ، دو دانش‌آموز خوب، دو دانش‌آموز متوسط و دو دانش‌آموز کمی کم‌تجربه در کنار یکدیگر تحصیل می‌کنند.

در این شیوه به کرات اتفاق افتاده است  که دانش‌آموزی که کم‌تجربه است، به‌ناگاه تمام دیگر دانش‌آموزان را پشت‌سر می‌گذارد و از همه آنها جلومی‌زند.

جانسون اند جانسون یک مدل آمریکایی است که استفاده کردن از آن در ایران، نه تنها اشکالی ندارد بلکه برای آموزش ما بسیار مفید است چون شیوه آموزش آمریکایی سخت‌ترین نوع آموزش است؛ فقط آموزش پژوهش محور نیست بلکه هم باید پژوهش داشته باشید و هم باید در کلاس‌ها نیز شرکت کنید؛ جانسون اند جانسون، شیوه‌ای همچون «اکتورز استودیو» است که همه باید به کلاس می‌رفتند.

امیدوارم این مدل جانسون اند جانسون در ورک‌شاپ‌ها کار شود. البته این اقدام نباید تنها به تهران محدود شود؛ در شهرستان‌ها نیز باید این شیوه کار شود. در شرایط برزخی تئاتر ایران، می‌توان با این شیوه و با حضور یک کارگردان‌مدرس کاربلد، سه اصل اکادمی، تجربه و حرفه‌ای بودن را در یک بسته آموزشی به مخاطب ارائه داد.

با دوبیت شعر شما را به جریانی که هنوز رونده و زایشی است و به‌دلیل هم‌زمانی بودن، بالنده و رونده رو به جلو حرکت می‌کند:

می‌روم از کوی تو، از خم ابروی تو           نقش زده بر دلم، سلسله موی تو

هو هو هوی تو، سلسله موی تو

مستم از آن روی تو، قامت دلجوی تو       گرچه همی‌جستم از حلقه بازوی تو

هو هو هوی تو، حلقه بازوی تو

سوی فلک می‌روم، نزد ملک می‌روم         رقص‌کنان تا خدا، از خم گیسوی تو

هو هو هوی تو، از خم گیسوی تو

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رییس سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان

شرکت ۷۰ طرح از ۱۹ استان در نمایشگاه جشنواره خوارزمی/منتخبین جشنواره، بدون کنکور وارد دانشگاه می‌شوند!

۰۹:۰۰  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با غلامعلی حداد عادل، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی

ما با کلاس‌های آزاد در دنیا ارتباط داریم/ سعی داریم با وزارت علوم همکاری داشته باشیم، اما این همکاری تاکنون رضایت بخش نبوده است!

۲۰:۴۲  -  ۲۹ آبان ۱۴۰۳
مجید اسماعیلی، نوازنده پیشکسوت ویولنسل در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

ارکسترهایی که در کشورمان برگزار می‌شوند، هم ردیف ارکستر های کشور های دیگر هستند!

۱۴:۱۵  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
مدیر کل اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هرمزگان در گفتگو با دیباچه خبر داد؛

نمایش گرگوربافی و تراش صدف‌های دریایی در نمایشگاه ملی صنایع دستی/ بندرلنگه به‌عنوان شهر ملی گلابتون، شناخته شده است

۱۳:۰۲  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
گفتگو اختصاصی دیباچه با استاد فرهاد فخرالدینی، بنیان گذار ارکستر ملی ایران

عرصه موسیقی نیازمند حمایت دولت است و نباید به آن آسیب بزنند! / تِم سازی نمی‌تواند یک اثر موسیقایی را فاخر کند!

۲۰:۲۴  -  ۲۷ آبان ۱۴۰۳
گفتگوی دیباچه با مهدی وثوقی راد، بازیگر پیشکسوت عرصه تئاتر و تلویزیون

برخی از نمایش‌های روی صحنه، اصالت و پختگی لازم را ندارند/ آخرین خبرها از پروژه جدید نیما جاویدی!

۱۳:۲۱  -  ۲۶ آبان ۱۴۰۳
" گالری آرت پرشیا " میزبان هنرمند معاصر کشورمان شد؛

شگفتی نمایشگاه انفرادی آثار استاد "جلیل خلیلی" و هنری که باید دیده شود!

۲۰:۰۴  -  ۲۲ آبان ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار