سه‌شنبه ۱۱ ارديبهشت ۱۴۰۳  |  Tuesday, 30 April 2024

دیباچه

کد خبر: ۵۳۵۵۸
تاریخ انتشار : ۳۳ : ۱۸ - ۲۹ فروردين ۱۴۰۳

به گزارش دیباچه؛ محمدرضا آقایی  متولد سال ۶۲ در شهر اصفهان، دانش آموخته و فارغ التحصیل رشته آهنگسازی از دانشگاه هنر است. او نوازنده ساز تخصصی ساز پر افتخار و مهجور ایران ( عود ) بوده و آخرین اثر منتشر شده از این نوازنده ، آلبوم " زندگی در چشم های تو" بوده که موسیقی تلفیقی و برگرفته از موسیقی ایران و یونان است . همچنین آقایی حدود ۱۵ سال است که در حال تدریس موسیقی هم به صورت آزاد و هم در دانشگاه در دروس سلفژ، هارمونی، کنترپوان و تاریخ موسیقی جهان و آهنگسازی جهانی است. او که به زودی فاخرترین موسیقی فیلم جهان را در برج میلاد برگزار خواهد کرد معتقد است: تعدد قصه در یک اثر نمایشی نه تنها ساخت موسیقی آن فیلم را چالش برانگیز نمی‌کند، بلکه با کنار هم قرار گرفتن قصه های موازی در یک اثر سبب می‌شود، موسیقی آن اثر نیز رنگ جذاب تری به خود بگیرد؛ چرا که در آثاری که قصه هایی متعددی با یکدیگر پیش می‌روند، آهنگساز باید برای ساخت موسیقی از ابزارهای مختلف موسیقایی بهره بگیرد که این خود بر جذابیت کار می افزاید.

محمدرضا آقایی نوازنده ساز عود و مدرس موسیقی گفت : برای تاثیر پذیری مطلوب از یک اثر سینمایی و یا تلویزیونی ابتدا باید حتی برای چند مرتبه هم که شده آن اثر را مطالعه و یا بازبینی کرد و بعد از هضم بصری آن شروع به خلق شخصیت ها به صورت صوتی و موزیکال نمود؛ من همیشه حتی در تدریس خود در دانشگاه از مثال زدن به صورت مکرر استفاده میکنم، برای این منظور انیمیشین زیبا و ماندگار به نام "پیتر و گرگ" نمونه بارز خوبی است که این انیمیشن بر اساس موسیقی ماندگار سرگئی پروکفیف ساخته شده که با دیدن این انیمیشن و شنیدن صدای ساز کلارینت و همپوشانی این ساز با شخصیت های آن به خوبی آشنا می‌شویم. در این فیلمِ کودکانه، برای هر نقش، سازی اختصاصی در نظر گرفته شده تا داستان در اذهان به صورت موسیقایی مصور شود.

او در  پاسخ به این سوال که ساخت موسیقی بهتر است همزمان با آغاز فیلمبرداری شروع شود و یا آهنگساز برای تسلط بیشتر در ساخت آهنگ احتیاج دارد مدتی روی فیلمنامه تمرکز داشته باشد،  بیان کرد: این موضوع به سبک و‌ روش آهنگسازان فیلم و سریال برمیگردد؛ برخی همزمان با روند ساخت فیلم شروع به آهنگسازی می‌کنند و برخی بعد از اتمام ضبط فیلمبرداری شروع به بازبینی و ساخت موزیک متن میکنند. من به شخصه روش دوم را بیشتر ترجیح می‌دهم چراکه تمرکز لازم با بازبینی صحنه ها و الهام از آن اتفاق می افتد .

آقایی در خصوص اینکه مهم ترین چالش در ساخت موسیقی یک اثر را می‌توان در تنوع قصه ها و ماجراهای آن دانست، گفت:باور من در چالش ساخت موسیقی یک اثر، تنوع قصه ها و ماجراهای داستان نیست ، مهمترین چالش، پر رنگ کردن تاثیر یک سکانس یا داستان بنابر بر هدف نویسنده و کارگردان است که شکل میگیرد و سپس توسط هنر آهنگسازی، رنگ برجسته تری به خود می‌گیرد؛ بنابراین تنوع قصه ها دست آهنگساز را برای استفاده از ابزارهای موسیقی بازتر می‌کند. تنوع داستان ها مانند موومان های یک سمفونی و یا یک سونات هستند که ویژگی مهم محسوب میشوند ، در دوره "باروک" فرمی از آهنگسازی در موسیقی به نام ‘ فوگ ‘ که اثری رایج بود استفاده میشد و آهنگسازان مطرحی مثل باخ از آن استفاده نمودند که این فرم بیشتر سوژه محور بود و همه ارکان های موسیقی در خدمت سوژه بودند و این فرم به دلیل امکانات محدود تر  در رنگ آمیزی نسبت به فرم های دیگر، در دوره های بعد مثل کلاسیک و رمانتیک کمتر مورد بهره گیری قرار گرفت؛ بنابراین تعداد قصه های یک فیلم نامه نه تنها چالش نیست، بلکه یک ویژگی مثبت تلقی میشود .

این نوازنده ی ساز  عود پیرامون اینکه تلفیق چند سبک موسیقی چقدر می تواند در جذابیت موسیقی فیلم و یا سریال سهیم باشد، اظهار داشت: در ابتدا باید مفهوم واژه  چالش بر انگیزی در تلفیق در موسیقی را تعریف کنیم. برخی افراد کم تجربه و کم اطلاع از موسیقی، با بهره گیری از یک ساز غیر کلاسیک و یا غیر مرسوم در فرم خاصی دست به تلفیق موسیقی میزنند. اما تعریف صحیح ترکیب دو یا چند فرم از موسیقی با استفاده صحیح از علم هارمونی است که شکل میگیرد و می‌تواند جذابیت موسیقی را دوچندان کند و همچنین امکانات گسترده تری به آهنگسازی برای آهنگساز برای استفاده از ابزارهای هارمونیک و ملودیک و همچنین تنوع ساز بدهد .

اودر ارتباط با فعالیت جدید خود در حوزه موسیقی گفت: من از حدود یک سال گذشته تا امروز مشغول آماده سازی و تنظیم مجدد فاخر ترین موسیقی های فیلم جهان در قالب یک کنسرت بیکلام هستم که این اثر بزرگ برای اولین بار در ایران در تاریخ سی و یکم خرداد سال جاری ، در سالن برج میلاد در ۲ سانس برگزار خواهد شد؛ در این کنسرت پا جای پای آهنگسازان بزرگ موسیقی فیلم جهان همچون انیو موریکونه، جری گلدسمیت ، هانس زیمر، نینو روتا ،جیمز هورنر و … خواهیم گذاشت و هدف اصلی من اجرای این مجموعه کم نظیر در فستیوال های خارجی است و همچنین آشتی دادن هر چه بیشتر سلیقه شنیداری مردم کشورم با موسیقی بیکلام و مخصوصا موسیقی تاثیر گذار فیلم است.

انتهای پیام/

گفت و گو از: دینا محمدی

نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
حرمت‌شکنی ستاره؛ بازیکنی که یاغی شده!

درگیری لفظی زشت محمد صلاح با " یورگن کلوپ " پیش از ورود به زمین!+ فیلم

۱۷:۴۰  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه: مدیر جشنواره ملی فیلم اقوام در گفتگو با دیباچه:

جشنواره ملی فیلم اقوام ایرانی به یکی از جشنواره‌های معتبر کشور تبدیل خواهد شد

۱۶:۵۶  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
سرمربی سابق تیم ملی تیراندازی در گفتگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

تیراندازی با همان ۴ سهمیه به المپیک می‌رود/ روند افت « جواد فروغی » بعد از بازی‌های المپیک توکیو ادامه دارد

۱۲:۱۸  -  ۰۵ ارديبهشت ۱۴۰۳
دبیر هشتمین جشنواره ملی طنز و رسانه در گفتگو با دیباچه؛

فضای آموزش طنز در کشور بسیار ضعیف است

۱۱:۲۵  -  ۰۳ ارديبهشت ۱۴۰۳
کاپیتان تیم فوتبال خاتون بم در گفت‌وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

قهرمانی تیم، در نبود ملیکا محمدی برایمان تلخ شد | رقبا همه از تیم‌های با اصالت فوتبال بودند

۱۱:۵۷  -  ۰۱ ارديبهشت ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با رئیس موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس

یکی از چشم انداز‌های میان مدت موزه بین المللی استکبار ستیزی طبس، راه اندازی فرودگاه صحرای طبس است

۱۴:۳۲  -  ۰۸ ارديبهشت ۱۴۰۳
پربازدیدها
آخرین اخبار