يکشنبه ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Sunday, 05 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۱۴۳۹
تاریخ انتشار : ۱۴ : ۰۵ - ۲۶ خرداد ۱۳۹۵
دیباچه: کارگردان نمایش «ستاره» اعتقاد دارد که جشنواره مونولیو تنها فستیوالی است که به کارگردان‌ها و نویسندگان جوان امکان دیده شدن می‌دهد و مسئولان برگزاری جشنواره تمام شرایط اعم از مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... را برای کارگردان آن فراهم می‌کنند.

دیباچه- شادی فرهادی- اصلی

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ شادی فرهادی که با نمایش «ستاره» در فصل سوم، بهار از دوره ششم جشنواره تئاتر مونولیو شرکت کرده است درمورد این نمایش گفت: موضوع نمایش درمورد یک خانم پزشک است که تخصص زنان و زایمان دارد و بیمارانی نزد او می‌آیند؛ در حین معاینه بیماران، تماس‌های تلفنی‌ای که با او گرفته می‌شود، که او طبیعتاذ تلفن‌ها را پاسخ نمی‌دهد اما ما به واسطه پیغام‌هایی که از ابتدای نمایش تا تقریبا دقایق پایانی اثر برای او گذاشته می‌شود، از زندگی شخصی این پزشک اطلاعات به دست می‌آوریم. این پزشک با بیماران درد و دل می‌کند و یک‌سری خاطرات از زندگی شخصی خودش با آنها صحبت می‌کند.

کارگردان نمایش «ستاره» از دلایل خود برای نگارش این متن گفت: قبل از اینکه بخواهم در جشنواره شرکت کنم، برخی موضوع‌ها برای نوشتن به ذهنم می‌آید. چند ماهی است که موضوع سقط جنین، ذهن مرا درگیر کرده بود و تمایل داشتم درباره این مساله بنویسم. اینکه به‌راحتی درباره سقط جنین صحبت می‌کنند و از آن می‌گذرند. این درگیری ذهنی سبب شد که به نگارش نمایشنامه روی آورم. البته نمایشنامه کاملا خشک و تلخی را ننوشتم و کمی کمیک‌تر با این اتفاق برخورد داشتم. «ستاره» در قسمت‌هایی کمدی دارد.

فرهادی ضمن اعلام این نکته که «ستاره» سومین متن وی است که برای فستیوال مونولیو انتخاب شده است، دلایل خود برای حضور در جشنواره را برشمرد: نخستین متن من، «کنفرانس» در جشنواره برگزیده شد، دومین متن، «بالماسکه» را اجرا کردم. یکی از حسن‌هایی که شرکت کردن در فستیوال مونولیو برای افرادی همچون من که چندان شناخته شده نیستیم دارد این است که نمایش منتخب این فستیوال که از نظر متن، تکنیک، بازی و ... نظر داوران را جلب کند، برای اجرای عمومی انتخاب می‌شود.

وی در ادامه افزود: در حقیقت مونولیو تنها فستیوالی است که به کارگردان‌ها و نویسندگان جوان امکان دیده شدن می‌دهد و به همین دلیل من هر سال در این جشنواره شرکت می‌کنم. تنها جشنواره‌ای که این اطمینان را به اثر برگزیده‌اش می‌دهد که می‌تواند صد در صد اجرای عمومی را تجربه کند، فستیوال خصوصی مونولیو است. وقتی نمایشی منتخب فستوال مونولیو شناخته شود، خود مسئولان برگزاری جشنواره تمام شرایط را اعم از مجوز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و ... را برای کارگردان آن فراهم می‌کنند.

این نویسنده و کارگردان تئاتر پروسه تمرین «ستاره» را تشرح کرد: به‌صورت گروهی و با همراهی دو الی سه تن از دوستانم، حدود 8 ماه پیش، نگارش متن را آغاز کردیم اما به مرور زمان دریافتم که گروهی کار کردن در زمان نگارش متن، کار دشواری است. در زمان نگارش متن، اختلاف نظر ما بسیار زیاد بود و از همین رو تصمیم گرفتم خودم متن را پیش ببرم. شالوده این متن را خودم نوشته‌ام اما جزئیاتی از آن را با صدف پیکانی همکاری کردیم و به همراه یکدیگر به نگارش درآوردیم. تا امروز، حدود چهار ماه است که هر روز این نمایش را تمرین می‌کنیم.

نمایش «ستاره» با کارگردانی شادی فرهادی و بازی آوا شریفی، امروز چهارشنبه؛ 26 خردادماه در دو نوبت، 18 و 19 در سالن موج نو روی صحنه می‌رود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳