دیباچه: دکتر فردوس حاجیان؛پژوهشگر و مدیر گروه دکترای تئاتر دانشکده هنر ومعماری تهران مرکز، درمورد شیوه «جانسون اند جانسون» یادداشتی تحلیلی نوشته است.
به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، فردوس حاجیان برای نسل دهه 60 نامی شناخته شده است. عموی فردوس سالهای نچندان دور تلویزیون که آموزش الفبا را با شکلی نوین به رسانه ملی آورد، سالهاست به آموزش آکادمیک تئاتر مشغول است و در مطلبی اختصاصی برای دیباچه از سیستم بروزی که در حال حاضر در آمریکا تدیس میشود، نوشته است.
سیستم «جانسون اند جانسون» نوعی آموزش سیستم فراشناخت آمریکایی است؛ در این سیستم، تیمورکهایی در یک کلاس هشت نفره تشکیل میشوند که در آنها دو دانشآموز بسیار زرنگ، دو دانشآموز خوب، دو دانشآموز متوسط و دو دانشآموز کمی کمتجربه در کنار یکدیگر تحصیل میکنند.
در این شیوه به کرات اتفاق افتاده است که دانشآموزی که کمتجربه است، بهناگاه تمام دیگر دانشآموزان را پشتسر میگذارد و از همه آنها جلومیزند.
جانسون اند جانسون یک مدل آمریکایی است که استفاده کردن از آن در ایران، نه تنها اشکالی ندارد بلکه برای آموزش ما بسیار مفید است چون شیوه آموزش آمریکایی سختترین نوع آموزش است؛ فقط آموزش پژوهش محور نیست بلکه هم باید پژوهش داشته باشید و هم باید در کلاسها نیز شرکت کنید؛ جانسون اند جانسون، شیوهای همچون «اکتورز استودیو» است که همه باید به کلاس میرفتند.
امیدوارم این مدل جانسون اند جانسون در ورکشاپها کار شود. البته این اقدام نباید تنها به تهران محدود شود؛ در شهرستانها نیز باید این شیوه کار شود. در شرایط برزخی تئاتر ایران، میتوان با این شیوه و با حضور یک کارگردانمدرس کاربلد، سه اصل اکادمی، تجربه و حرفهای بودن را در یک بسته آموزشی به مخاطب ارائه داد.
با دوبیت شعر شما را به جریانی که هنوز رونده و زایشی است و بهدلیل همزمانی بودن، بالنده و رونده رو به جلو حرکت میکند:
میروم از کوی تو، از خم ابروی تو نقش زده بر دلم، سلسله موی تو
هو هو هوی تو، سلسله موی تو
مستم از آن روی تو، قامت دلجوی تو گرچه همیجستم از حلقه بازوی تو
هو هو هوی تو، حلقه بازوی تو
سوی فلک میروم، نزد ملک میروم رقصکنان تا خدا، از خم گیسوی تو
هو هو هوی تو، از خم گیسوی تو