شنبه ۱۵ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 04 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۱۴۰۷
تاریخ انتشار : ۳۹ : ۱۲ - ۲۵ خرداد ۱۳۹۵
دیباچه: علی برجی اعلام کرد که برای نخشتین‌بار نمایشنامه «هفت‌هشتم» سیروس همتی را به دلیل شیفتگی‌اش به این اثر اجرای عمومی می‌کند

دیباچه- علی برجی اصل

به گزارش خبرنگار تئاتر دیباچه؛ علی برجی؛ یکی از کارگردان‌ها و بازیگران نمایش «هفت‌هشتم» که این روزها در خانه نمایش اداره تئاتر اجرا می‌رود، درمورد این نمایش گفت: داستان درباره مردم روستایی است که مامون آنها را وسوسه می‌کند که اگر امام رضا (ع) را خوار و خفیف کنند، به هر کدام از کوچک تا بزرگ، 10 اشرفی می‌دهد؛ کدخدا و برخی از مردم این آبادی وسوسه می‌شوند که این کار را انجام دهند. یکی از همسران کدخدا به اوپیشنهاد می‌دهد که چون عروسشان دختر کنیز امام است و امام در مراسم عروسی آنها شرکت کرده، شایعه راه بیندازند که پسرشان مرده است و چون امام صددرصد در مراسم ختم شرکت می‌کند و نماز پسرشان را می‌خواند، به این واسطه امام را زمانی‌که قصد دارد نماز میت را بخواند با پسرشان که زنده است مواجه کنند و به این واسطه به مردم نشان دهند که امام تفاوت فرد مرده و فرد زنده را نمی‌داند و به یان واسطه او را خوار و خفیف کنند و ....

برجی با بیان این نکته که «هفت‌هشتم» در قالب سوگواره خمسه در خانه نمایش روی صحنه رفته بود، گفت: این نمایش یکی از آثار برگزیده سوگواره خمسه بود. در شش بخش کاندید شده بودیم و در چهار بخش بهترین نویسندگی، بهترین کارگردانی، بازیگری مرد و طراحی صحنه جایزه دریافت کرده است.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در مورد نمایشنامه «هفت‌هشتم» گفت: من دوستی دیرینه‌ای با سیروس همتی دارم. وقتی این متن را خواندم، شیفته‌اش شدم. از سویی سیروس همتی تنها یک‌بار این نمایشنامه را برای جشنواره‌ای در اهواز اجرا کرده بود اما اجرای عمومی نمایش اتفاق نیفتاده بود. به همین دلیل تصمیم گرفتم نخستین اجرای عمومی نمایش را در خانه نمایش اداره تئاتر به انجام برسانمو درنهایت به همراه حمید اصغری‌تتماج این اثر را کارگردانی کردیم.

وی در مورد پروسه تمرینات این اثر برای اجرای عمومی آن گفت: مدت زمان ما برای آماده‌سازی این نمایش بسیار کم بود. فاصله میان اعلام این ملب که «هفت‌هشتم» می‌تواند اجراهای عمومی خود را در خانه نمایش آغاز کند تا زمانی‌که قرار بود رسما اجراهای خود را آغاز کنیم، کمتر از یک هفته بود! از سویی دیگر ما یک تغییر اجباری را در گروه بازیگرانمان شاهد بودیم چون یکی از بازیگران ما درگیر اجرایی دیگر بود. در نتیجه ناچار شدیم تمرینات فشرده‌ای را در زمان یک هفته‌ای خودمان داشته باشیم تا هم بازیگر جایگزین بتواند با گروه همراه شود و هم بتوانیم باقی مسائل را از قبیل دکور و ... آماده کنیم.

این کارگردان تئاتر ضمن نامناسب دانستن زمان اجرای تئاتر خود گفت: اجرای عمومی نمایش «هفت‌هشتم» با مسابقات یورو 2016 و ماه مبارک رمضان همزمان شده است که تمام این مسائل سبب می‌شود نمودار مخاطبان دچار رکود شود. ما در صفحات مجازی، مطبوعاتی، بیلبورد و ... تلاش می‌کنیم تماشاگر را به سالن دعوت کنیم. البته خو اثر نیز می‌تواند مورد خوبی برای تبلیغ باشد. وقتی اثر از نظر زیبایی‌شناسی، متن، بازی، کارگردانی و ... خوب باشد، مخاطب خود را به سالن می‌کشاند.

علی برجی درباره برنامه‌های آینده خود در زمینه تئاتر گفت: موسسه «هلیا فیلم» نمایش دیگری را به نام «جهشه» که به جنوبی به معنای وانت‌بار است را تولید کرده‌ایم. این نمایشنامه نوشته محسن شاه‌کرم است که با کارگردانی خودم روی صحنه می‌رود. این اثر آماده است و برای اجرا شدن در سالن سرو، بازبینی انجام داده است منتظریم بودجه این مکان تامین شود تا با ما قرارداد ببندد و وارد پروسه اجرای اثر شویم. این نمایش حدود 20 بازیگر دارد و نمایشی پرپرسوناژ محسوب می‌شود.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار