شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۲۵۳۹
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۱۴ - ۲۳ اسفند ۱۴۰۱

به گزارش دیباچه،روح‌الله نشیبا روزنامه نگار در یادداشتی نوشت:

در دورانی که غلبه محصولات خارجی بخصوص انیمیشن ها موجب شده مخاطبان کودک ایرانی کاملا در معرض این محصولات باشند، اینکه سریال‌هایی مثل دیو و ماه پیشونی با ریشه های اساطیری شرقی تولید می‌شود و به صورت گسترده در شبکه خانگی عرضه میشود، اقدامی مفید برای بازگرداندن مخاطب ایرانی به سمت محصول ایرانی است.

چه بسیار داستان‌هایی جذاب که حین تبدیل به فیلم و سریال ابتر مانده‌اند و چه بسیار داستان‌هایی با جذابیت پایین که حین اجرا و به واسطه کیفیت بالای تصویرسازی، رشد کرده و محصولی قابل اعتنا شده‌اند.
اینکه همزمان بشود هم داستانی جذاب برای روایت انتخاب کرد و هم طوری داستان را آداپته و به تصویر بدل کرد که مخاطب از تماشای کار لذت ببرد، نیاز دارد به حضور تکنیسین‌های خبره در رأس کار. تکنیسین‌هایی که از نگارش فیلمنامه تا تولید و کارگردانی را دربرگیرد.

حواسمان به مخاطب کودک باشد

در تولید سریالهای کودک و نوجوان اهمیت تخصص‌گرایی در امور مختلف بالاتر هم می‌رود چون مخاطب کودک و نوجوان در معرض انبوه محتواهای سرگرم کننده مختلفی است که از فضاهای رسمی تا غیررسمی را دربرمی‌گیرد و اینکه میان این همه محصولی خاص را انتخاب کند یقینا برمیگردد به حفظ استاندارد از فيلمنامه تا تولید.
سریال دیو و ماه پیشونی که اخیرا در شبکه خانگی ارائه شده از آثاری است که سعی کرده هم در داستان پردازی و هم در تولید و هم اجزای مختلف تصویرسازی از رنگ‌بندی تا نورپردازی و انتخاب زوایای مناسب برای داستان گویی فانتزی، استاندارد عمل کند شاید به دلیل تجربه بالای هم حسین قناعت کارگردان آن و هم سابقه بالای مهدی و صادق یاری تهیه‌کنندگانی که سابقه تولید یا عرضه سریالهایی مختلف از گلشیفته و سیاوش تا هشتگ خاله سوسکه و... دارند.
سنت رویاپردازی تصویری قدمتی طولانی دارد و دقیقا به همان سال‌های اولیه اختراع سینما برمیگردد؛ در سال‌های اخیر البته دوز تخیل نگاری در تولیدات سینما و تلویزیون ایران پایین آمده و یک دلیلش تنبلی کارگردانانی است که بیشتر ژست کارگردانی برایشان اهمیت دارد تا پیشبرد ایده های تازه. سریال دیو و ماه پیشونی از جمله آثاری است که سازندگان آن برای رویاپردازی به عنوان عاملی موثر برای جلب مخاطب نگریسته اند.
سابقه تهیه‌کنندگان کار مهدی و صادق یاری به سالها فعالیت در حیطه ویدیورسانه بازمی‌گردد و در عین حال همین اواخر یک فانتزی دیگر به نام هشتگ خاله سوسکه را در شبکه خانگی داشتند که آنجا هم رویا نقش مهمی در پیشبرد داستان داشت.
در دیو و ماه پیشونی به غیر از حاکمیت نوعی قصه گویی شیرین رویاپرداز، کوشش زیادی شده که در فضاسازی تصویری هماهنگ با داستان، نوعی حرکت روبه جلو را شاهد باشیم و در این مسیر آن شادابی و تر و تازگی تصویر کمک می‌کند به جلب بیشتر مخاطب.
هدف اصلی دیو و ماه پیشونی جلب مخاطب کودک بوده است ولی به نظر می‌رسد نوعی ارتباط ورزی میان کاراکترها در دل داستانی فریبنده از اغوای شیطانی و اتکای اخلاقی برای رهایی می‌تواند مخاطب بزرگسالی را که به همراه فرزندان به تماشای سریال نشسته را هم راضی کند.
دیو و ماه پیشونی را حسین قناعت ساخته که بخش عمده موفقیتش مرهون انتخاب ژانر کودک و ادامه و پیشرفت در آن است. او سابقه ساخت پیشی میشی، دزد و پری و قهرمانان کوچک و... را دارد و حالا در کنار برادران یاری به عنوان تهیه‌کننده، سریالی ساخته که هم در کارنامه خودش قدمی روبه جلو است و هم در کارنامه سریال سازی شبکه خانگی می‌تواند قابل قبول باشد.
درست است که انیمیشن‌های کمپانی های معظم هالیوود به بخش اصلی سبد سرگرمی سازی مخاطب کودک و نوجوان این سالها بدل شده‌اند با این حال هنوز می‌توان با رعایت استانداردهای مختلف از موسیقی تا تصویر و در عین حال پیدا کردن داستان های شیرین ایرانی سریالهایی مثل دیو و ماه پیشونی ساخت که مخاطب کودک در همان نگاه اول جذب تازگی آنها شده و در ادامه سریال را با دقت دنبال کند.

برچسب ها: کودک ، انیمیشن
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳