جمعه ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Friday, 26 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۱۰۱۱۶
تاریخ انتشار : ۵۲ : ۰۷ - ۲۱ خرداد ۱۳۹۵
نگاهی به زندگی غم‌انگیز حبیب محبیان؛ مرد تنهای شب
دیباچه:خبر طبق معمول کوتاه بود و جانکاه؛ حبیب محبیان، نوازنده گیتار و خواننده به علت ایست قلبی در روستای کتالم رامسر درگذشت.



به گزارش خبرنگار موسیقی دیباچه، زکریا اشک پور سخنگوی مرکز اورژانس مازندران این خبر را به یک خبرنگار داده بود و اضافه کرده بود، صبح روز جمعه در ساعت ۹ و ۱۷ دقیقه طی تماس با مرکز پیام اورژانس غرب استان مازندران برای انجام مأموریت در روستای نیاسته در کتالم رامسر درخواست آمبولانس شد که پس از حضور در محل متوجه شدیم فردی که دچار ایست قلبی شده حبیب محبیان خواننده موسیقی ایرانی است.

وی اظهار کرده بود: پس از اعلام مأموریت بلافاصله، همکاران به محل اعزام شدند و پس از بررسی وضعیت متوجه شدند که متأسفانه وی فاقد هرگونه علائم حیاتی و سیانوز کامل و مردمک‌ها گشاد شده بود. به گفته اشکپور، حبیب محبیان سابقه مشکل قلبی داشت و اقدامات احیا مؤثر نبود.

تاثیرپذیری از بیتلز


دیباچه - حبیب 2

حبیب محبیان در 4 مهر 1331 در محله شمیران تهران به‌دنیا آمد. در خانواده او، برادرانش نیز به موسیقی علاقه داشتند اما تنها خود حبیب به موسیقی حرفه‌ای روی آورد. برادران او منوچهر، منصور و محمود، و خواهران او مریم و عفت هستند. منصور برادر حبیب در سال ۱۳۹۲ از دنیا رفت.. دوران نوجوانی حبیب مصادف با پیدایش گروه بیتلز در دهه 60 میلادی اروپا شد و این باعث علاقه‌اش را به موسیقی بیشتر کرد. شاید کمتر کسی بداند او در هنرستان صدا و سیما شاگرد استاد مرتضی حنانه بوده است. بعدها وی توانست به‌عنوان خواننده در تلویزیون استخدام شود. حبیب دو سال پس از استخدام در رادیو و تلویزیون به خدمت سربازی رفت.

سرگذشت تلخ؛ درگذشت مادر و همسر

همسر اول حبیب، شادی نام داشت. احمدرضا تنها فرزند حبیب از او است که در ایران زندگی می‌کند. روزی شادی در خیابان پایش پیچ می‌خورد و به علت آنکه احمدرضا را در آغوش داشته به زمین می‌افتد و در بیمارستان به دلیل حساسیت به آمپول پنی‌سیلین در کمتر از چند دقیقه فوت می‌کند. تقریبا همزمان با فوت همسر حبیب، مادر او نیز، به‌علت حمله قلبی از دنیا می‌رود و این حوادث باعث می‌شود حبیب در اولین آلبومش یعنی «مرد تنهای شب» که در سال 1356 منتشر شد بیشتر آهنگ‌ها را به‌یاد دو عزیز از دست رفته‌اش بخواند. آهنگ‌های «مادر» و «خرس کوکی» را به‌یاد مادرش، «شهلای من» و «خواب سرخ بوسه‌ها» را به‌یاد همسرش و «نگاهم» را به‌یاد هر دوی ایشان خواند. همسر دوم حبیب ناهید نام دارد که «محمد محبیان» ثمره ازدواج با اوست.

حبیب از معدود خوانندگانی بود که در اجرای آهنگ‌هایش از گیتار 12 سیم استفاده می‌کرد.

ترک ایران و بازگشت به وطن

حبیب در سال به‌دلیل ممنوعیت خواندن، ایران را ترک کرد و در سال 1364 در لس‌آنجلس آمریکا سکونت گزید اما در سال 1388 با نوشتن نامه‌ای به رئیس جمهور وقت، خواستار حضور در کشور شد و با موافقت ضمنی و پذیرفتن رعایت برخی شرایط به همراه خانواده اش به ایران بازگشت و در چهارصد دستگاه رامسر اقامت کرد.

 

دیباچه - حبیب 3

آلبوم و کنسرت در ایران

حبیب در سال 1389 درخواست خود برای دریافت مجوز انتشار آلبوم را ارائه و اعلام کرد که می‌خواهد در ورزشگاه آزادی تهران کنسرت برگزار کند؛ و گفت این کنسرت اگر 10 شب هم برگزار شود، 100 هزار نفری آزادی خالی نمی‌شود.

اما حمید شاه‌آبادی معاون هنری وزیر ارشاد دولت دهم در سال 1391 گفت: «خواننده‌ای که به ایران بازگشته از وزارت ارشاد مجوزی ندارد و آنچه گفته و شنیده شده شایعه است.»

حبیب مجاز می‌شود!

در سال ۱۳۹۳ حسین نوش‌آبادی (سخنگوی وزارت ارشاد دولت یازدهم) گفت: «ایشان می‌تواند با توجه به نگاه و رویکرد دولت یازدهم به محتوای آثار فرهنگی و هنری، مجدداً به ارائه آلبوم خود برای اخذ مجوز اقدام کند. ارائه مجوز به آثار هنری ربطی به تولید در دولت قبل ندارد و ویژگی‌های اثر ارائه شده در شرایط حاضر ملاک است.»

انتشار کتاب در ایران

در سال 1393 کتاب «مرد تنهای شب» به قلم حبیب انتشار یافت و در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران همان سال ارائه شد. این کتاب برگزیده‌ای از آثار و ترانه‌های حبیب در همه سالهای فعالیت اش را تشکیل می‌داد.

 

دیباچه - حبیب1

معروف‌ترین آثار

از معروف‌ترین قطعات این خواننده می‌توان به آهنگ‌ها و ترانه‌های «مادر»، «شهلا»، «مرد تنهای شب»،  «حصار شب» و بسیاری از قطعات زبای دیگر اشاره کرد.

 
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳