شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۰۲۰۸
تاریخ انتشار : ۱۰ : ۱۲ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
رئیس اتحادیه تهیه کنندگان با ابراز تاسف از محدودیت های پیش آمده برای فیلم هایی که تبلیغشان از ماهواره پخش شده است وعده داد اتحادیه از تمام راه های قانونی برای دفاع از حق سینماگران استفاده خواهد کرد.



دیباچه:

رئیس اتحادیه تهیه کنندگان با ابراز تاسف از محدودیت های پیش آمده برای فیلم هایی که تبلیغشان از ماهواره پخش شده است وعده داد اتحادیه از تمام راه های قانونی برای دفاع از حق سینماگران استفاده خواهد کرد.

سید ضیا هامشی در گفت‌وگو با خبرگزاری دیباچه گفت: «واقعیت این است که پس از سی‌وهفت سال، سینمای ورشکسته‌ ما رونق گرفته و حدود شش ماه است که مردم سمت سینما آمده‌اند و با این بسته فرهنگی آشتی کرده‌اند. دلایل و تحلیل‌های زیادی در مورد این رونق فرهنگی، شده است، اما چیزی که واضح است، رونق سینما از دهه فجر سال قبل است که امکان فعالیت را برای تهیه‌کننده‌ها و سینماگران مهیا می‌کند. سینما از ورشکستگی مطلق نجات پیدا کرد و حدود 4000 هزار فرصت شغلی در میان سینماداران، کارکنان، مدیران و پخش‌کننده‌ها ایجاد شد. این اتفاق به خودی خود، بی‌نظیر است و جای تقدیر و ستایش دارد. در حالی که ما برعکس این اتفاق را شاهد هستیم و روزبه‌روز  عرصه بر سینما و سینماگران تنگ‌تر و تنگ‌تر می‌شود!

دیباچه-ضیاهاشمیب

رای اولین بار پس از چندین سال، کارکنان سینمایی، شب عید واقعی داشتند و برخلاف هر سال، عیدی دریافت کردند. این در حالی است که سال‌های گذشته، کارکنان سینمایی حتی حقوق خودشان را با وقفه بلندمدت دریافت کرده بودند.

رونق سینما و استقبال بی‌نظیر مردم از محصولات سینمایی که دست‌آوردی بزرگ بوده و باعث شده مردم و به خصوص جوانان به جامعه بیایند و جای حضور در مکان‌ها و دورهمی‌های آن‌چنانی به سالن‌های سینما بیایند، همزمان شده با سخت‌گیری بر سینما و کج‌خلقی و بدخواهی‌های مدیران تلویزیونی! سازمان صدا و سیما برای تبلیغات فیلم‌های سینمایی، پول بسیار زیادی را از ما درخواست می‌کنند. قیمت سرسام‌آوری که انگار پول خون پدران‌شان را از ما می‌خواهند! در ساعات به اصلاح پربیننده تلویزیون، پخش یک تیزر پانزده ثانیه‌ای، نهصد میلیون تومان است! مگر یک فیلم چقدر فروش دارد که بتواند این‌چنین مبلغی را پرداخت کند؟! جالب است که بدانید این قیمت با محاسبه و کسر تخفیف 90% است! حالا حساب کنید و ببینید قیمت واقعی حق تبلیغ در سازمان صدا و سیما چقدر زیاد است! تبلیغاتی هم که از تلویزیون ملی ما پخش می‌شود با پول‌های بی‌زبان دولتی است که به حساب شرکت‌ها و مراکزی خاص ریخته می‌شود و آن‌ها هم آن مبلغ را هزینه تبلیغات‌شان می‌کنند.

تلویزیون جمهوری اسلامی ایران، مصداق واقعی این جمله است: «نه دنیا را دارد و آخرت را...!» هیچ‌کس از آن استقبال نمی‌کند و اگر واقع‌بین باشیم، بیننده‌ای هم ندارد و تولیداتش هم فاقد کیفیت لازم است تا مخاطب را با خود همراه کند. در حالی که ماه مبارک رمضان رسیده و ضعف صدا و سیما مردم را از تلویزیون دور کرده و کاری کرده است که آن‌ها شبکه‌های ماهواره‌ای را انتخاب کنند. شبکه‌های ماهواره‌ای هم این نکته را می‌دانند و از طرفی با استفاده از تبلیغات فیلم‌های سینمایی کشور ما، بیننده‌های ایرانی را جذب شبکه‌های خود می‌کنند. نکته‌ای که انگار مدیران سازمان صدا و سیما آن را نمی‌دانند! شبکه‌ای ماهواره‌ای با استفاده از تیزرهای تبلیغاتی فیلم‌های سینمای و استفاده از چهره‌های سینمایی ما، برای خودشان تبلیغ می‌کنند و به نفع خودشان کار می‌کنند! آن‌ها به جای پخش تبلیغ‌های کرم لاغری و داروهای ترک اعتیاد از تیزرهای سینمایی استفاده می‌کنند تا تماشاگرها را جذب کنند که این واکنش‌ها نشان می‌دهد، انگار آن‌ها موفق هم بوده‌اند! فیلم کوتاهی در جشنواره کن موفق شده و تبلیغات همین فیلم را شبکه‌ها پخش می‌کنند؛ این نشان از هوش بالای آن‌ها در بیزینس و جذب بیننده دارد. باور کردنش سخت است، اما هزینه تبلیغات در شبکه‌های ماهواره‌ای از قیمت پیامک‌های موبایلی هم کمتر است! شاید نباید در مورد قیمت‌ها و هزینه‌های تبلیغات صحبت کرد، اما این را می‌گویم تا برای خواننده‌گان روشن شود، دلیل پخش تیزرهای فیلم‌های سینمای در این شبکه‌ها چیست.

بیش از یک سال است که با شورای عالی تهیه‌کننده‌گان تشکیل شده و تمام تهیه‌کننده‌ها در غالب این شورا و در کنار یک‌دیگر مشغول به کار شده‌اند. پس از چندین سال دیگری و مناقشه که بین تهیه‌کننده‌ها وجود داشت، امروزِ روز این افتراق از بین رفته و طی یک سال اخیر فضای توام با آرامشی را شاهد هستیم و به همین رویه ادامه خواهیم داد. این نکته را هم اضافه کنم که اگر قرار باشد فیلم‌ها را از پرده سینما پایین بیاورند و یا اگر بخواهند بیش از این به فیلم‌هایی که پروانه نمایش گرفته‌اند، انگ بزنند و اکران‌شان را توقیف کنند، شورای عالی تهیه‌کننده‌ها در غالی یک صنف از حق خود دفاع خواهد کرد و با تمام قوا از سینما دفاع خواهد کرد. درضمن این حمایت فقط در قالب نامه‌بازی با مدیران رده بالا نخواهد بود و ما از هرگونه اقدامی که در چهارچوب قانون گنجانده شود برای دفاع از حق‌مان، دریغ نخواهیم کرد.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار