چهارشنبه ۰۹ آبان ۱۴۰۳  |  Wednesday, 30 October 2024

دیباچه

کد خبر: ۹۸۱۰
تاریخ انتشار : ۴۸ : ۰۹ - ۱۹ خرداد ۱۳۹۵
نقش آفرینی مجدد نسیم ادبی در «کسوف»
این روزها نمایش «کسوف» به کارگردانی ایوب آقاخانی و با بازی نسیم ادبی و حمیدرضا آذرنگ در تماشاخانه «باران» اجرا می‌شود و این گروه پس از پنج سال بار دیگر این نمایش را رو صحنه آورده‌اند.



دیباچه:

نسیم ادبی در این‌باره گفت: نمایش «کسوف» را پنج سال قبل در سالن قشقایی اجرا کردیم که با استقبال خیلی خوبی روبرو شد و تماشاگران با آن ارتباط خوبی برقرار کردند، حتی در دو شهر بجنورد و گرگان هم آن را به صحنه بردیم که در آنجا هم بازخورد خوبی داشت و در واقع دور اول اجرای آن در اوج به پایان رسید، به همین دلیل وقتی بازتولید آن مطرح شد من و آقای آذرنگ هر دو از پیشنهاد آقای آقاخانی استقبال کردیم و اگرچه نقش خیلی سنگین است و من هم خستگی کار قبلی را داشتم اما آن را قبول کردم.

دیباچه-نسیم ادبی


او با اشاره به اینکه اولین تجربه‌ی بازتولیدی خود را انجام می‌دهد،ادامه داد: برای پذیرش نقش در نمایشی که پیش از این اجرا کرده بودیم دلایل متعددی وجود داشت از جمله اینکه عده‌ی زیادی دوست داشتند دوباره این نمایش را ببیند و دیگر اینکه حرف «کسوف» مربوط به یک زمان خاص نبود و الان هم مطرح است.

این بازیگر که اخیرا نمایش «ناسور» را هم روی صحنه داشت، درباره تفاوت‌های این اجرا با پنج سال قبل توضیح داد: هیچ کدام از ما آدم‌های پنج‌، شش سال قبل نیستیم و تغییر کرده‌ایم. همه 6 سال بزرگ‌تر شده‌ایم و 6 سال بیشتر جلوی دوربین و روی صحنه تجربه به دست آورده‌ایم. در واقع هر سه نفر ما آدم‌های متفاوتی شده‌ایم و حتی همان شب اول اجرا احساس می‌کردم نقش را متفاوت‌تر از قبل می‌بینم و درک می‌کنم وحتی آن را بازی کردم.

ادبی گفت: البته من اصولا نقش‌هایم را بازی نمی‌کنم و آنقدر با آن‌ها یکی می‌شوم که پس  از اجرا هم تأثیر آنچه ایفا کرده‌ام در من وجود دارد و همین می‌شود که گاهی تماشاگران انتظار دارند دقایقی پس از اینکه نقش مادری را داشتم که فرزندش روی مین از بین رفته است، سرحال و شاد باشم در حالی که ممکن نیست.

وی یادآور شد: نقش ثریا در نمایش «کسوف» به لحاظ روحی به شدت اذیت‌کننده است چون با احساس و درون بازیگر ارتباط دارد و از جمله نقش‌هایی است که فشار زیادی به بازیگر وارد می‌کند، اما همین برای من جالب بود که بدانم چقدر متفاوت می‌توانم این کار را دوباره انجام دهم و اگرچه هیچ‌گاه تجربه‌ی مادر شدن نداشته‌ام،‌ تاکنون از آن راضی هستم.

ادبی که در زمان اولین اجرای این نمایش از جشن بازیگر جایزه دریافت کرد، در بخش دیگری از این گفت‌وگو درباره واکنش و سلیقه‌ی مخاطبان تئاتر به آنچه روی صحنه می‌رود، و خالی بودن بعضی سالن‌ها اظهار کرد:‌ اعتقاد دارم همه مدل تئاتری باید در سالن‌های مختلف اجرا شوند، چون هر کدام از آن‌ها مخاطب مخصوص خود را دارند. حالا برخی کمتر و برخی بیشتر، چون در این بین تماشاگران خاص زیادی هم داریم که نمایش‌هایی را می‌بینند که مخاطب عام سراغ آن‌ها نمی‌رود.

او افزود: البته در این سال‌ها تعداد سالن‌ها بسیار افزایش پیدا کرده‌ است در حالی که ما در گذشته یا باید در دانشگاه کار می‌کردیم یا منتظر می‌شدیم گروه‌های حرفه‌ای در سالن‌های خوب شهر کار کنند تا بتوانیم با آن‌ها کار کنیم، اما نسل جدید شرایط متفاوت‌تری دارد هر چند آن‌ها دوست دارند مخاطب زیادی داشته باشند ولی باید بدانند که نکته مهم همان تجربه‌ی روی صحنه بودن است.

ادبی گفت: نکته‌ی مهم دیگری که وجود دارد تماشاخانه‌هایی هستند که سلیقه‌ی مخاطب را به سمت و سوی خاصی می‌برند و نوعی توقع در تماشاگر ایجاد می‌شود که فقط یک سبک خاص در تئاتر را می‌توانند در آن سالن‌ها تماشا کنند در حالی که خوب است در تماشاخانه‌های مختلف نمایش‌های متفاوتی اجرا شوند و مثلا سنگلج فقط برای اجرای یک نوع نمایش خاص نباشد.

ایسنا نوشت: این بازیگر در پایان خاطر نشان کرد: با تمام این تفاسیر باید مردم را به تئاتر دیدن عادت دهیم، حتی دیدن نمایش‌هایی که ممکن است جزو سلیقه‌ی آن‌ها نباشد. البته در این کار تبلیغات بسیار تأثیر دارد و مردم  به دیدن نمایش‌ها ترغیب می‌شوند. دیدن یک اثر نمایشی قطعا می‌تواند بر مخاطبان تاثیر داشته باشد و نکته‌ای را اضافه کند، چون تئاتر چیزی جز فرهنگ‌سازی نیست.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مطالب برگزیده
گفتگو اختصاصی دیباچه با " پژمان بازغی " و آرزویی که همچنان در ۵۰ سالگی به دنبالش است

تلویزیون هنوز بزرگترین و قوی‌ترین پلتفرم نمایشی کشور است/ سعی داریم از تبدیل شدن کودکان فعال در سینما به کودکان کار جلوگیری کنیم!

۱۷:۰۶  -  ۰۸ آبان ۱۴۰۳
کارگردان فیلم سینمایی «گلوگاه شیطان» در گفتگو با دیباچه مطرح کرد:

سینمای دفاع مقدس یک سینمای الگو و تاریخ‌ساز است/ در حوزه سینمای دفاع مقدس، کم کاری کرده‌ایم

۱۳:۰۱  -  ۰۵ آبان ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران

وقتی مدیریتی را در حوزه آموزش و پرورش به فرد می‌سپاریم، آن مدیر باید بداند که تکالیف و رسالت‌های او چیست!

۲۰:۵۶  -  ۲۹ مهر ۱۴۰۳
رئیس هیات مدیره انجمن فیلمسازان انیمیشن ایران در گفتگو با دیباچه:

انیمشین ایران نسبت به گذشته در وضعیت و جایگاه مطلوبی قرار دارد/ خطوط قرمز در حوزه کودک و نوجوان در همه جای دنیا شبیه به هم است!

۰۹:۰۰  -  ۲۹ مهر ۱۴۰۳
مجیدکریمی، کارگردان فیلم سینمایی " نفرین آرتا" و مستندساز در گفتگو با دیباچه مطرح کرد؛

بزودی تاریخ هنر در دنیا با معرفی تمدن آرتا یا تمدن جیرفت، تغییر خواهد کرد/ ضرغامی، با اینکه اهل رسانه بود، هیچگونه کمک مالی به "نفرین آرتا" نکرد!

۱۶:۲۲  -  ۳۰ مهر ۱۴۰۳
رکورددار پرش با نیزه بانوان در گفت وگو با «دیباچه» مطرح کرد؛

دختران دونده ایران همیشه روی سکو هستند/ نیاز دارم تجهیزاتم را به روز کنم!

۱۸:۱۴  -  ۲۵ مهر ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با محسن زارعی، رییس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت آموزش و پرورش

پاسخ به چند پرسش خبرنگار دیباچه درباره کیفیت نظام آموزش و پرورش

۰۹:۰۳  -  ۲۴ مهر ۱۴۰۳
گفتگو دیباچه با زکیه سیف، بازیگر نقش خاتون در نمایش " مبارک و خاتون پرده نشین"

از قصه‌ی یک زن مستجاب الدعوه تا گریزی به الهی نامه‌ی عطار!

۰۹:۰۲  -  ۲۴ مهر ۱۴۰۳
آخرین اخبار