جمعه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 03 May 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۰۳۲۶
تاریخ انتشار : ۰۱ : ۰۸ - ۲۲ خرداد ۱۳۹۵
حجت اشرف‌زاده در گفت‌و‌گو با دیباچه:
دیباچه: خواننده قطعه پر طرفدار و محبوب «ماه و ماهی» هدایت و راهنمایی‌ استاد پرویز مشکاتیان را یکی از مهم‌ترین دلایل موفقیت آلبوم «ماه و ماهی» دانست.



حجت اشرف‌زاده، خواننده آلبوم «ماه و ماهی» در گفت‌و‌گو با خبرنگار موسیقی دیباچه، درباره پرفروش شدن و استقبال گسترده از این آلبوم خاطرنشان کرد: در موسیقی سراغ فرم‌ها و فکرهای متفاوت رفتن اهمیت بسیار دارد. آلبوم نخست من با نام «شرح پریشانی» که منتشر شدنش مصادف شد با فوت استاد مشکاتیان، یک آلبوم اصیل ایرانی بر اساس ردیف و دستگاه بود. پس از آن چند سال سکوت کردم چرا که آن آلبوم خیلی جدی پخش نشد اما سال گذشته تصمیم گرفتم «ماه و ماهی» را منتشر کنم. ابتدا از ادبیات و غزل نئوکلاسیک استفاده کردیم که این اهمیت زیادی داشت و علیرضا بدیع که سال‌ها با هم آشنا بودیم، همنشینی‌ها و فهم عمیق شعر بدیع و نگاه متفاوت داشتن به ادبیات و کمک گرفتن از دوستان و اساتیدی همچون محمدعلی بهمنی در انتخاب اشعار مناسب کمک زیادی به من کرد.

دیباچه - حجت اشرف زاده2

تلفیق شعر و موسیقی

وی درباره استادش پرویز مشکاتیان یادآور شد: تلفیق شعر و موسیقی مقوله بسیار مهمی است که من این را با تاکید و هدایت زنده‌یاد استاد مشکاتیان آموختم. اثر کلمات، تاکیدها و اکسان‌گذاری‌های درست و بهتر فهمیده شدن شعر نکاتی بوده که همیشه از وی آموخته‌ام. بعدها سعی کردم در این زمینه بیشتر بیاموزم و البته همنشینی من با دوستان ادبیاتی‌ام کاملا تاثیر داشته است.

ملودی‌های ساده و روان

این خواننده در ادامه اضافه کرد: نکته بعدی که تصور می‌کنم در موفقیت آلبوم کمک زیادی کرد ملودی ساده و روان این قطعات بود. ترکیب ساده اینها با یکدیگر و وصل شدن همه اینها به موسیقی مدرن نتیجه کار را خوشایند می‌کرد. تنظیم ما ترکیبی بود از سازهای آکوستیک و الکترونیک که برادران بیات زحمات زیادی در این باره کشیدند. همه اینها که برشمردم و قرار گرفتن همه اینها در کنار هم است که می‌تواند یک اثر را فراگیر و موفق کند.

دوست ندارم در کنسرت‌هایم بازخوانی کنم

خواننده قطعه پرطرفدار «ماه و ماهی» درباره علت برگزار نکردن کنسرت‌های متعدد بعد از آلبوم اطهار کرد: متاسفانه هنوز تعداد قطعات مناسبی که خودم تولید کرده باشم و برای کنسرت کافی باشد در اختیار ندارم و علاقه زیادی هم به بازخوانی آثار قدیمی روی صحنه ندارم؛ اتفاقی که خیلی مد شده و در کنسرت‌ها معمولا به بازخوانی می‌پردازند.

کنسرت آنلاین هم برگزار می‌کنم

او در پاسخ به سوالی درباره برگزاری کنسرت‌های آنلاین و اینکه آیا خودش هم در این برنامه شرکت می‌کند یا خیر گفت: کنسرت آنلاین تمهید و امکان خوبی است که با توجه به تاثیرات مستقیمی که در اقتصاد موسیقی دارد می‌تواند مخاطبانی که بنا به هر دلیلی نمی‌توانند در سالن های کنسرت حضور داشته باشند را هم در موقعیتی قرار دهد که بتوانند کنسرت‌ها را به صورت زنده و از طریق اینترنت ببینند. با این وجود اما توجه به این موضوع هم اهمیت دارد که مسئولان ارشاد و سایر مسئولان فرهنگی، فرهنگسازی لازم برای ورود این تکنولوژی را جا بیندازندو من حتما در این برنامه شرکت خواهم کرد و اگر شرایط فراهم شود دوست دارم کنسرت آنلاین برگزار کنم.

قالب ترانه را هم به کارم اضافه کرده‌ام

اشرف‌زاده در خصوص برنامه‌های آینده‌اش تصریح کرد: به طور کلی نه برای انتشار آلبوم و نه برای برگزاری کنسرت عجله چندانی ندارم. با حوصله مشغول کار هستم. از همین ابتدا سعیم این است نگاهم کیفی باشد. فاضل نظری این افتخار را به من داده است که از غزل‌های ایشان بخوانم. استاد محمدعلی بهمنی هم همینطور. علیرضا بدیع عزیز هم که همواره در کنار من بوده است همینطور. با وسواس زیادی مشغول آهنگسازی بر روی شعرها هستم. ما قالب ترانه را هم به فرمت‌های کارمان در آلبوم جدید اضافه کردیم. آقای عباس محمدی به کار اضافه می‌شوند و یک مجموعه پر از رنگ‌های خوب ایرانی و سازبندی الکترونیک و آکوستیک جمع‌آوری کنیم. مطمئنا این اتفاقات با عجله نمی‌افتد. دعا کنید انرژی ما همینگونه که هست ادامه پیدا کند تا ان‌شاءاله بتوانیم کاری در خور شان ارائه کنیم.

دیباچه - حجت اشرف زاده 4

مشکاتیان تاثیرگذارترین استادم بوده است

این خواننده موسیقی ایرانی یادآور شد: با همه احترام، تمام قد در مقابل پرویز مشکاتیان می‌ایستم به خاطر اینکه استاد مشکاتیان یک تئوریسین و یک متفکر بزرگ بودند. البته اساتید دیگر هم همینطور اما تولید فکر در هنر مقوله‌ای بسیار مهم است و جلوگیری می‌کند از کپی شدن آدم‌ها؛ اتفاقی که در موسیقی سنتی ما بارها افتاده است و ما همیشه می‌بینیم که آثاری شبیه به هم ساخته می‌شود، حتی به لحاظ ریتم و تنظیم.

اشرف‌زاده اضافه کرد: هنوز بسیاری از آهنگسازان ما جرات این را ندارند قدمی جلوتر از شعر کلاسیک ما بیایند و به جریان‌های جدیدتر شعر فارسی هم سری بزنند و بر روی غزل نوکلاسیک سبک‌های دیگر کار کنند. متاسفانه بسیاری همچنان فقط و فقط معتقدند در موسیقی باید از شعر کلاسیک استفاده کرد. واقعا این ایجاد فکر و تئوری برای حرکت را من از استاد مشکاتیان آموختم و صد درصد همه اساتیدی که از محضرشان آموخته‌ام در بخش‌های تکنیک صدای من، آواز، کوک و مسائل مختلف تاثیرگذار بوده‌اند اما از همه بیشتر استاد فقید پرویز مشکاتیان در زندگی هنری من تاثیرگذار بوده است.

 

دیباچه - حجت اشرفزاده 1

لطفا همگی حدس سیاسی ممنوع!

این خواننده و آهنگساز با اشاره به پیش‌بینی ناپذیر بودن موفقیت یا توفیق نداشتن، پیش از انتشار یک آلبوم خاطرنشان کرد: هیچ‌کس چنین حدسی نمی‌تواند بزند و هرکس چنین ادعایی بکند تنها در حد همان ادعا می‌ماند و تهی است. مسلما همه هنرمندان برای خلق یک اثر همه تلاششان را می‌کنند که اثری در خور و شایسته تولید کنند. هیچ تهیه‌کننده، هیچ آهنگساز و هیچ خواننده‌ای دوست ندارد کار ناموفق تولید کند و کسی هم نمی‌تواند از قبل حدس بزند که فلان کار پرفروش می‌شود و آن یکی کار کم‌فروش. اثر باید در دست مردم بچرخد، با حال آنها ارتباط برقرار کند و در دل مخاطب «آن» و لحظه‌ای شیدایی را ایجاد کند تا بالاخره رابطه درست مخاطب و اثر شکل بگیرد و فراگیر شود و در حالت خیلی ایدئال ماندگار شود.

او تاکید کرد: این رابطه و ماندگاری را هنگام تهیه اثر کسی نمی‌تواند پیش‌بینی کند و اینگونه هم نیست که تولید‌کننده و منتشرکننده یک اثر همه وقتش را گذاشته باشد تا به پول و شهرت برسد بلکه وقتی برای خود هنر کار می‌کنید، وقتی برای پاسداشت فرهنگ و هنر کار می‌کنی. وقتی قرار است اسم تو در کنار اسم پرویز مشکاتیان و دیگر اساتید بزرگ قرار بگیرد، بارت بسیار سنگین‌تر می‌شود و دیگر موظف می‌شوی به احترام آن نام‌ها که برایت زحمت کشیده‌اند بهترین‌ها را انجام و ارائه دهی، حال اینکه مردم چقدر به آن اقبال نشان دهند واقعا از پیش تعیین شده نیست.

حجت اشرف‌زاده کیست؟

حجت اشرف زاده متولد سال 1358 در نیشابور است. تحصیلات وی کارشناس نرم‌افزار بوده و از کودکی با لحن‌ها و آواهای موسیقی ایرانی در خانواده و کنار پدر آشنا شده است. دوره ردیف آوازی را نزد استاد شاکری در نیشابور آغاز کرد و صداسازی را نزد حمیدرضا نوربخش گذراند. او در سال 1382 از راهنمایی‌های استاد شجریان بهره‌مند شد و فنون آوازی و ردیف تحلیلی آواز ایران را سال 1385 نزد استاد لطفی آموخت. در سال های 1385 و 1386 فنون تصنیف‌خوانی و هم‌آوایی را نزد استاد محسن نفر و استاد فقید پرویز مشکاتیان آموزش دید. «ماه و ماهی» دومین آلبوم رسمی حجت اشرف زاده است که مرکز موسیقی حوزه هنری آن را منتشر کرده است. «ماه و ماهی» 9 قطعه دارد که دو نسخه از قطعه «ماه و ماهی» و نسخه بی کلام آهنگ «عشق آمد» در بین آنها هستند. «ماه و ماهی» را می‌توان آلبومی تلفیقی از موسیقی سنتی و کلاسیک دانست؛ آواز سنتی ایرانی حجت اشرف‌زاده در کنار سازبندی و هارمونی‌های کلاسیک، «ماه و ماهی» را به آلبومی تبدیل کرده که حتی برای کسانی که به موسیقی سنتی چندان علاقه‌ای ندارند، شنیدنی است. این آلبوم سال گذشته اهالی موسیقی را غافلگیر کرد و فروش خیره‌کننده‌ای به خود اختصاص داد و یکی از پرفروش‌ترین آلبوم‌های موسیقی در سال 1394 نام گرفت و خیلی سریع قطعات این آلبوم در میان مردم دست‌به‌دست شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
« رستگاری » چه دستاوردی برای کارگردان اخراجی ها داشت؟

برگ برنده‌ی آخرین اثر مسعود ده نمکی!

۱۷:۲۳  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی تیم‌ملی تنیس روی میز بانوان در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

شرایط سختی برای کسب سهمیه داریم/ملی پوشان از روند آمادگی دور نیستند

۱۴:۲۲  -  ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۳
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار