شنبه ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Saturday, 27 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۰۹۰
تاریخ انتشار : ۲۱ : ۱۸ - ۱۳ شهريور ۱۴۰۲

مراسم تشییع پیکر زنده یاد مرتضی پورصمدی فیلمبردار پیشکسوت سینما و تلویزیون روز دوشنبه سیزدهم شهریور ماه از ساختمان شماره ۲ خانه سینما به سمت بهشت بی بی سکینه برگزار شد.

باید انسان بودن را با پورصمدی بسنجیم

به گزارش دیباچه، تورج منصوری فیلمبردار باسابقه سینما که اجرای مراسم را به عهده داشت، در ابتدای این برنامه گفت: مرتضی پورصمدی الگویی بود که باید انسان بودن را با او بسنجیم. این هنرمند تمام ایران را چرخیده بود و من که سالهاست او را می‌شناسم، حق آن است که به بزرگی‌ او شهادت دهم. او پسر بزرگ ایران و فردی معتمد و سخاوتمند بود.

این فیلبمردار پیشکسوت در ادامه این مراسم عنوان کرد: برای پیکرش گریه نکنیم چون مرتضی بیش از هر چیزی به ما یاد می‌داد که شاد باشیم و اطراف خود را خوب ببینیم.

منصوری در بخش دیگری از صحبت هایش یاآور شد: ما سینماگران ایران یعنی تمام اهل این حرفه فارغ از اینکه به چه دسته و گروهی تعلق داشته باشیم، از درگاه هستی و خداوند بزرگ آرزو می‌کنیم که مرتضی های دیگری را بیافریند.

محمدرضا اصلانی از کارگردانان پیشکسوت عرصه مستند سازی هم بیان کرد: بسیاری از آثاری را که باید ساخته می‌شد از دست دادیم. این از دست دادن نتیجه یک نوع نادانی تمدنی ماست چون او فقط یک فیلمبردار نبود بلکه زیبایی را کشف و عرضه می‌کرد و با عکاسی انسان‌شناسی را تصویر می‌کرد

وی افزود: مرتضی پورصمدی جغرافیای متحرک ایران بود و ما مرد ایران را به ناگاه و نابجا از دست دادیم. ‌باید از او مراقبت می‌کردیم‌ تا در این سن برای تامین معاش مجبور به کار نباشد. تا چه زمانی قرار است این ‌بی فرهنگی را ادامه دهیم؟

در سوگ یک هنرمند باشرف سینما

حسن بشکوفه تهیه کننده سینما هم در این مراسم اظهار کرد: در مراسم عظیم جوانروح که من حالم خیلی بد بود آقای پوراحمد که یادشان زنده‌باد، برای تسلای من گفت، عظیم بدهکار زندگی نبود و سهم خود را گرفت. حالا درباره مرتضی پورصمدی هم باید همین را گفت ‌و من خوشبختم که هم فیلم سینمایی با او کار کردم هم‌ مستند و هم سریال. اما این کارها مهم نیستند بلکه خاطراتش مهم است و ما آدم هایی به این بزرگی را کم داریم

وی با اشاره به هنرمندانی که با این جایگاه فعالیت می‌کنند ولی قدرشان دانسته نمی‌شود، بیان‌ کرد: ما تلویزیونی هستیم‌ و متاسفانه باید بگویم که بی خانمان هستیم. خانه سینما به ما لطف می کند که ما اینجا هستیم ولی واقعیت این است که ما از تلویزیون به سینما آمدیم.

بشکوفه تصریح کرد: لغت باشرف را در تضاد با واژه بی‌شرف باید به حق برای مرتضی پورصمدی به کار برد. متاسفانه ما هر روز شاهد از دست رفتن عزیزان خود هستیم. اما در اینجا جای خیلی‌ها را خالی می بینم مثل خانم بنی اعتماد که می دانم چرا نیامده‌ است. من جای خانم‌هایی را که جلوی دوربین او، پدر و برادر خود را دیدند خالی می‌بینم و بعید می‌دانم بازیگری در چشمان این هنرمند جز مهربانی و صداقت دیده باشد.

مرتضی رزاق کریمی تهیه کننده سینما هم در وصف مرتضی پورصمدی با اشاره به ارزشمندی آثار او در حوزه مردم شناسی و جامعه شناختی گفت: ما در جامعه به پورصمدی‌ها خیلی احتیاج داریم و امیدوارم از او یک پرتره خوب ساخته شود تا جوان‌ترها این هنرمند را بشناسند.

 

پیشنهاد شهاب حسینی برای خواندن یک کتاب!

شهاب حسینی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر هم در آئین تشییع پیکر مرحوم پور صمدی گفت: آقای پورصمدی دقیقا یک جلوه از مهر خدا بود و هروقت سلام می گفتی و جواب می‌داد یا در آغوشت می‌گرفت، حس‌ می‌کردی در آغوش خدا هستی! این مسافر ما مشتاق سفر حق است. نمی‌خواهم وقت بیشتری را بگیرم فقط می گویم کتاب جذاب «اجاق سرد» آقای پورصمدی را بخوانید و کسانی که می خواهند ایشان را بشناسند و یا حتی هدیه ای نفیس بدهند حتما سراغ این کتاب بروند.

وی افزود: آقای پورصمدی با رفتنش حس روزی را در من زنده کرد که پدرم را از دست دادم چون در فیلم «ساکن طبقه وسط» ایشان برای من پدری‌ کرد و اگر نبودند فیلم تمام نمی‌شد.

یک هنرمند جامع الطراف را از دست دادیم

حسن فتحی کارگردان هم در سخنانی بیان‌ کرد: ما در اینجا بزرگان بسیاری را بدرقه کردیم اما برایم سخت بود تصور روزی که استاد را در اینجا بدرقه کنیم.

وی ادامه داد: ما یک هنرمند چند وجهی و جامع‌الطراف را از دست دادیم. او معلم اخلاق بود بدون آنکه از اخلاق صحبتی کند. او معلم عرفان بود بدون آنکه از عرفان حرفی بزند و این تراژدی تاریخی ماست که تجربه‌ها از نسلی به نسلی دیگر منتقل نمی‌شود.

محمد مهدی عسگرپور رئیس هیات مدیره خانه سینما نیز به عنوان یکی از آخرین سخنرانان مراسم گفت: می‌خواستم بگویم آقای پورصمدی آسمانی شد ولی خیلی هم زمینی نبود. او گنجینه ارزشمندی از خود به جا گذاشته که به نظرم از روح سبک و سیال ایشان بوده است و او امروز به جایگاه آرامش بخش خود می‌رسد

دستیار مرتضی پورصمدی نیز در جملاتی کوتاه با اشاره به اینکه مرتضی پورصمدی را «آقاجان» صدا می‌زده، گفت: بزرگترین مردی که در زندگی دیدم آقاجان بود و خوشحالم که با همان میزانسنی که دوست داشت یعنی روی پا و سر صحنه از دنیا رفت.‌

عادل پورصمدی فرزند این هنرمند نیز با تسلیت به مادرش گفت: بعد از اینکه پدر آسمانی شد، دیدم تعداد خواهرها و برادرهایم خیلی بیشتر است ‌و این باعث دلگرمی بود من چند جا به پدرم حسودی کردم از جمله اینکه در ۱۰ سالگی معنای زندگی را در ویزور دوربین پیدا کرده و این برای هر کسی اتفاق نمی‌افتد. حیف که دیگر او را نمی‌بینم.

همسر مرتضی پورصمدی آخرین نفری بود که در این مراسم صحبت کرد و در جملاتی کوتاه با تشکر از حاضران گفت: شیشه مرتضی شکست، دل ما هم شکست و سوختیم

در این مراسم عبدالحسین بدرلو معاون مستند مرکز گسترش، هومن مرادی کرمانی مدیر مستند، شهنام صفاجو مدیر تولید، محمد طیب مدیر گروه «هنر و تجربه» و جواد شایسته مسئول آرشیو، شهاب حسینی، مهدی سلطانی، حامد عنقا، بابک کریمی، بهزاد فراهانی، فرهاد توحیدی، سیف‌الله صمدیان، منوچهر شاهسواری، جمشید گرگین، عزیز ساعتی، بهرام بدخشانی، تورج منصوری، حسن فتحی، محمدمهدی عسگرپور، حبیب اسماعیلی، امیرشهاب رضویان، مهدی میامی، مرتضی رزاق کریمی، مرضیه برومند مدیر عامل خانه سینما، ستاره اسکندری، محمدمهدی طباطبایی نژاد مدیر سابق مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی حضور داشتند.

مرتضی پورصمدی روز شنبه ۱۱ شهریور ماه حین انجام کار در یک پروژه سینمایی دار فانی را وداع گفت.

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
به بهانه پخش سریال "نون خ"، دیباچه بررسی کرد

آیا احیای طنز‌های تلویزیونی، تضمینی بر بازگشت مخاطب به سمت صداوسیماست؟

۱۷:۲۰  -  ۰۴ ارديبهشت ۱۴۰۳
مسئول کمیته رتبه‌بندی مرشدان فدراسیون ورزش‌های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی در گفتگو با دیباچه:

ورزش زورخانه ای باید به المپیک راه پیدا کند/ هزاران سال است ورزش باستانی از موسیقی و آوای حماسی بهره می‌برد

۱۷:۵۴  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
سرمربی تیم ملی هندبال جوانان دختر ایران در گفت‌وگو با«دیباچه» مطرح کرد؛

تیم ملی در گروه مرگ قرار دارد/ بازی با تیم‌های اروپایی محک خوبی است

۱۸:۱۷  -  ۲۹ فروردين ۱۴۰۳
یک کارشناس فوتسال در گفت ‌و‌ گو با «دیباچه» مطرح کرد؛

ایران تیم بهتری نسبت به رقبای آسیایی دارد/باید به تصمیم شمسایی احترام بگذاریم

۱۱:۲۹  -  ۲۵ فروردين ۱۴۰۳
ادبیات عجیب ژیلا صادقی!

جنجال خانم مجری بعد از درگذشت رضا داوودنژاد چه بود؟

۱۲:۲۹  -  ۱۵ فروردين ۱۴۰۳