محمدرضا صابری (مدیر عامل شرکت پخش نور تابان) در گفتوگو با دیباچه از نحوه تبلیغات در رسانه ملی انتقاد کرد و هزینههای عجیب و غریب این سازمان را دلیل اصلی گرایش تهیهکنندههای سینما به تبلیغ در شبکههای ماهوارهای دانست.
به گزارش خبرگزاری دیباچه؛صابری یکی از مدیران پخش توزیع محصولات فرهنگی در کشورمان و در عین حال سینمادار است. مسئلهای که میتواند به دیده شدن و یا نشدن اثر سینمایی کمک بسیار کند. مسئولیتی که مانند حائل، میان فیلمساز و سازمانهایی مثل صدا و سیما و حتی شبکههای تلویزیونی دیگر است و از این بابت نقش تعیینکنندهای را ایفا میکنند.
محمدرضا صابری با درخواست از مسئولین صدا و سیما برای حمایت سینماگران، به خبرنگار سینمایی دیباچه، گفت: «پس از سالها، شاهد شکوفایی دوباره سینما و رونق سالنهای سینمایی هستیم. سینماهای تهران هر شب در سیانسهای فوقالعاده از تماشاگران پذیرایی میکنند و این نشان میدهد: مردم با سینما آشتی کردهاند. پس از اکران موفق فیلمها در ماه اول و دوم فصل بهار، با افت نسبی تعداد مخاطب مواجه بودیم، اما با شروع ماه رمضان، سینما دوباره رونق گرفته است.
استقبال امیدوارکننده مردم از فیلمهای سینمایی یک طرف مسئله است و مسئله تبلیغات و تیزرهای فیلمها در رسانه ملی و شبکههای ماهوارهای، بحث جداگانهایست که باید دقیق به آن پرداخت. این روزها باید از سینماییها حمایت کرد و شکوفایی سینما پس از چند دهه را باید یک امتیاز بزرگ دانست و حفظش کرد. از مسئولین صدا و سیما درخواست دارم: کمک کنند و با حمایت فیلمها جلوی پیشرفت شبکههای ماهوارهای و سواستفادهشان از سینمای ما را بگیرند. آنها با استفاده از تیزرهای فیلمهای سینمایی به مخاطبان خودشان میافزایند؛ در حالی که هزینههای تبلیغ رسانه ملی، آنقدر زیاد است که تهیهکننده برای پخش تیزر یک دقیقهای، باید تمام سود فروش فیلمش را یکجا تقدیم سازمان صدا و سیما کند! امیدوارم با تغییر مدیریت سازمان و مدیران بخش بازرگانی، نگاه متفاوتی حاکم شود. در غیر این صورت، هیچیک از تهیهکنندههای سینما نمیتوانند هزینه تبلیغ فیلمشان در تلویزیون ملی را پرداخت کنند. تیزرهایی که با ممیزیهای زیادی مواجه میشوند و حاصلش یک محصول بی سر و ته است که چیزی را به مخاطب اِلقاء نمیکند. در حالی که شبکههای ماهوارهای با قیمت خیلی کم، تیزر فیلمها را بدون سانسور پخش میکنند.
موضوع دیگری هم وجود دارد و آن، بُعد اقتصادی ماجرای پیشآمده است: متاسفانه مطلع شدهام که تیزر برخی از فیلمها هم بدون اجازه صاحب اثر در شبکهای ماهوارهای پخش میشوند. آنها برای افزودن تعداد بینندهگانشان از هیچکاری دریغ نمیکنند و حتی از راههای غیرقانونی برای جذب بیننده، وارد معرکه سودآوری میشوند. اتفاقی که تلویزیون ملی ما کوچکترین توجهای به آن ندارد و ظاهرا ریزش مخاطب را موضوع کماهمیتی برمیشمرد!
جلوی اتفاقهای اخیر را فقط با تصمیمات جدید از سوی مدیران صدا و سیما، میتوان گرفت. باید به سینماداران و تهیهکنندها کمک کنند تا آنها به شبکههای ماهوارهای مایل نشوند. باید شرایط را برای تبلیغات در شبکههای مختلف فراهم کرد تا از این شرایط نامساعد گذر کنیم.
سالها قبل، بسیاری از سینمادوستها، عاشق تماشای آنونسهای فیلمهایی بودند که در دقیقههای محدود قبل از پخش هر فیلم روی پرده سینما نمایش داده میشد. سنتی که در دست فراموشی است و دیگر هیچ فیلمسازی به ساخت آن علاقه نشان نمیدهد. آنونسهای تاثیرگذاری که مخاطب را برای دیدن فیلمها، کنجکاو میکرد.»