چهارشنبه ۱۹ شهريور ۱۴۰۴  |  Wednesday, 10 September 2025
کد خبر: ۱۰۹۵۶
تاریخ انتشار : ۵۶ : ۰۶ - ۲۴ خرداد ۱۳۹۵

«آسپرین» پر از معما و گِره

دیباچه: کارگردان سریال «آسپرین» با اشاره به اینکه این سریال اثری معمایی است، عنوان کرد مخاطب نباید حتی یک سکانس این مجموعه را هم از دست بدهد چون پازل اصلی را گم خواهد کرد.

به گزارش دیباچه به نقل از خبرگزاری مهر، فرهاد نجفی کارگردان سریال «آسپرین» که در شبکه نمایش خانگی ساخته و توزیع می شود درباره این اثر گفت: سریال «آسپرین» اثری کاملا درام است که از لایه های معمایی، خانوادگی و حتی فضای کمدی سیاه برخوردار است.

وی ادامه داد: این سریال اثری پلیسی و اکشن نیست و جذابیت آن به معماهایی است که دارد. ما سعی کردیم نوعی پازل معمایی برای مخاطب بچینیم و مخاطب در این سریال در عین اینکه این پازل ها را کامل می کند به نسبت نیاز داستان ژانرهای مختلف را هم دریافت کند. به طور مثال ممکن است در صورت لزوم داستان به صورت طنز پیش رود و تلاش ما این است در قسمت های مختلف نیاز مخاطب براساس آن طنز یا اکشن برآورده شود.

کارگردان «ماتادور» با بیان اینکه متد جدید سریال های هالیوودی پرداختن به درام های هیجان انگیز است، عنوان کرد: ما سعی کردیم درامی طراحی کنیم که برای مخاطب جذاب باشد. در این سریال بیشتر روی معما و گره هایی که داریم تاکید می شود.

دیباچه-آسپرین


سخت ترین قسمت نگارش فیلمنامه طراحی معما بود

نجفی درباره گره هایی که در قصه «آسپرین» به کار می رود، اظهار کرد: ما در داستان همه اطلاعات را به مخاطب ارایه می کنیم اما با گره هایی که وجود دارد مخاطب باید با دقت اثر را ببیند و مسایل را کشف کند. در این داستان حتی گره هایی که باز می شود قابل حدس نیست و ممکن است مخاطب به این نتیجه برسد که اتفاقاتی را که حدس زده، اشتباه بوده است.

وی درباره طراحی این معماها در فیلمنامه توضیح داد: ما زمان زیادی را برای نگارش فیلمنامه اختصاص دادیم که طراحی این معماها سخت ترین قسمت کار بود. حدود یک سال طول کشید تا ما توانستیم فیلمنامه ای برای ۱۵ قسمت با تیمی از نویسندگان به نگارش درآوریم.

کارگردان فیلم سینمایی «چارسو» با اشاره به ویژگی های سریال «آسپرین» بیان کرد: ما دو نوع فیلمنامه در دنیا داریم، فیلمنامه های شخصیت محور و فیلمنامه های داستان محور که فیلمنامه های ما معمولا شخصیت محور هستند مثل «شهرزاد»، «کارگاه علوی»، «پدرسالار» و کمتر سریال داستان محوری مثل «بازی تاج و تخت» داشته ایم. در این کارها داستان قالب است و من فکر می کنم مخاطبی که سریال های امریکایی را می بیند بیشتر حذب «آسپرین» می شود. کارهای داستان محور فرمول دارد و این سریال هم از آن فرمول ها تبعیت کرده است.

پخش اولین قسمت از امروز

وی با اشاره به فصل های مختلف این سریال بیان کرد: فکر می کنم ما تاکنون به جز سریال «قلب یخی» و «شهرزاد» اثر دیگری نداشته ایم که فصلی باشد که البته فصل دوم سریال ما زودتر از «شهرزاد» به دست مردم خواهد رسید. برنامه ریزی ما فشرده است تا بتوانیم سر هر شش ماه فصل جدید توزیع شود که بر اساس همان فرمول اصلی در دنیا پیش می رود.

این کارگردان درباره فضای علمی این سریال نیز توضیح داد: اگر ما سریال را صرفا با قالب پزشکی دنبال می کردیم تماشاچی خاص خود را پیدا می کرد و بحث علمی صرف جذاب نبود اما باید اندازه همه اینها را در نظر گرفت. این کار دغدغه خود من بود چون زمانی موقتی حافظه خود را از دست دادم و خواستم در این باره بنویسم.

نجفی در پایان با اشاره به توزیع اولین قسمت سریال «آسپرین» گفت: از امروز دوشنبه ۲۴ خرداد ماه پخش قسمت اول سریال در شبکه نمایش خانگی آغاز می شود و توصیه من به مخاطبان این است که حتی یک سکانس از کار را از دست ندهند چون یک کار معمایی است و ممکن است به تدریج تکه ها پازل را گم کنند.

کارگردان سریال «آسپرین» با اشاره به اینکه این سریال اثری معمایی است، عنوان کرد مخاطب نباید حتی یک سکانس این مجموعه را هم از دست بدهد چون پازل اصلی را گم خواهد کرد.

فرهاد نجفی کارگردان سریال «آسپرین» که در شبکه نمایش خانگی ساخته و توزیع می شود درباره این اثر به خبرنگار مهر گفت: سریال «آسپرین» اثری کاملا درام است که از لایه های معمایی، خانوادگی و حتی فضای کمدی سیاه برخوردار است.

وی ادامه داد: این سریال اثری پلیسی و اکشن نیست و جذابیت آن به معماهایی است که دارد. ما سعی کردیم نوعی پازل معمایی برای مخاطب بچینیم و مخاطب در این سریال در عین اینکه این پازل ها را کامل می کند به نسبت نیاز داستان ژانرهای مختلف را هم دریافت کند. به طور مثال ممکن است در صورت لزوم داستان به صورت طنز پیش رود و تلاش ما این است در قسمت های مختلف نیاز مخاطب براساس آن طنز یا اکشن برآورده شود.

کارگردان «ماتادور» با بیان اینکه متد جدید سریال های هالیوودی پرداختن به درام های هیجان انگیز است، عنوان کرد: ما سعی کردیم درامی طراحی کنیم که برای مخاطب جذاب باشد. در این سریال بیشتر روی معما و گره هایی که داریم تاکید می شود.

سخت ترین قسمت نگارش فیلمنامه طراحی معما بود

نجفی درباره گره هایی که در قصه «آسپرین» به کار می رود، اظهار کرد: ما در داستان همه اطلاعات را به مخاطب ارایه می کنیم اما با گره هایی که وجود دارد مخاطب باید با دقت اثر را ببیند و مسایل را کشف کند. در این داستان حتی گره هایی که باز می شود قابل حدس نیست و ممکن است مخاطب به این نتیجه برسد که اتفاقاتی را که حدس زده، اشتباه بوده است.

وی درباره طراحی این معماها در فیلمنامه توضیح داد: ما زمان زیادی را برای نگارش فیلمنامه اختصاص دادیم که طراحی این معماها سخت ترین قسمت کار بود. حدود یک سال طول کشید تا ما توانستیم فیلمنامه ای برای ۱۵ قسمت با تیمی از نویسندگان به نگارش درآوریم.

کارگردان فیلم سینمایی «چارسو» با اشاره به ویژگی های سریال «آسپرین» بیان کرد: ما دو نوع فیلمنامه در دنیا داریم، فیلمنامه های شخصیت محور و فیلمنامه های داستان محور که فیلمنامه های ما معمولا شخصیت محور هستند مثل «شهرزاد»، «کارگاه علوی»، «پدرسالار» و کمتر سریال داستان محوری مثل «بازی تاج و تخت» داشته ایم. در این کارها داستان قالب است و من فکر می کنم مخاطبی که سریال های امریکایی را می بیند بیشتر حذب «آسپرین» می شود. کارهای داستان محور فرمول دارد و این سریال هم از آن فرمول ها تبعیت کرده است.

پخش اولین قسمت از امروز

وی با اشاره به فصل های مختلف این سریال بیان کرد: فکر می کنم ما تاکنون به جز سریال «قلب یخی» و «شهرزاد» اثر دیگری نداشته ایم که فصلی باشد که البته فصل دوم سریال ما زودتر از «شهرزاد» به دست مردم خواهد رسید. برنامه ریزی ما فشرده است تا بتوانیم سر هر شش ماه فصل جدید توزیع شود که بر اساس همان فرمول اصلی در دنیا پیش می رود.

این کارگردان درباره فضای علمی این سریال نیز توضیح داد: اگر ما سریال را صرفا با قالب پزشکی دنبال می کردیم تماشاچی خاص خود را پیدا می کرد و بحث علمی صرف جذاب نبود اما باید اندازه همه اینها را در نظر گرفت. این کار دغدغه خود من بود چون زمانی موقتی حافظه خود را از دست دادم و خواستم در این باره بنویسم.

نجفی در پایان با اشاره به توزیع اولین قسمت سریال «آسپرین» گفت: از امروز دوشنبه ۲۴ خرداد ماه پخش قسمت اول سریال در شبکه نمایش خانگی آغاز می شود و توصیه من به مخاطبان این است که حتی یک سکانس از کار را از دست ندهند چون یک کار معمایی است و ممکن است به تدریج تکه ها پازل را گم کنند.

 
مطالب برگزیده
عضو تیم ملی اسکیت در گفت‌و‌گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

در مسیر قهرمانی هیچ‌وقت عقب ننشستم؛ در دل جنگ تمرین را رها نکردم

۱۹:۵۱  -  ۲۸ تير ۱۴۰۴
کاپیتان تیم ملی واترپلو در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

رسیدن به صدر جهان سخت است/ با یک بازی بیشتر دومین گلزن برتر آسیا می‌شدم

۱۳:۰۴  -  ۲۴ تير ۱۴۰۴
اشکان ممبینی از کارشناسان چهره و شاخص مسائل بین‌الملل به دیباچه گفت؛

تلاش‌های نظامی برای مهار برنامه هسته‌ای ایران، نمی‌تواند اراده ملت را در مسیر پیشرفت و خودکفایی کشورمان متوقف کند

۲۲:۲۴  -  ۱۵ تير ۱۴۰۴
عضو تیم ملی کشتی آلیش بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دو طلای آسیا نقطه اوج کارنامه‌ام بود/ ‏طلای جهانی را هدف گرفته‌ام

۱۷:۴۹  -  ۰۸ تير ۱۴۰۴
پژوهشگر موسیقی آذربایجان و نوازنده ساز قوپوز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

عاشیق‌ها صدای تاریخ و فرهنگ مردم آذربایجان هستند/ موسیقی آذربایجان، موسیقی زنده و مردمی است

۱۳:۰۱  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
ملی پوش فوتبال زنان با «دیباچه» مطرح کرد؛

از لیگ تا تیم ملی؛ گلرهای ایران برای یک رؤیا متحد شده‌اند

۱۲:۵۴  -  ۱۸ خرداد ۱۴۰۴
عضو تیم ملی وزنه برداری در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی آسیا فقط شروع مسیر من است/ تمرین با بزرگان جهان برایم ارزشمند است

۱۲:۳۳  -  ۰۴ خرداد ۱۴۰۴
قهرمان اسکواش زنان کشورمان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

اسکواش زنان ایران در مسیر پیشرفت حرکت می کند/ هدفم رسیدن به رنکینگ زیر ۵۰ جهان است!

۰۹:۰۰  -  ۲۸ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم ملی تنیس در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

از میزبانی تور جهانی برای محک بازیکنان ملی بهره می‌بریم/ همه بازیکنان زیر ذره‌بین هستند

۱۶:۲۳  -  ۲۲ ارديبهشت ۱۴۰۴
سرمربی تیم قهرمان لیگ کانوپولو در گفتگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

با تجهیزات حرفه‌ای به مدال جهانی نزدیک می‌شویم/ نسل جوان انگیزه بیشتری برای قهرمانی دارند

۰۹:۰۰  -  ۱۶ ارديبهشت ۱۴۰۴
دبیر چهاردهمین جشنواره بین‌المللی فیلم ۱۰۰ در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

برخی فیلمسازان با جشنواره فیلم ۱۰۰ فعالیت‌شان را آغاز کردند/ انتخاب بخش فلسطین آزاد به عنوان بخش ویژه جشنواره!

۱۱:۱۴  -  ۳۰ فروردين ۱۴۰۴