جمعه ۲۴ مرداد ۱۴۰۴  |  Friday, 15 August 2025
کد خبر: ۱۱۶۱۰
تاریخ انتشار : ۱۵ : ۰۷ - ۲۸ خرداد ۱۳۹۵
یادداشت/ فردوس حاجیان

سیستم «جانسون اند جانسون»؛ نیاز تئاتر ایران

دیباچه: دکتر فردوس حاجیان؛پژوهشگر و مدیر گروه دکترای تئاتر دانشکده هنر ومعماری تهران مرکز، درمورد شیوه «جانسون اند جانسون» یادداشتی تحلیلی نوشته است.

دیباچه- فردوس حاجیان اصلی

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه، فردوس حاجیان برای نسل دهه 60 نامی شناخته شده است. عموی فردوس سال‌های نچندان دور تلویزیون که آموزش الفبا را با شکلی نوین به رسانه ملی آورد، سال‌هاست به آموزش آکادمیک تئاتر مشغول است و در مطلبی اختصاصی برای دیباچه از سیستم بروزی که در حال حاضر در آمریکا تدیس می‌شود، نوشته است.

سیستم «جانسون اند جانسون» نوعی آموزش سیستم فراشناخت آمریکایی است؛ در این سیستم، تیم‌ورک‌هایی در یک کلاس هشت نفره تشکیل می‌شوند که در آنها دو دانش‌آموز بسیار زرنگ، دو دانش‌آموز خوب، دو دانش‌آموز متوسط و دو دانش‌آموز کمی کم‌تجربه در کنار یکدیگر تحصیل می‌کنند.

در این شیوه به کرات اتفاق افتاده است  که دانش‌آموزی که کم‌تجربه است، به‌ناگاه تمام دیگر دانش‌آموزان را پشت‌سر می‌گذارد و از همه آنها جلومی‌زند.

جانسون اند جانسون یک مدل آمریکایی است که استفاده کردن از آن در ایران، نه تنها اشکالی ندارد بلکه برای آموزش ما بسیار مفید است چون شیوه آموزش آمریکایی سخت‌ترین نوع آموزش است؛ فقط آموزش پژوهش محور نیست بلکه هم باید پژوهش داشته باشید و هم باید در کلاس‌ها نیز شرکت کنید؛ جانسون اند جانسون، شیوه‌ای همچون «اکتورز استودیو» است که همه باید به کلاس می‌رفتند.

امیدوارم این مدل جانسون اند جانسون در ورک‌شاپ‌ها کار شود. البته این اقدام نباید تنها به تهران محدود شود؛ در شهرستان‌ها نیز باید این شیوه کار شود. در شرایط برزخی تئاتر ایران، می‌توان با این شیوه و با حضور یک کارگردان‌مدرس کاربلد، سه اصل اکادمی، تجربه و حرفه‌ای بودن را در یک بسته آموزشی به مخاطب ارائه داد.

با دوبیت شعر شما را به جریانی که هنوز رونده و زایشی است و به‌دلیل هم‌زمانی بودن، بالنده و رونده رو به جلو حرکت می‌کند:

می‌روم از کوی تو، از خم ابروی تو           نقش زده بر دلم، سلسله موی تو

هو هو هوی تو، سلسله موی تو

مستم از آن روی تو، قامت دلجوی تو       گرچه همی‌جستم از حلقه بازوی تو

هو هو هوی تو، حلقه بازوی تو

سوی فلک می‌روم، نزد ملک می‌روم         رقص‌کنان تا خدا، از خم گیسوی تو

هو هو هوی تو، از خم گیسوی تو

 
مطالب برگزیده
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴
سعید الهی تهیه‌کننده سینما در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

فیلم «میرو» بازنمایی فرهنگ ایثار و شهادت در بین قوم بلوچ است/ قومیت‌ها بخش جدایی‌ناپذیری از هویت ملی ما هستند

۱۲:۵۴  -  ۲۰ فروردين ۱۴۰۴
گفتگو دیباچه با سخنگوی سازمان بنادر و دریانوردی در طرح تسهیل سفرهای نوروزی

بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰‌هزار مسافر در نوروز ۱۴۰۴ سفر دریایی داشتند/ مسافران از سوار شدن بر قایق‌های غیرمجاز اجتناب کنند

۱۴:۴۵  -  ۱۱ فروردين ۱۴۰۴